یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 13:06

کد خبر 65336

دوشنبه 01 خرداد 1402 - 20:48:00


اتوبوس برقی چینی ایران خودرو دیزل چه ویژگی هایی دارد؟


آخرین خودرو/ بالاخره استانداردهای رسمی اتوبوس های برقی ابلاغ شد و اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل توانست تا مجوزهای استانداردی را دریافت کند. این اتفاق را می توان خبری خوب برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با خودروهای پاک دانست.
اتوبوس برقی چینی ایران خودرو دیزل که E Atros نام دارد، محصولی توسعه یافته بر اساس نسخه دیزلی Atros ایران خودرو دیزل است. این اتوبوس درون شهری به پیشرانه الکتریکی 469 اسب بخار و 3500 نیوتن متر مجهز است و 10 بسته باتری در آن وجود دارد. این بسته های باتری به صورت تجمیعی 350 کیلووات ساعت ظرفیت دارند و می توانند تا با هر بار شارژر کامل حدود 240 کیلومتر پیمایش را برای اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ثبت کنند. شارژر ۱۲۰ کیلووات این خودرو قابلیت شارژ کامل سه ساعته و شارژر ۲۴۰ کیلووات قابلیت شارژ یک و نیم ساعته را دارد. در زمان تولید انبوه، به ازای هر دو اتوبوس، یک شارژر با دو گان شارژر عرضه خواهد شد.

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل یک محصول کاملاً ایرانی و بومی است؟
با وجود اینکه مدیران ایران خودرو دیزل سعی دارند تا E Atros را یک اتوبوس برقی ایرانی معرفی کنند، اما باید بدانیم که این خودرو با داخلی سازی محدود در این خودروساز تولید می شود و خبری از دانش فنی خودروهای برقی برای تولید این خودروی کار و تجاری نیست. ایران خودرو دیزل با وجود سابقه و زیرساخت های زیاد، همچنان به عنوان یک خودروساز فاقد فناوری های روز شناخته می شود و آنچنان هم علاقه ندارد که جزئیات فنی مهندسی این محصول اعلام گردد. 
در حال حاضر اکثر خودروهای برقی جهان با همکاری چند کشور تولید می شوند و پروژه اتوبوس های برقی ایرانی هم با مشارکت چند نشان خارجی در دست انجام هستند. اما در این بین مهم است که هر کشور و شرکت سازنده خودروی برقی، در مسیر توسعه فناوری های آن قدم بردارد. با این وجود می بینیم که ایران خودرو دیزل هیچ دانش فنی در زمینه خودروهای برقی نداشته و مجبور شده است تا بر خلاف سایر رقبای ایرانی، برای کل پروژه E Atros از یک شرکت چینی (که خودروساز هم نیست) استفاده کند. در حال حاضر تمام اجزای قوای محرکه اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل از چین به ایران می آیند و این شرکت ایرانی صرفاً اتاق و شاسی این اتوبوس را می سازد.

در این بین سایر شرکت های سازنده اتوبوس های برقی در ایران به سراغ دانش بومی رفته اند و با این کار به دنبال کاهش هزینه های سربار هستند. از سویی زمانی که یک اتوبوس برقی با دانش بومی همراه باشد، می توان رفع ایراد و ارتقای فنی را با سرعت بیشتر و قیمت کمتر انجام داد. این مسئله چیزی است که ایران خودرو دیزل از آن بی بهره است و نمی تواند در شرایط اضطراری پشتیبانی فنی سریعی داشته باشد. 
در حال حاضر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل که بر خلاف گفته مدیران دولتی، یک محصول با ساختار حداکثری چینی است، کمترین داخلی سازی را میان اتوبوس های برقی بازار ایران دارد و با توجه به ساختار ضعیف و سنتی ایران خودرو دیزل در حوزه خدمات پس از فروش، احتمال آن بسیار است که مشتریان سازمانی این شرکت برای E Atros در آینده به مشکل بر بخورند.  

نویسنده: محمدحسین بابایی فر


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط