یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 14:51

کد خبر 653856

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 15:00:00


در زمان طلاق از شرط تنصیف ازدواج غافل نشوید


ایرنا/ شرط تنصیف دارایی فقط در زمان طلاق، آن هم زمانی که تقاضای طلاق از سوی زوج داده شده باشد قابل مطالبه و اجرا است. پس چنانچه طلاق به درخواست زن یا به صورت توافقی باشد قابل مطالبه نیست. در این بین استتثنائاتی نیز وجود دارد:
چنانچه درخواست طلاق از سوی زن به علت سختی و مشقت شدید داده شده باشد و عسر و حرج او اثبات شده باشد.
درخواست طلاق از سوی مرد به علت سوء رفتار زن ناشی شده باشد و سوء رفتار زن برای دادگاه محرز شده باشد.  
چنانچه این استثنائات وجود نداشته باشد، اگر طلاق به درخواست مرد باشد و اموال بعد از عقد به دست آمده باشد زن می‌تواند مطالبه تنصیف دارایی کند در این بین  توجه داشته باشید چنانچه اموال قبل از ازدواج بدست آمده باشد قابل مطالبه نیست.

انتقال اموال زوج برای فرار از تنصیف
چنانچه مرد برای فرار از تنصیف اموال، پیش از طلاق اموال خود را به نام دیگران کرده باشد، زن میتواند با اثبات تبانی و صوری بودن، معامله را ابطال کند اما اگر نتواند صوری بودن را اثبات کند، اموال منتقل شده جزء اموال زوج محسوب نشده و در تنصیف اموال محاسبه نمی‌شود.

سخن پایانی
شرط تنصیف دارایی در اکثر موارد به علت عدم اگاهی زوجه از حقوق خود و یا به علت عدم توافق طرفین در این خصوص صورت نمی‌گیرد. در بسیاری از موارد زوج با اطلاع از این شرط، اموال را به صورت صوری منتقل کرده و زوجه قادر به اثبات این تبانی نیست. بنابراین آگاهی زوجین از حقوق خود و شناخت شروط منعقد در زمان عقد برای رسیدن به حقوق بسیار مهم است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط