یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 13:50

کد خبر 653577

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 09:58:49


مسمومیت الکلی چگونه ایجاد می‌شود؟


فارس/ فلوشیب سم شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران علت ایجاد مسمومیت الکلی که منجر به فوت افراد می‌شود را تشریح کرده است.

براساس آخرین آمار مربوط فوتی‌های ناشی از مصرف الکل در استان مازندران به ۱۴ نفر رسیده است و تعداد افراد بستری شده در مراکز درمانی نیز به بیش از حدود ۱۵۰ نفر رسیده است که براساس اطلاعات دریافتی از یک منبع آگاه خانمی که در یکی از مراکز درمانی استان مازندران دچار مسمومیت الکی شده وضعیت مناسبی ندارد و احتمال مرگ مغزی‌اش زیاد است.

میزان مراجعه کنندگان به مراکز درمانی استان طی دو هفته گذشته ناشی از مصرف الکل با وجود اطلاع رسانی گسترده روبه افزایش است که یکی از علت‌های مشاهده دیرهنگام علائم ناشی از مسمومیت ناشی از متانول است.

در همین ارتباط ذکریا ذکریایی فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها درباره علت مسمومیت الکلی اظهار کرد: وجود متعلقات مربوط به میوه جات مثل چوب سیب، انگور و هسته خرما و یا استفاده از ترکیباتی که زمینه سریع تر تخمیر را فراهم کند باعث تولید متانول می‌شود.وی تصریح کرد: این محصولات در برخی میهمانی‌ها یا دورهمی‌ها استفاده شده که منجر به افزایش سطح الکل خون در مغز می‌شود.

فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها خاطر نشان کرد: بیمارانی که دچار مسمومیت با الکل چوب می‌شود در ۱۲ تا ۲۴ ساعت اولیه علائم ندارند، بیشتر بیمارانی که با متانول دچار مسمومیت شدند بعد از ۲۴ ساعت با علائم سنگینی سر، سرگیجه، تهوع و استفراغ مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: متانول به اسید فرومیک تبدیل شده که این اسید روی عصب بینایی اثرگذاشته و باعث تاری دید می‌شود، برخی از بیماران پس از مراجعه مصرف الکل را انکار می‌کنند که همین موضوع تا حدودی درمان را با تاخیر مواجه می‌کند.

ذکریایی یادآور شد: وجود یک اسیدوز مربوط به کلیه و ریه و تاری دید علائم مسمومیت با اتانول است که مریض بلافاصله باید دیالیز شده و اقدامات درمانی انجام شود.

وی با اعلام اینکه بیمارانی که کمتر از ۶ ساعت دچار علائم می‌شوند دچار مسمومیت با اتانول شده به صورت سرپایی می‌شوند، افزود: مهمترین مسئله‌ای که باید به آن حساسیت داشت مصرف الکل چوب است که در حال حاضر بیشتر بیماران با متانول دچار مسمومیت شدند.

فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها در ارتباط با مخاطرات الکل‌های صنعتی، گفت: همه الکل‌های که وارد بازار می‌شود و چون اطلاعی از میزان الکل موجود در آن در دسترس نیست، بیشتر افراد را دچار علائم گوارشی و سیروز کبدی کرده و به همین دلیل در بیشتر کتاب‌ها غربی مهمترین عامل سیروز کبدی را مصرف الکل اعلام کردند و این موضوع در بررسی‌های درازمدت نیز به اثبات رسیده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط