شنبه 14 مهر 1403 - 10:57

کد خبر 652084

شنبه 14 مهر 1403 - 08:25:31


سرور: ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که انسان‌دوست و ورزش‌دوست هستند


تسنیم/ دبیرکل کنفدراسیون کبدی آسیا گفت: ایران همیشه میزبان خوبی برای مسابقات کبدی بوده است.
محمد سرور دبیرکل کنفدراسیون کبدی آسیا در مسابقات کبدی ساحلی قهرمانی جهان در انزلی حضور داشت و از نزدیک در جریان امور بازی‌ها قرار گرفت. خبرنگار تسنیم، مصاحبه‌ای با وی انجام داده است که به شرح زیر است:
برگزاری مسابقات کبدی ساحلی قهرمانی جهان در ایران چقدر به توسعه این رشته کمک می‌کند؟
به فدراسیون کبدی ایران به خاطر برگزاری این مسابقات تبریک می‌گویم. ایران کشوری است که چه از نظر ورزشی و چه انسانی به کشورهای دیگر کمک می‌کند. ایرانی‌ها ثابت کرده‌اند که انسان‌دوست و ورزش‌دوست هستند. در مورد مسائل مالی هم شاید پول اندازه کافی نباشد و در کل،  این موضوع جدیدی است. میزبانی ایران در مسابقات کبدی ساحلی جهان در همه زمینه‌ها از جمله اسکان و تغذیه، عالی بوده است. برخورد مردم نیز در کوچه و بازار، کاملا دوستانه و مهربان بود. ایران همیشه میزبان خوبی برای مسابقات کبدی بوده است. 
آیا کبدی می‌تواند المپیکی شود؟ چقدر زمان لازم است تا این رشته، پا را از آسیا فراتر بگذارد؟
سوال بسیار جالبی است و خبر خوب اینکه ممکن است در سال 2036 شاهد حضور این رشته در المپیک باشیم. منشا این رشته از کشورهای ایران، هند و پاکستان است؛ هندی‌ها جمعیت زیادی دارند که مسئله به نوعی پشتوانه حضور کبدی در المپیک خواهد بود. روند المپیکی شدن یک رشته ورزشی خیلی سخت و طولانی است ولی ما در تلاش و مسیر المپیکی کردن کبدی هستیم. کشتی و جودو هم زمانی خارج از المپیک بودند. کبدی یکی از رشته‌های اصلی بازی‌های آسیایی است و از شما می‌خواهم تا مسئولین کمیته بین‌المللی المپیک را برای دیدن این مسابقات دعوت کنید تا مسیر پیشرفت این رشته را ببینند. کبدی برای مردم جهان جذاب خواهد بود. کشورهایی مثل ایران، پاکستان، هند، نپال، اندونزی و چین به فعالیت کبدی می‌پردازند که بیش از 60 درصد جمعیت جهان را شامل می‌شود؛ این یک دستاورد بزرگ است. 
گستردگی کبدی در جهان محدود است و اگر مسابقات جهانی این رشته برگزار شود، مدال طلا به یکی از کشورهای ایران، هند یا پاکستان می‌رسد. آیا این مسئله، مانعی برای المپیکی شدن کبدی نیست؟
حرفی که می‌زنید برای یکی دو سال درست است و ایران، هند یا پاکستان قهرمان خواهند شد اما بعد از المپیکی شدن، کشورهایی مثل آمریکا، کره و ژاپن که به دنبال مدال المپیک هستند در راه توسعه این رشته در کشور خود تلاش خواهند کرد. فوتبال هم آنقدر پیشرفت کرده که پیش‌بینی قهرمان در آن، غیرممکن است. کبدی هم در صورت ورود به المپیک،‌ مثل فوتبال خواهد شد. اگر کبدی المپیکی شود، کشورهای بزرگ برای کسب مدال طلا تلاش خواهند کرد و از هر گونه سرمایه‌گذاری در آن دریغ نمی‌کنند. 
 زبان فارسی را چگونه یاد گرفتید؟
زبان مادری من، اردوی پاکستانی است که دختر زبان فارسی به حساب می‌آید. فارسی زبان بسیار شیرینی است. سرود ملی پاکستان کاملا فارسی است تنها یک کلمه اردو در آن وجود دارد. ذخیره و در واقع گنج زبان فارسی، دانشمندان بزرگ ایرانی در طول تاریخ هستند و خیلی از اختراعات و اکتشافات از ایران به کشورهای دیگر رفته است. فارسی، ظرفیت‌های زیادی دارد و یادگیری آن آسان است. من به عنوان سرمربی به ایران آمده بودم و به نوعی بنیان‌گذار کبدی در ایران هستم. برای ارتباط گرفتن با بازیکنان، زبان فارسی را یاد گرفتم که البته زمانیکه سرمربی بودم، خیلی بهتر حرف می‌زدم. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط