شنبه 14 مهر 1403 - 19:57

کد خبر 652805

شنبه 14 مهر 1403 - 16:30:00


نکات مهم برای داشتن یک خانواده شاد و سالم


باشگاه خبرنگاران/ روانشناس گفت: همدلی و درددل، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و حمایت از همسر تحت هر شرایطی، از دیگر ویژگی‌های یک خانواده سالم است.
آزیتا محقق روانشناس درباره داشتن یک خانواده شاد و سالم گفت: داشتن خانواده‌ شاد و سالم می تواند آرزو و هدف خیلی از ما باشد،اما اینکه چطور می توانیم این کار را  انجام بدهیم ،لازم است در ابتدا تعریف یک خانواده‌ سالم را بدانیم.
وی ادامه داد: در خانواده سالم، زن و شوهر و سایر اعضای خانواده، از طریق گفتگو و تعامل، گره‌های روحی یکدیگر را باز می‌کنند و پایه‌های محبت را در میان یکدیگر محکم می‌کنند و خواهند توانست در‌کنار‌هم به یک تفاهم کلی دست یابند. همدلی و درددل، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و حمایت از همسر تحت هر شرایطی، از دیگر ویژگی‌های یک خانواده سالم است.
محقق عنوان کرد: منافع مشترک مادی و معنوی زیادی میان زن و شوهر وجود دارد که دستاورد‌های این منافع به هر دو آنها می‌رسد. از اینرو برای حفظ این منافع، لازم است تحت هر شرایطی، زن و مرد حامی یکدیگر باشند. خانواده سالم، خانواده‌ای که خالی از هر‌گونه بحران باشد، نیست؛ بلکه خانواده‌ای است که با کمک یکدیگر از بحران‌ها به سلامت عبور کنند.

 برای داشتن همچین خانواده‌ای نکاتی را باهم یاد بگیریم 
۱. در ابتدا باید زن و شوهر ارتباط سالم و محبت آمیزی را باهم داشته باشند تا فرزندان از آنها یاد بگیرند و اگر مشکلاتی دارند که روی رابطه هایشان تاثیر گذاشته باید حتما با درمانگر در ارتباط باشند تا این ارتباط بهبود پیدا کنند.
۲. فعالیت‌های مشترک انجام بدید اینکه زمان هایی رابرای خانواده در نظر بگیریم بسیار برای ساختن یک رابطه‌ی سالم مهم است.این وقت میتواند برای این باشد که راجع به مشکلی مشورت شودیا بازی‌های فکری انجام شودیا هرچیزی که در آن تعامل وجود داشته باشد.
۳. پاداش دادن به رفتار‌های مثبت این باعث میشود که افراد به انجام کار مثبت تشویق شوند.
۴. مهارت حرف زدن را تقویت کنید ,افراد باید در خانواده بتوانند به سادگی صحبت کنند و شنیده شوند.
۵. محیط خانه جدا از محیط کار باید یادبگیریم که مسائل کاری را از مسائل زندگی شخصی جدا کنیم و بتوانیم بین این فضا‌ها تفاوت قائل شویم تا ارتباط بهتری با اعضای خانوادا برقرار کنیم.
۶. استفاده از تلفن همراه را کمتر کنیم و تاجای ممکن ارتباط مستقیم با اعضا برقرار کنیم.
محقق روانشناس اظهار کرد:تمام این راهکار‌ها میتواند به داشتن یک خانواده‌ سالم کمک کندو یادمان باشد که رابطه‌ی خوب یافتنی نیست ساختنی هست.
خبرنگار : الهام قبادی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط