جمعه 13 مهر 1403 - 02:07

کد خبر 651223

پنج‌شنبه 12 مهر 1403 - 21:44:34


مرمت تخصصی بندکشی‌های گنبد عالی ابرکوه


صدا و سیما/ مرمت تخصصی بندکشی‌های گنبد عالی ابرکوه با نگاه و اقدامات تخصصی، مرمت بندکشی‌های گنبد عالی ابرکوه صورت گرفت.

گنبد عالی (علی) ابرکوه یکی از مستحکم‌ترین بنا و مقابر سنگی مربوط به عهد دیلمیان که در سال ۴۴۸ هجری قمری ساخته و در سال ۱۳۱۲ به عنوان اولین بنای تاریخی استان یزد توسط آندره گُدار فرانسوی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
این پروژه مرمتی به صورت بررسی و آزمایش فیزیکی و شیمیایی ملات به کار رفته در بند‌های دیوار سنگی گنبد عالی، پرسش، جستجو و دستیابی به معدن گچ موجود در شهرستان، پخت سنگ گچ در دمای مشخص و تهیه گچ نیم کوب به روش سنتی، ساخت نمونه‌های گچی با ترکیبات مختلف گچ و خاک محل و دستیابی به بهترین و باکیفیت‌ترین گچ نیم کوب و شبیه گچ به کار رفته در بنا، اجرای بندکشی محدوده‌ای از پایه بنای گنبد عالی با گچ تهیه شده و بررسی مشابهت فیزیکی و شیمیایی و دانه‌بندی ملات قدیم و جدید و زمان دهی برای خشک شدن نهایی گچ نیم کوب و بررسی گیرایی و رنگ‌بندی گچ صورت گرفت. پروسه بررسی، آزمایش و تهیه و دستیابی به موارد مذکور با دقت فراوان و نگاه تخصصی انجام و در مدت سه ماه به مرحله اجرا در آمده است.
پروژه مرمت بندکشی این بنای تاریخی به صورت پیمانی توسط پیمانکار و با نظارت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه صورت گرفته است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط