جمعه 13 مهر 1403 - 00:00

کد خبر 651121

پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 19:30:40


مرمت و بازسازی ۶۰۰ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری


صدا و سیما/ مدیر آب، خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۸۴۱ رشته قنات در استان وجود دارد که تاکنون ۶۰۰ رشته آن با اعتبارات دولتی و کمک‌های مردمی بازسازی و مرمت شده است.

غلامرضا ذاکری، مدیر آب، خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد: بلندترین قنات در چهارمحال و بختیاری مربوط به سفیددشت در شهرستان بروجن با طول ۷ کیلومتر و قدیمی‌ترین آن در لقدنبه سامان به طول ۴ هزار و ۵۰۰ متر با قدمت بیش از ۵۰۰ سال است.
ذاکری افزود: بیشترین قنات‌های چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های بروجن، بن و سامان هستند که در بعضی موارد جاده‌سازی و خطوط انتقال حریم قنات رعایت نشده و باید دستگاه‌های اجرایی این موارد را رعایت کنند.
مدیر آب، خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: باتوجه به نیاز استان به نیرو‌های مقنی لازم است جوانان به سمت کار مقنی‌گری هدایت و لایروبی و مرمت قنات‌ها را آموزش ببینند.
وی گفت: در ۲ سال گذشته بیش از ۱۹۶ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری با اعتباری بالغ بر ۶۸ میلیارد تومان مرمت و بازسازی شد.
ذاکری خاطرنشان کرد: امسال از محل اعتبارات استانی ۱۲ میلیارد تومان برای لایروبی قنات‌های چهارمحال و بختیاری تخصیص داده شد که از اعتبارات محلی هم به آن اضافه می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط