یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 14:53

کد خبر 653643

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 10:38:34


مشاهده همزمان ۳ شوکا در ارتفاعات جنگلی لنگرود


فارس/ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان از مشاهده و ثبت هم‌زمان سه رأس شوکا (گوزن مینیاتوری)، یکی از زیباترین پستانداران ایران و کوچک‌ترین گوزن کشور با دوربین‌های تله‌ای در ارتفاعات جنگلی شهرستان لنگرود خبر داد.

حمزه عشوری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به ثبت تصویری از گوزن‌ها در ارتفاعات گیلان اظهار کرد: ثبت و تصویربرداری از کوچک‌ترین گوزن‌های کشور توسط کارشناسان حفاظت محیط‌زیست لنگرود در ارتفاعات جنگلی این شهرستان انجام شده است.

وی با تأکید بر تلاش‌ها برای نر و یا ماده بودن شاخ‌های شوکا افزود: با توجه به اینکه در فصل پاییز شاخ‌های شوکا افتاده و در بهار کامل می‌شود، تشخیص نر و ماده بودن گونه‌ها در تصویر را دشوار ساخته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان ثبت حضور این حیوانات در مناطق جنگلی استان را نشان‌دهنده حفاظت زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی جانوران دانست و بیان کرد: حضور فعال کارشناسان و محیط‌بانان در منطقه و همکاری جوامع محلی و همیاران به حفاظت بهتر و افزایش جمعیت این گونه با ارزش کمک شایانی نموده است.

به گفته عشوری، شوکاها هم در روز و هم در شب فعال هستند، در تابستان زندگی انفرادی دارند و نر و ماده این حیوان برای خود قلمرو تشکیل می‌دهند، دارای غده‌هایی در صورت خود هستند که به‌وسیله ترشحات آن‌ها قلمرو خود را تعیین می‌کنند و تنها در زمستان گروه‌هایی کوچک تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه شوکاها غالباً مناطق جنگلی جوان یا نسبتاً انبوه و یا جنگل‌های بین دشت و مناطق کوهستانی را برای زندگی ترجیح می‌دهند، گفت: در ایران زیستگاه اصلی این گونه در جنگل‌های متراکم هیرکانی، ارسباران و جنگل‌های غرب ایران است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط