یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 17:01

کد خبر 653916

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 13:40:00


ماجرای بی‌کیفیتی نان در استان قزوین؛ از شروط مسئولان تا بهانه‌جویی نانوایان!


فارس/ حدود سه ماه پس از افزایش قیمت نان در استان قزوین، مردم همچنان از کیفیت انواع نان‌ عرضه شده در نانوایی‌ها ناراضی هستند و ورود و رسیدگی جدی به این مسئله را از مسئولان مطالبه می‌کنند.

پس از اینکه افزایش قیمت نان در سطح ملی برای ادامه فعالیت نانوایان مطرح و اختیارات آن به استان‌ها واگذار شد، در مردادماه امسال قیمت نان در استان قزوین افزایش یافت. طبق رصد میدانی در شهرستان‌های استان قزوین، حدود سه ماه پس از افزایش قیمت‌ها، مردم همچنان از کیفیت انواع نان‌ عرضه شده در نانوایی‌ها ناراضی هستند.

سه شرط برای افزایش قیمت نان
علی رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری قزوین، افزایش قیمت نان را ناشی از افزایش قیمت نیروی کار، پوشش هزینه‌های فعالین حوزه نان و باقی ماندن آنها در جریان تولید، افزایش اجاره‌بهای مغازه‌های نانوایی و افزایش بیش از ۳٠ درصدی دستمزدها ذکر و اظهار کرد: دولت، یارانه آرد را پرداخت می‌کند و صرفا افزایش قیمت نان مربوط به نان یارانه‌ای است.
این مسئول همچنین گفت: رعایت کیفیت، وزن چانه و نان و رعایت ساعت پخت سه شرط ما برای افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در استان قزوین بود که مصوب و به صنف نانوایان ابلاغ شد.

نان بی‌کیفیت و بهانه‌های نانوایان!
در این رابطه برخی از نانوایان بی‌کیفیتی آرد را دلیل اصلی پایین آمدن کیفیت نان عنوان می‌کنند اما جمشید خدایاری، سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، ضمن رد این موضوع، عنوان کرد: برخی از واحدهای نانوایی به این بهانه متوسل می‌شوند اما اگر آرد آنها کیفیت لازم را ندارد پس چرا نانوایی‌های آزادپز با همان آرد بهترین نان را به مردم تحویل داده و رضایت مردمی هم در آن بخش وجود دارد.
وی تاکید کرد: آرد عرضه شده در استان از کیفیت خوب و یکسانی برخوردار است و بهانه برخی از نانوایان در خصوص این موضوع، صحت ندارد و صرفا بهانه است.
این مسئول اضافه کرد: بازرسان سازمان‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان قزوین طبق روال قبلی، نظارت‌های خود بر نانوایان را انجام می‌دهند و در صورت تخلف، برخورد لازم انجام می‌شود.
وی ادامه داد: طی دو ماه اخیر نیز ۵ هزار و ۹۰۹ مورد بازرسی‌ از نانوایی‌های استان صورت گرفته و برای ۳۴۹ پرونده تخلف تشکیل شده است.

پلمب نانوایی‌های متخلف
سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: طی دو ماه اخیر در شهرستان قزوین یک باب نانوایی و در شهرستان البرز سه باب نانوایی پلمب شد.
خدایاری از کشف ۳۲ کیسه آرد قاچاق در شهرستان بویین‌زهرا و ۳۲ کیسه آرد قاچاق هم در شهرستان قزوین خبر داد و بیان کرد: سهمیه پنج واحد نانوایی در شهرستان قزوین به دلیل گران‌فروشی و تخلفات دیگر مسدود و پس از جریمه شدن و أخذ تعهد محضری دوباره سهمیه آن‌ها فعال شد.
به گفته سرپرست مدیریت بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم درج قیمت، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عرضه خارج از شبکه، معیوب‌ بودن کالا و خدمات، عدم رعایت ساعات کار و ایام تعطیل تعیین شده از موضوعات پرونده‌های تخلفات تشکیل شده برای نانوایی‌های استان طی دو ماه اخیر بوده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط