جمعه 13 مهر 1403 - 00:01

کد خبر 651135

پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 20:10:00


رشد ۳۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و قطر


فارس/حجم تجارت خارجی ایران و قطر در ۶ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل ۳۵ درصد برخوردار شد.
 
توسعه روابط ایران و کشورهای همسایه همواره در سیاست خارجی دولتها بوده است. با سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهور اسلامی ایران به قطر و شرکت در اجلاس سران آسیایی،‌ گسترش روابط تجاری دو کشور در دستور کار قرار گرفت.کمسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و قطر در این زمینه فعال شده و عباس علی آبادی وزیر نیرو رئیس ایرانی این کمیسیون است.
هدفگذاری افزایش تجارت ایران و قطر به ۱ میلیارد دلار
مطابق گزارش‌های رسمی، درخواست تسهیل تجارت فیمایین و ارتقای حجم با توجه به برنامه‌ریزی سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر ارتقای حجم تجارت فیمابین به یک میلیارد دلار در سال ١٤٠٣ توسعه زیر ساختهای زیر توصیه می‌شود همکاری کنسولی) تسهیل در صدور و یا حذف روادید و اجازه اقامت طولانی مدت به تجار )، تسهیل زیر ساختهای حمل و نقل (دریایی و هوایی) و تسهیل مبادلات پولی و بانکی در دستور کار است.
حجم مبادلات تجاری ایران و قطر از رقم ٢٤٧ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به دلیل شرایط کرونایی به رقم ۲۰۳ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است.حجم روابط تجاری دو کشور در ۱۲ ماهه سال ۱٤۰۱ نیز ١٦٠ میلیون دلار و در ۱۲ ماهه سال ١٤٠٢ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است، اما طی آمار غیر رسمی ٦ ماهه سال ۱٤۰۳ در مقیاس سال گذشته ۳۵ درصد افزایش مبادلات صورت گرفته است.
با توجه به برگزاری نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور در تاریخ ۱۸ ۲۰ آذر ١٤٠۲ در تهران، برگزاری دهمین اجلاس در آذر سال ١٤٠٣ مد نظر است. دیدار با وزرای صنعت و معدن و تجارت به مشکلات مبادلات مالی و بانکی و تقاضای حل این موضوع مطرح و درخواست تسهیل رفت و آمد تجار و صدور روادید اعزام سرمایه‌گذاران قطری به ایران برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف هم از دیگر مواردی است که در سفر رئیس‌جمهور دنبال می‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط