یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 16:00

کد خبر 653789

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 12:30:00


شوهرم همیشه خسته است!


خراسان/  شوهرم برای تامین مخارج زندگیمان دوشغله است و تقریبا روزی10تا 12ساعت کار میکند. من از او ممنونم بابت همه زحماتش، اما مشکلم این است که هر وقت با او کاری دارم، میگوید خستهام، باشد برای بعد 

پاسخ مشاوره

 مخاطــب گرامــی، شــما حــق داریــد آنچــه را در زندگیمشــترک بــه آن نیــاز دارید، درخواســت کنید. در واقع مسئولیت بیان واضح و روشن خواستههایتان با خودتان است. شوهرتان نمیتواند ذهن شما را بخواند تا متوجه شود که شــما به چه چیــزی در زندگــی از لحاظ رابطهصمیمانه، حمایت، دوستداشــتن، امنیت مالی و... نیاز دارید. البته اینکه شما حق دارید خواستههای خود را بیان کنید، به این معنی نیســت که شــما باید به آن چه میخواهید برسید. بنابراین باید بین برطرف کردن نیازهای خود و نیازهای همســرتان تعــادل ایجــاد کنیــد. حتــی ممکن اســت نیازهای شما با هم در تعارض باشند؛ در حال حاضر شما نیاز به توجه، حمایت و همکاری بیشــتر با همســر خود دارید اما همســرتان به دلیل مشــغله و کار طولانیمدت، نیاز به استراحت بیشــتری دارد. برای حلوفصل نیازهــای متعــارض لازم اســت بــا یکدیگر همــکاری و مصالحــه کنیــد. در ادامه چند توصیه به شما برای بیان خواسته تان دارم. 

نگویید تــو هیچوقــت برای مــا وقت نمیگذاری 
سعی کنید برای بیان خواسته خود منطقی باشــید و از زبــان ســرزنشآمیز بپرهیزیــد. مثلا نگوییــد: «تو هیــچ وقت بــرای ما وقت نمیگــذاری». بــه جــای آن بگوییــد: «من دوســت دارم زمــان بیشــتری را در کنــار خانواده سپری کنی.» 

مشخص و صریح صحبت کنید 
احساستان را به شــیوهصریحی ابراز کنید و از «من» به جای «تو» اســتفاده کنید. مثلا بگویید: «مــن از این که تــلاش زیادی برای رفــاه خانواده میکنی، بســیار خوشــحال و قــدردان زحمات تو هســتم امــا از این که همکاری کمی در انجام امور خانواده داری، احســاس ناراحتــی میکنــم». همچنیــن سعی کنید که درخواســت شما مشخص و واضح باشد. به جای گفتن «هر وقت با تو کار دارم، وقت نداری و خسته هستی،» بگویید: «چقدر خوب میشود اگر چند ساعتی را در روز به انجام امور خانه و وقت گذاشــتن با ما اختصاص بدهی.» 

عصبانی نشوید 
نکته پایانی هم این که بعد از مشخص کردن درخواســت خود، زمانی را بــرای گفتوگو با همســرتان اختصــاص دهیــد. مطمئن شــوید که همســرتان وقت کافی و شــرایط شــنیدن حرفهــای شــما را دارد. ســپس درخواستتان را با خونســردی بیان کنید چرا کــه خونســردی ، لازمه حــل اختلاف اســت. هرگونــه صــدای بلنــد حاکــی از عصبانیت، شانس شــما را برای رسیدن به درخواستتان کم میکند 
 

نویسنده: سعیده‌سادات‌اکبرزاده‌|‌‌کارشناس‌ارشد‌روان‌شناسی‌بالینی 



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط