پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 17:57

کد خبر 650944

پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 15:33:08


جزئیات اجرای سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی اعلام شد


ایرنا/ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی خراسان‌ جنوبی گفت: طرح سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ از ۱۲ آبان امسال به مدت ۴۵ روز در ۳۰ شهر و بیش از 3 هزار آبادی دارا یا فاقد سکنه استان اجرا می‌شود.

حمید جهانشاهی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: سرشماری کشاورزی پنج دوره در کشور برگزار شد و آبان امسال ششمین دوره آن همزمان با سراسر کشور در استان اجرا می‌شود.
وی با اشاره به فراخوان سرشماری عمومی کشاورزی، بیان کرد: به منظور تأمین نیروی انسانی برای اجرای سرشماری، متقاضیان می‌توانند درخواست همکاری خود را از طریق لینک اعلام کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی خراسان‌ جنوبی گفت: آموزش نیروی انسانی برای سرشماری در قالب سه مرحله حضوری و الکترونیکی انجام خواهد شد و طرح سرشماری از ۱۲ آبان تا ۲۶ آذر در استان اجرا می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت اجرای سرشماری عمومی کشاورزی تصریح کرد: این سرشماری اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی ارائه می‌دهد که فقط با اجرای سرشماری قابل حصول است.
جهانشاهی تاکید کرد: با توجه به فاصله گرفتن از آخرین سرشماری (۱۳۹۳) و تحولات سریع بخش کشاورزی، اجرای سرشماری در سال جاری ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌های استان از جمله فرمانداران و بخشداران استفاده کنیم، گفت: سرشماری عمومی کشاورزی به عنوان دومین طرح آماری بزرگ کشور و مهمترین فعالیت آماری بخش کشاورزی است.
مدیر اجرایی طرح سرشماری کشاورزی در خراسان جنوبی اضافه کرد: اطلاعات حاصل از این سرشماری تأمین‌کننده نیازهای چارچوبی و آمار پایه این بخش در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی مورد نیاز مرکز آمار، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان‌های متولی تنظیم بازار، برنامه‌ریزان، پژوهشگران و سایر بخش‌ها است.
وی تصریح کرد: برای برنامه‌ریزی صحیح در بخش کشاورزی به اطلاعات دقیق و به هنگام در سطح روستاها و شهرها نیاز داریم که فقط از طریق اجرای سرشماری به دست می‌آید.
جهانشاهی با بیان اینکه ۱۰ سال از آخرین سرشماری کشاورزی می‌گذرد، گفت: اجرای نامنظم سرشماری موجب به هم خوردن سری زمانی مطالعات شده و پیش‌بینی‌های مبتنی بر سری زمانی را با خطا مواجه می‌کند.
وی افزود: در قالب طرح سرشماری کشاورزی به تمامی نقاط روستایی در ۲۵ شهر مکان به مکان مراجعه خواهیم کرد اما در پنج شهرستان بیرجند، سربیشه، قاین، فردوس‌ و سرایان مستقیم به سراغ بهره‌بردارانی می‌رویم که در گذشته شناسایی شده‌اند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی خراسان‌ جنوبی گفت: در کنار همه افرادی که آموزش‌های لازم را فرا خواهند گرفت، ۸۴ مأمور آمارگیر و پنج مأمور تلفنی در استان فعالیت خواهند داشت، همچنین ۹۰ خودرو نیاز است که از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی استفاده خواهد شد.
وی تاکید کرد: با توجه به گستردگی و پراکندگی استان مقداری کار سخت‌تر است که نیاز به همت و تلاش مضاعف داریم و در این خصوص از ظرفیت نظام مهندسی کشاورزی استان استفاده خواهیم کرد.
جهانشاهی با اشاره به اینکه ۱۸ درصد اشتغال و ۲۱ درصد سهم ارزش‌افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: بیش از 3 هزار روستا در استان وجود دارد که بسیاری از روستاها در سال‌های گذشته خالی از سکنه شده است اما در طرح سرشماری به تمامی روستاها و آبادی‌ها مراجعه می‌کنیم.

 

 

 



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط