شنبه 31 شهریور 1403 - 06:24

کد خبر 65456

دوشنبه 01 خرداد 1402 - 23:40:47


تورم سالانه خراسان رضوی، کمتر از میانگین کشوری


فارس/ گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف کننده در فروردین ماه نشان می دهد نرخ تورم ماهانه در استان خراسان رضوی کمتر از میانگین کشوری است.

بررسی جزئیات آخرین گزارش مرکز آمار نشان می دهد نرخ تورم سالانه در خراسان رضوی در فروردین ماه به ۴۶.۸ درصد رسیده است. این درحالی است که نرخ تورم سالانه میانگین برای کل کشور در این ماه  ۴۷.۶ درصد بوده است.

خراسان رضوی، ششمین استان دارای کمترین نرخ تورم سالانه

 

داده های مرکز آمار نشانن می دهد کمترین نرخ تورم سالانه مربوط به استان تهران با ۴۳.۷ درصد افزایش قیمت‌ها بوده و بیشترین نرخ تورم مربوط به استان لرستان با ۵۶.۹ درصد تورم سالانه بوده است. این در حالی است که خراسان رضوی درجایگاه ششمین استان دارای کمترین نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوار قرار دارد و میانگین نرخ تورم سالانه در خراسان رضوی، کمتر از کل کشور است.

بیشترین و کمترین تورم در کدام گروه هاست؟

 

در فروردین ١٤٠٢ بیشترین تورم ماهانه در کل کشور مربوط به گروه‌های «میوه و خشکبار» با ١٥،٣ درصد، «حمل و نقل» با ٨.٦ درصد و «کالا‌ها و خدمات متفرقه» با ٧.٠ درصد بوده است. همچنین در این ماه کمترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «آموزش» و «شیر، پنیر و تخم مرغ» و «لبنیات و تخم مرغ»  با ٠.٣ درصد و گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» با ٠.٥ درصد بوده است. شاخص کل تورم ماهانه کالا ها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در فروردین ۱۴۰۲ عدد ۳.۷ درصد است.

منظور از تورم چیست؟

گفتنی است منظور از تورم ماهانه میزان افزایش یک بسته مشخص از اقلام خوراکی، غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه قبل است. جمع تورم ماهانه در ۱۲ ماه منتهی به هر ماه تورم سالانه در آن ماه خواهد بود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط