یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 19:52

کد خبر 654294

یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 18:55:00


روایتی از کودتای ۲۸ مرداد در «سمفونی شیاطین»


مهر/ کتاب «سمفونی شیاطین» نوشته سید علی حق شناس توسط انتشارات پارس میهن منتشر و راهی بازار نشر شد.کتاب «سمفونی شیاطین» نوشته سید علی حق شناس به تازگی توسط انتشارات پارس میهن منتشر و روانه بازار نشر شده است. این‌کتاب دربرگیرنده روایتی از کودتای ۲۸ مرداد و نهضت ملی شدن صنعت نفت است.

کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یکی از رخدادهایی است که سیاست و اجتماع در ایران را تا سال‌ها تحت تأثیر خود قرار داد به طوری که هنوز هم تبعات آن مشهود و ملموس است. هرچه بیشتر در این وادی کنکاش و پژوهش می‌شود، نقاط تاریک دیگری از این بلای ایران سوز روشن و آشکار می‌شود.

حادثه مورد اشاره تبلور و تجلی ایران ستیزی تاریخی و طولانی غرب این بار به سرکردگی بریتانیا و ایالات متحده است که دولتی قانونی و ملی را در ایران بر نتافتند و برای یغما بردن ثروت یک ملت یعنی نفت ایرانیان، با همراهی وطن فروشان داخلی طرحی شیطانی را پی ریزی کرده و عملی ساختند.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده به زوایای کمتر پرداخته شده کودتا اشاره کند. بخش چهارم کتاب مشتمل بر پاسخ حقوقی، متقن و مستدل به کسانی است که اصل انجام کودتا را زیر سوال برده و کنار گذاشتن یک نخست وزیر و دولتش با استفاده از قوه قهریه را امری عادی و قانونی می‌دانند!

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«مانتی وودهاوس» که به شدت نگران از دست دادن چاه‌های نفت ایران از یوغ بریتانیا بود، در روزهای آخر مرداد با حمایت برادران رشیدیان (اسداله، سیف اله و قدرت اله) تاجران «انگلوفیل»، اراذل خیابانی را علیه دولت دکتر مصدق سازمان دهی کرد. زمانی که کودتای ۲۵ مرداد شکست خورد، وی به سفیر بریتانیا گفت که ماجرا تقریباً تمام شده است؛ اما تماس مخفیانه با برادران رشیدیان را حفظ و با سازمان دهی مجدد «لُمپن ها» و عناصری در ارتش، بستر کودتای دوم را فراهم نمود.

در مقاله‌ای که به مناسبت مرگ وودهاوس در ۸۳ سالگی در روزنامه گاردین با عنوان «محقق کلاسیکی که درگیر شدن با جنگ‌های یونان باستان و مدرن را پذیرفت» به چاپ رسید به نقش وی در کودتای ۱۹۵۳. م چنین اشاره می‌شود:

«در اوایل دهه ۱۹۵۰ او برای مدت کوتاهی در MI۶ SIS خدمت کرد. در این مقام، وی مغز متفکر مراحل اولیه حیاتی عملیات چکمه، رمز غیر قابل حدس برای سرنگونی محمد مصدق، سیاست مدار ایرانی که قصد ملی کردن شرکت نفت ایران و انگلیس را داشت، بود یکی از اقدامات قابل توجه تر در زندگی نامه سرگرم کننده وودهاوس، استفاده از سرویس فارسی بی بی سی برای ارسال پیام‌های رمزگذاری شده به شاه بود».

این‌کتاب با ۱۴۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط