یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 12:00

کد خبر 653560

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 11:46:00


تیمار و رهاسازی ۵۲ جانور آسیب‌دیده در ایلام


ایرنا/ رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۵۲ مورد از گونه‌های مختلف حیات وحش در پنج ماهه ابتدایی سال جاری تیمار و رهاسازی شده است.

اکبر محمدزاده، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام اظهار کرد: عمده این وحوش پرندگان شکاری نظیر شاهین، عقاب، قرقی، جغد، قوش و سارگپه همچنین اردک وحشی سرسبز، بوتیمار، جوندگان، افعی و لاکپشت بوده‌اند.
وی افزود: بیشتر این جانوران به علل‌هایی چون تصادفات جاده‌ای، برخورد با تیرهای چراغ برق یا ساختمان‌های بلند، خستگی مفرط ناشی از پرواز طولانی (برای پرندگان مهاجر) و شکار توسط شکارچیان آسیب دیده‌اند.
محمدزاده یادآور شد: همه این گونه‌ها بعد از بهبودی کامل حاصل از تیمار و مراقبت‌های درمانی توسط دامپزشکان در زیستگاه‌های خود رهاسازی شده‌اند.
وی ادامه داد: در پنج ماهه نخست امسال همچنین ۷۴ مورد تلفات جاده‌ای وحوش گزارش شده است که بیشتر این مرگ و میرها در گونه‌های شغال و روباه بوده است.
محمدزاده از مردم به ویژه جوامع محلی روستایی و عشایری و دامداران خواست در صورت مشاهده جانواران وحشی آسیب‌دیده یا بیمار و یا تلف شده مورد را به ادارات محیط زیست و محیطبانان اطلاع دهند.
وی تاکید کرد: مردم در صورت مواجه با جانور وحشی بیمار یا آسیب‌دیده از مداوای حیوان در خانه خودداری و جانور را تحویل محیط زیست دهند تا در مرکز تیمارداری با حضور دامپزشکان متخصص روند مداوای گونه آسیب‌دیده پیگیری و انجام شود.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: شماره تماس‌های ۳۳۳۳۸۲۸۶ و ۳۳۳۳۱۸۰۴ و سامانه ۱۵۴۰ اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام آماده دریافت هر گونه اطلاعات و اخبار مربوط به حوزه محیط زیست است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط