پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 16:54

کد خبر 650669

پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 12:23:24


بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی استان فارس در بخش کشاورزی است


ایسنا/ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به وضعیت آب در این استان، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را بیش از ۹۰ درصد، در بخش شرب ۸ درصد شرب و در بخش صنعت ۲ درصد اعلام کرد.

سیاوش بدری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در مراسم تجلیل از برترین‌های اجرای طرح دانش‌آموزی نجات آب که با عنوان «داناب» در شیراز برگزار شد، با اشاره به وسعت ۱۲۲ هزارکیلومتر مربعی و جمعیت حدود ۵ میلیون نفری فارس، آن را بزرگترین استان کشور با در نظر گرفتن این دو شاخص عنوان کرد.
وی تصریح کرد: فارس در اقلیم خشک و نیمه خشک ایران واقع شده است و ۸۴ درصد از کل آب مورد نیاز آن از منابع زیرزمینی و ۱۶ درصد از منابع سطحی تامین می‌شود.
بدری با یادآوری اینکه میزان اتکای فارس به منابع زیرزمینی در مقایسه با دیگر استان‌ها بسیار زیاد است، گفت: طی سال بالغ بر ۶.۷ میلیارد مترمکعب آب برای مصارف شرب و بهداشت، صنعت و خدمات و  کشاورزی استحصال می‌شود.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد کل آب مصرفی استان در بخش کشاورزی، ۸ درصد شرب و تنها ۲ درصد دربخش صنعت استفاده می‌شود، افزود: میزان مصرف آب از منابع تجدیدپذیر فارس بسیار بیشتر از حجم آب تغذیه شده در این منابع  است.
وی با بیان اینکه تنها حدود ۳۰ درصد از کل آب حاصل از بارندگی‌ها در فارس، جزو منابع تجدیدپذیر محسوب می‌شود، تاکید کرد: برداشت بی‌رویه و مدیریت نشده از منابع زیرزمینی آب منجر به مشکلات زیادی از جمله مواجهه با پدیده مرگ تدریجی زمین یا همان فرونشست خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس ضمن بیان اهمیت توجه به راهکارهای اثرگذار در حفاظت و صیانت از منابع آبی ادامه داد: راهکارهای مختلفی نظیر نصب کنتورهوشمند، تعریف و اجرای الگوی کشت و فرهنگسازی جزو مهم‎ترین برنامه‌ها در این زمینه محسوب می‌شود.
بدری با یادآوری اینکه فارس در نصب کنتورهای هوشمند، جزو استان‌های پیشرو بوده و همواره از سوی وزارت نیرو مورد تقدیر قرار گرفته است، از توجه جدی به بهره‌گیری از منابع آب غیرمتعارف نظیر پساب تصفیه شده فاضلاب و آب دریا با هدف تامین بخشی از نیازهای آبی استان در بخش‌های مختلف خبر داد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس، توجه به مبحث فرهنگسازی در تعادل بخشی منابع و مصارف آبی را از اساسی‌ترین مباحث و طرح‌های وزارت نیرو دانست و افزود: طرح داناب با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین آموزش و پرورش و آب منطقه‌ای فارس در این استان کلید خورده و سالانه اجرایی شده و طی ۲ سال گذشته ۱۰۰ امتیاز مدنظر در ارزیابی‌ها را کسب کرده است.
وی با یادآوری اینکه سال تحصیلی گذشته طرح داناب با دربرگیری گروه‌های دانش‌آموزی از مقاطع متوسطه اول و دوم اجرایی شد، افزود: برای نخستین بار در استان فارس دانش‌آموزان پایه‎‌های سوم، چهارم و پنجم از مقطع دبستان را نیز جزو گروه‌های هدف این طرح قرار داده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این جلسه با یادآوری لزوم صیانت از آب به عنوان مظهر حیات، پاکی و شفافیت در فطرت هر انسانی نهادینه شده است، گفت: فرهنگیان بیش از سایر اقشار جامعه نسبت به آب و لزوم حفاظت از منابع آبی، مسئولیت‌پذیر بوده‌اند.
فرشید قاسمی با اشاره به جایگاه آموزش و پرورش در فرهنگسازی، افزود: اجرای موفق طرح داناب در فارس و کشور نشان داد که معلم در موضوعات اجتماعی مختلف تا چه میزان می‌تواند تاثیرگذار باشد.
در سال گذشته بیش از ۲ هزار معلم با طرح داناب در فارس همکاری داشتند و این طرح در سال تحصیلی گذشته در ۲ هزار مدرسه مقطع متوسطه اول با استعداد ۲۲ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز و ۸۰۰ مدرسه مقطع متوسطه دوم با استعداد ۶۰ هزار دانش‌آموز، با همراهی مربیان آموزش دیده، اجرایی شد و برای اولین بار در کشور، استان فارس آموزش‌های مد نظر طرح داناب را به مقطع ابتدایی نیز گسترش داد؛ در سال تحصیلی گذشته، به شکل پایلوت این طرح در ۹۰ مدرسه مقطع ابتدایی برای ۷۵۰۰ دانش‌آموز پایه‌های ابتدایی در ۹ شهر استان فارس اجرا شد.
در پایان این مراسم از ۳۴ دانش‌آموز، ۱۵ معلم، ۱۷ مدرسه و ۱۲ همکار دبیرخانه و همچنین حسینی قیری مدیر منابع آب شهرستان کازرون و تقی خانی مدیر منابع آب شهرستان جهرم تجلیل به عمل آمد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط