شنبه 14 مهر 1403 - 21:50

کد خبر 653068

شنبه 14 مهر 1403 - 19:38:19


«آسمان‌لرزه»، غرشی عجیب که در سراسر جهان شنیده شد


خبرآنلاین/

به گزارش خبرآنلاین، شاید شما هم آسمان‌لرزه را حس کرده باشید. غرشی شبیه تندر در دوردست آسمان که دلیلش مشخص نیست.

آسمان‌لرزه در سراسر جهان رخ می‌دهد و در جای جای جهان نام‌های گوناگونی دارد. در نزدیکی دریاچه سنکا در آمریکا «تفنگ سنکا» نام گرفته، «mistpoeffers» نامی است که مردم بلژیک به آن داده‌اند و در ژاپن «uminari» خوانده می‌شود که به معنای «بانگ‌هایی از دریا» است.

تا کنون توضیحات زیادی برای منشا این پدیده اسرارآمیز ارائه شده است که از طوفان‌های خورشیدی، تا زلزله‌های خفیف، بهمن و فروریختن غارهای زیرآبی را شامل می‌شود.

برخی دانشمندان بر این باورند که نوع خاصی از شهاب‌سنگ‌ها به نام آذرگوی سبب‌ساز آسمان‌لرزه‌اند. آذرگوی‌ها شهاب‌سنگ‌هایی هستند که هنگام برخورد به جو زمین متلاشی و به عبارتی منفجر می‌شوند.

«آسمان‌لرزه»، غرشی عجیب که در سراسر جهان شنیده شد

اگر این آذرگوی‌ها بالای ابرهای ضخیم منفجر شوند صدای مهیب انفجار در محدوده‌ای وسیع شنیده می‌شود بدون اینکه اثری از آن روی زمین دیده شود.

یک توضیح دیگر خروج گازهای جمع شدن در رسوبات دریاچه‌ها است. بسیاری از آسمان‌لرزه‌ها در نزدیکی دریاچه‌هایی چون دریاچه سنکا در آمریکا رخ می‌دهد. البته آسمان‌لرزه‌ در نقاطی که فاصله زیادی با دریاچه‌ دارند نیز گزارش شده است.

سال ۲۰۲۰ دانشگاه کارولینای شمالی با استفاده از شبکه‌ای از لرزه‌سنج و حسگرهای جوی به بررسی این پدیده پرداخت و نتوانست ربطی میان وقوع زلزله با آسمان‌لرزه پیدا کند و نتیجه‌گیری کرد که غرش آسمان‌لرزه از جو زمین نشات می‌گیرد.

با در نظر گرفتن تنوع مکان‌هایی که آسمان‌لرزه را گزارش کرده اند می‌توان به این نتیجه رسید که آسمان‌لرزه در هر جای جهان علتی متفاوت دارد و با قطعیت نمی‌توان منشاء این پدیده اسرارآمیز را شناسایی‌ کرد.

منبع:


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط