یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 12:53

کد خبر 653478

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 10:15:00


قهرمان‌پور: هر آن ممکن است تنش بین ایران و اسرائیل از کنترل خارج شود


نامه نیوز/ تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: باید ببنیم واکنش اسرائیل مثل واکنش به وعدصادق1 خواهد بود یا خیر. این موضوع مهمی است چون تعیین می کند مسیر آینده تنش چگونه خواهد بود.

عملیات وعده صادق2 واکنشی به ترور شهید اسماعیل هنیه رهبر حماس، شهید سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان از فرماندهان سپاه قدس بود. حدود ۱۸۰ موشک وارد حریم هوایی سرزمین ها اشغالی شدند و به 2 پایگاه مهم نظامی رژیم صهیونیستی اصابت کردند. مقامات صهیونیستی بر قطعی بودن پاسخ به عملیات ایران تأکید دارند اما هنوز شکل و قالب آنرا  مشخص نکردند. این در حالی است که تهران تاکید کرده در صورت واکنش اسرائیل پاسخی «کوبنده‌تر» به آن خواهد داد. به

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره سناریوی‌های احتمالی رژیم صهیونیستی برای پاسخ به عملیات وعده صادق2 گفت: همان طور که در ایران تحولات و پویش های داخلی بر واکنش تهران بسیار تأثیرگذار بود، در سرزمین های اشغالی نیز همین وضع حاکم است.

وی افزود: گروهی در ایران تأکید داشتند باید پاسخ دهیم تا قدرت بازدارندگی خود را احیا کنیم، وگرنه اسرائیل جری تر می شود. در اسرائیل فضا این طور است که آنها احساس می کنند با ترور سیدحسن نصرالله توانستند به موفقیتی خیلی بزرگ دست یابند و قدرت بازدارندگی شان را تثبیت کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: برخلاف جنگ غزه که باعث شکاف در داخل نیروهای سیاسی اسرائیل شد، در جنگ با حزب الله لبنان بخشی از اپوزیسیون اسرائیل با نتانیاهو همراهی می کند. وزیر دفاع و رئیس ارتش رژیم صهیونیستی از حمله به حزب الله دفاع کردند بنابراین به نظر می رسد درباره حمله به لبنان اجماع بیشتری داخل اسرائیل وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز کسانی در سرزمین های اشغالی معتقدند برای حفظ اجماع داخلی باید به ایران واکنشی نشان داد که تهران احیای قدرت بازدارندگی اسرائیل را بپذیرد، از این رو به نظر می رسد همچون دفعه قبل اسرائیل به تهران پاسخ می دهد اما شاید حجم و گستره آن مثل عملیات ایران نباشد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اسرائیل حداقل تا الان بیشتر دنبال این بوده است که برتری فناوری خودش را به رخ بکشد، در حالیکه وعده صادق2 ایران تقریبا شبیه وعده صادق1 بود. حالا باید ببنیم واکنش اسرائیل نیز مثل واکنش به وعدصادق1 خواهد بود یا خیر. این موضوع مهمی است چون تعیین می کند مسیر آینده تنش چگونه خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه وقتی بحران تشدید می شود ما از روند خارج و وارد شگفتی‌ها می شویم یعنی روندها دیگر تحت کنترل برای پیش بینی نیستند. 2 هفته قبل اگر در این رابطه صحبت می کردیم کمتر کسی باور می کرد اسرائیل دست به ترور سیدحسن نصرالله بزند، چرا چنین اقدامی کرد؟ چون احساس کرد در روند ضربه به حزب الله موفق بوده و همین مسئله در سرزمین های اشغالی فضا را تغییر داده بنابراین کار را ادامه داد.

قهرمان پور گفت: الان هم وضعیت طوری است که امکان دارد پاسخ ایران یک روحیه جدیدی را در داخل ایجاد کند که عده ای طرفدار و حامی ادامه همین رویکرد باشند یا برعکس در اسرائیل عده ای خواهان این باشند که پاسخ به ایران ادامه پیدا کند. شکل گیری چنین وضعیتی را شگفتی می نامیم چون وضعیت از حالت روند قابل پیش بینی خارج شده است.

وی ادامه داد: کسانی که معتقدند این روند فروکش می کند پایه استدلال خود را بر وقایع گذشته می گذارند، به عبارت دیگر آنها از آینده به گذشته نگاه می کنند و می گویند «چون در گذشته نیز این تنش ها فروکش کرده، این دفعه نیز فروکش می کند» اما این دیدگاه برای زمانی است که دو طرف شرایط را تحت کنترل دارند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: تنش بین ایران و اسرائیل هر آن ممکن است از کنترل خارج شود بنابراین ما نمی توانیم پیش بینی کنیم حتما و حتما این تنش تا فلان تاریخ ادامه خواهد یافت و بعد فروکش می کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط