یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 16:10

کد خبر 653936

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 13:22:32


خروج عشایر چهارمحال و بختیاری از مناطق ییلاقی


صدا و سیما/ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: براساس تقویم کوچ ۳۱ شهریور پایان زمان حضور عشایر در مناطق ییلاقی استان تعیین شده بود که به دلیل شرایط آب و هوایی مناطق قشلاق این تاریخ تا پایان امروز به عنوان آخرین زمان کوچ عشایر از مناطق ییلاق به قشلاق تمدید شد.

علی حیدری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در کارگروه کوچ عشایر استان گفت: هر چند بخش زیادی از جامعه عشایری استان به مناطق قشلاق کوچ کرده‌اند، اما انتظار می‌رود آن دسته از خانوار‌های عشایری که هنوز کوچ نکرده‌اند در این خصوص اقدام کنند.
وی گفت: خانوار‌های عشایری که تا ۱۵ مهر از مناطق ییلاقی خارج نشوند جریمه می‌شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: یکی از مسائل عشایر استان در مناطق قشلاقی با توجه به شرایط آب و هوایی استان مقصد، تامین آب است که تلاش شده این مشکل از طریق تانکر‌های آبرسانی از سوی چهارمحال و بختیاری برطرف شود.
وی برضرورت تامین خوراک دام و همچنین حمل و نقل عشایر تاکید کرد.
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس آمار‌ها ۸۰ درصد عشایر این استان از ییلاق به سمت قشلاق کوچ کرده‌اند و جمعیت محدودی از این جامعه در شهرستان‌های کوهرنگ و اردل باقی مانده‌اند که انتظار می‌رود این جمعیت نیز تا پایان ۱۵ مهرماه اقدام به کوچ کنند.
محمد محمودی با تاکید بر ضرورت رعایت موارد ایمنی در کوچ افزود: عشایر از مسیر‌های تعیین شده برای کوچ استفاده کنند و همچنین از توقف در مسیر‌های سیلابی اجتناب کنند.
وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری ۲۰ هزار خانوار عشایری برون کوچ دارد یادآور شد: تمهیدات لازم برای کوچ عشایر با هماهنگی استان مقصد خوزستان انجام شده و مشکلی در خصوص آب آشامیدنی، آذوقه دامی و جو قرارداد وجود ندارد.
محمودی در خصوص حمل و نقل مربوط به عشایر گفت: براساس قانون عشایری که اقدام به کوچ ماشینی می‌کنند باید نسبت به گرفتن بارنامه اقدام کنند در غیر این‌صورت با مشکلاتی در مسیر روبرو می‌شوند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: خروج نکردن عشایر از مراتع استان در مهلت قانونی تعیین شده امکان برخورد‌های قانونی و جریمه کیفری را برای عشایر به دنبال دارد.
اصغر احمدی گفت: برای حفظ مراتع و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه آتش‌سوزی در سطح مراتع عشایر خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.
کارشناس اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: پیش‌‎بینی‌های بلند و کوتاه مدت این اداره کل نشان می‌دهد در روز‌های آینده و تا اواسط آبان از بارش موثر و شدیدی برخوردار نباشیم.
سعید قطره با اشاره به برخی بارش‌ها پراکنده پاییزی و غیر موثر در ارتفاعات چهارمحال و بختیاری در پاییز افزود: اتفاقی که امسال چهارمحال و بختیاری با آن روبرو است کمینه دما در شهرکرد و نیمه غربی کوهستان زودتر به صفر و زیر صفر رسیده و همین امر موجب سرد بودن شرایط جوی در صبح شده که می‌تواند روی ماندگاری عشایر در منطقه تاثیرگذار باشد.
وی با اشاره به حاکم بودن شرایط جوی مشابه در غرب و جنوب غرب گفت: انتظار می‌رود بارش‌های پاییزی امسال در ییلاق و قشلاق با تاخیر و از میزان کمی نسبت به میانگین بلند مدت برخوردار باشند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط