پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 20:55

کد خبر 651005

پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 16:48:06


هواوی به‌زودی مدیاتک را به دادگاه می‌کشاند


زومیت/ گفته می‌شود جدال حقوقی هواوی و مدیاتک بر سر پرداخت حق امتیاز به‌زودی وارد مرحله‌ی جدیدی خواهد شد.
 
براساس گزارش دیجی‌تایمز، اختلافات حقوقی هواوی و مدیاتک بر سر پتنت‌های ثبت‌شده، پس از پایان تعطیلات ملی چین و عرضه‌ی محصولات جدید این شرکت‌ها، از تاریخ ۲۵ اکتبر (۴ آبان)، شدت خواهد یافت.

هواوی و مدیاتک از ماه جولای (تیر و مرداد) به دلیل ادعای نقض پتنت مرتبط با فناوری‌های شبکه‌ی سلولی، از جمله 4G، 5G و LTE، با یکدیگر در جدالی حقوقی به‌سر می‌برند.

هواوی در یک دادگاه چینی و مدیاتک در دادگاه عالی انگلستان علیه یکدیگر شکایت کرده‌اند. جزئیات دادخواست‌ها و تاریخ‌ دقیق دادگاه به‌طور رسمی مشخص نیست، اما دیجی‌تایمز ادعا می‌کند ۲۵ اکتبر (۴ آبان) خواهد بود.

ریشه‌ی اصلی اختلاف، ظاهراً ناشی از شکست در توافقنامه‌ی اعطای مجوز است. هواوی مجموعه‌ای عظیم از اختراعات اساسی استاندارد (SEP) در اختیار دارد که برای فناوری‌های ارتباطات بی‌سیم، از جمله حدود ۲۰ درصد از کل اختراعات مرتبط با 5G جهان، ضروری به‌شمار می‌روند.

هواوی از تولیدکنندگانی که دستگاه‌های الکترونیکی کامل مانند گوشی‌های هوشمند را طراحی، تولید و بازاریابی می‌کنند، هزینه‌ی حق اختراع دریافت می‌کند. شرکت‌هایی همچون اوپو، شیائومی و سامسونگ از جمله تولیدکنندگان دستگاه‌های نهایی محسوب می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد هواوی درحال دنبال کردن استراتژی صدور مجوز در سطح قطعه است. دلیل این تغییر استراتژی مشخص نیست؛ اما با توجه به اینکه هواوی و مدیاتک تولیدکننده‌ی تراشه‌ی 5G هستند، احتمالاً دلایل استراتژیک تجاری، پشتِ این جنگ حقوقی وجود دارد.

مدیاتک می‌گوید هزینه‌های مجوز براساس قیمت دستگاه‌های نهایی بیش‌از حد بالا است و همین موضوع باعث اختلاف هواوی و مدیاتک شده است.

اگر هواوی در دعوی حقوقی پیروز شود، مدل فعلی کسب‌وکار در صنعت موبایل دستخوش تغییر خواهد شد. به‌جای آنکه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مانند اپل، سامسونگ یا شیائومی مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف حق امتیاز شوند، این‌بار نوبت تأمین‌کنندگان تراشه‌هایی مثل مدیاتک و کوالکام است تا بیشتر هزینه‌ها را بر دوش بکشند؛ تغییری که از نظر تئوری می‌تواند به کاهش قیمت گوشی منجر شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط