پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 16:51

کد خبر 650691

پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 12:33:04


یک مرد یک سریال؛ پارسا پیروزفر در نقش بیژن ایرانی در سریال «در چشم باد»


فیلم نیوز/ «در چشم باد» یکی از پروژه‌ های فاخر تلویزیون به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی بود که در سال ۸۸ روی آنتن شبکه یک رفت. این سریال داستان زندگی و فراز و نشیب‌های یک خانواده ایرانی را از سال ۱۳۰۰ تا زمان وقوع جنگ ایران و عراق به تصویر می‌کشید.

اهمیت نقش
سریال «در چشم باد» قصه زندگی خانواده میرزا حسن ایرانی است. او از یاران میرزا کوچک‌خان جنگلی بود و پس از شهادت او به تهران آمد. میرزا حسن سه پسر به نام‌های بیژن، نادر و اسد و یک دختر به نام فاطمه دارد. بیژن ایرانی پسر دوم خانواده، عاشق‌پیشه و مبارز بود و در جوانی به نیروی هوایی پیوست. اما پس از جنگ جهانی دوم با عشق کودکی‌اش لیلی ملاقات کرد و به دنبال آن از ایران رفت. بیژن رخت نظام را رها کرد و پس از سال‌ها زندگی در آمریکا پزشک حاذق شده بود. اما انقلاب و جنگ دوباره او را به ایران کشاند. در واقع سه پسر میرزا حسن هرکدام نماد قشری از جامعه ایران بودند. بیژن نماد مبارزانی بود که برای اعتقادات خود ایستادگی کردند، تن به هر موقعیت و مقامی ندادند و در آخر هم ناامید از ایران رفتند. اما وقتی دوباره پای جنگ برای میهن به میان آمد، بازگشتند.
اهمیت حضور
«در چشم باد» یکی از مهم‌ترین آثار کارنامه هنری پارسا پیروزفر است. او با تجربه سال‌ها بازی در تئاتر و سینما، در دهه دوم بازیگری‌اش نقش بیژن ایرانی را پذیرفت. نقشی که به واسطه آن از جوانی تا پیری یک کاراکتر را برعهده داشت. بیژن ایرانی در جوانی یک مبارز آرمان‌خواه بود اما در میان ‌سالی تبدیل به یک آدم منفعل با زندگی کسل‌کننده شده بود. پیروزفر تلاش کرده بود این سیر تحول شخصیت را به درستی نشان دهد و این کاراکتر را به یکی از شخصیت‌های تاریخی ماندگار تلویزیون تبدیل کند.

سوسن سیرجانی 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط