دوشنبه 16 مهر 1403 - 11:54

کد خبر 654829

دوشنبه 16 مهر 1403 - 09:38:54


لایک‌های ۶ هزار میلیاردی ما!


آخرین خبر/ برخی آمارها حکایت از این دارد که اینفلوئنسر‌های ایرانی که محتوای‌شان در حوزه طنز، خانوادگی و... گاهی مورد تمسخر کاربران هم هست، فقط در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کردند درآمدی که عموماً مالیاتی هم برای آن پرداخت نمی‌شود؛ از ابعاد فرهنگی و اجتماعی این موضوع گفتیم  
زوج جوانی که رفتارهای عجیب، شوخی‌های مسخره و کلیپ‌های بدون خلاقیت‌شان، سوژه خنده کاربران شده و همه تصور می‌کنند با دو نفر آدم اشتباهی طرف هستند برای حضور در مطب دندان‎پزشکی و ساخت کلیپ تبلیغی ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند، مبلغی حدود مخاطبانی هم که در کامنت‌ها رفتارهای این دو نفر را مسخره می‌کنند، نمی‌دانندبا همان نظرات منفی هم باعث افزایش تعامل صفحه آن‌ها، دیده شدن‌شان در اکسپلور و جلب توجه و در نتیجه افزایش درآمدشان می‌شود. درآمدی که در گزارش اخیری که «خبرآنلاین» منتشر کرده برای تمام اینفلوئنسرهای ایرانی چیزی معادل ۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ عنوان شده است که این رقم می‌تواند در ۱۴۰۳ به مراتب بیشتر باشد. از بحث مالیات ندادن بیشتر بلاگرها که بگذریم، وقتی پای چنین گردش مالی بزرگی در میان است، ماجرا می‌تواند پیامدهای متعددی داشته باشد. از شکل‌گیری رویای بلاگرشدن در ذهن کودکان و نوجوانان، تا این‌که بلاگری تبدیل به شغل و دغدغه اصلی بسیاری از فعالان حوزه‌های مختلف و حتی اقشاری مثل معلمان شده که گاهی باعث می‌شود وظیفه اصلی‌شان به حاشیه برود. مشکل وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم هرچقدر محتوای تولیدی سطحی‌تر و پرحاشیه‌تر، امکان دیده شدن و افزایش درآمد هم بیشتر. بیشتر بلاگرها حتی در تولید محتوای طنز هم کاری جز تکرار محتوای دیگران انجام نمی‌دهند. بسیاری از آنان هیچ قاعده‌ای را در پذیرش آگهی رعایت نمی‌کنند و محتوایی که تبلیغش را می‌کنند هرچه‌باشد اعم از سایت شرط‌بندی یا وعده‌های دروغین درآمد دلاری و... برای‌شان هیچ فرقی ندارد. این‌که بعداً چه بلایی سر مخاطبی آمده که به‌واسطه آن‌ها وقت یا پولش هدر رفته هم برای‌شان مهم نیست. موضوعی که در مصادیقی مثل کوروش کمپانی و... نمونه خوبش را دیدیم، حتی چهره‌های نسبتاً موجه هم به‌خاطر درآمد بالا تبلیغی کردند و بعد هم مردم ماندند و پولی که از جیب‌شان رفته بود. بلاگرها برای دیده شدن غیر از حواشی زیاد، تصویری غیرواقعی از زندگی خود را ارائه می‌دهند؛ آن‌ها لباسی را می‌پوشند که بابتش پول گرفتند، برای پوست، مو و در کل زیبایی به کلینیکی می‌روند که در حقیقت مبلغش هستند و هیچ اشرافی به خدماتش ندارند؛ سفرها، عاشق شدن و فارغ شدن و بیشتر آن‌چه از آن‌ها می‌بینیم چیزی جز نمایش نیست. نمایشی که گاهی برای ما باورپذیر می‌شود و تصور می‌کنیم فلان بلاگر به‌خاطر رضایت از کیفیت سراغ فلان رستوران و... رفته. نمایشی که به ما نهیب می‌زند خیلی معمولی زندگی می‌کنیم؛ اهل سفر، سورپرایز کردن همسر و فرزند، رستوران لاکچری و... نیستیم. لایک، کامنت و فالوکردن‌های ما همگی در راستای خدمت به بلاگری است که به کمک ما معروف و پول‌دار شده. در این پرونده به بهانه انتشار این خبر سراغ درآمد بلاگرها از تبلیغات رفتیم و موضوع مالیات گرفتن از آن‌ها را بررسی کردیم.

دخل‌وخرج بلاگرها در یک سال!
بلاگرهای حوزه خانواده و سبک زندگی و سرگرمی در سال ۱۴۰۲، با درآمد خود از تبلیغات  به یک درآمد فوق نجومی رسیدند
تعداد کاربران ایرانی فعال در اینستاگرام در سال ۱۴۰۲ به ۴۵میلیون نفر رسیده که هر نفر به طور متوسط ۳۲۷ صفحه را دنبال می‌کند. این عدد با وجود فیلترینگ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۹درصد افزایش داشته است و این نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی ناپذیر زندگی ایرانیان تبدیل شده‌ است و خیلی راحت می‌تواند روی رفتارهای اجتماعی، سبک زندگی و کسب‌وکارها تاثیر بگذارد. طبق این آمار، ۶۰درصد کاربران قبل از خواب به شبکه‌های اجتماعی خود سر می‌زنند و در روز بیشتر از ۴ساعت از وقت خود را صرف بالا و پایین کردن آن می‌کنند. این آمار را «یکتا نت» درباره بازاریابی دیجیتال ایران منتشر کرده است و ما می‌خواهیم یک بخش مهم آن را بررسی کنیم که شاید همه با آن برخورد داشتیم: بلاگرها.
درآمد نجومی اینفلوئنسرهای سبک زندگی و سرگرمی
شاید اگر یک نفر از شما بپرسد چطور می‌توان به درآمد چند میلیاردی در سال رسید، ذهن‌تان به سراغ خانواده‌های مولتی میلیاردر و ژن خوب و این داستان‌ها برود اما بلاگرها هم جزو این دسته هستند. شاید برای همین است که هر سال دارد به جمعیت بلاگرهای اینستاگرامی اضافه می‌شود. بخش زیادی از این جمعیت، بلاگرهای حوزه سبک زندگی هستند، البته خودشان به آن «لایف استایل» می‌گویند و در صفحه‌شان از روزمرگی‌هایشان و دنیای صورتی یا سبزشان می‌گویند تا خرید جهیزیه یا برنامه باشگاه و کلیپ‌های حال‌خوب‌کن و ... . در واقع بلاگری در حوزه سبک زندگی، آخر ندارد و به همین دلیل هر کاربر با یک بهانه کوچک وارد این دنیا می‌شود، یک خرده که عدد فالوئرها بالا رفت شروع می‌کند به تبلیغ گرفتن از کسب‌وکارهای مختلف. همان آماری که از آن حرف زدیم، می‌‌گوید در سال۱۴۰۲، درآمد تقریبی صفحات پرمخاطب و اینفلوئنسر‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی از طریق تبلیغات بیش از ۶هزار میلیارد تومان بود؛ این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ این درآمد کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بود. موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانید پردرآمدترین اینفلوئنسرها، کسانی بودند که درمورد موضوعات خانواده و سبک زندگی، اخبار، سرگرمی و اوقات فراغت تولید محتوا می‌کردند. البته این را هم باید بدانید که هیچ قانون و تعرفه‌نامه‌ای برای تعرفه تبلیغات بلاگرها وجود ندارد و هر بلاگر هر سال تعرفه تبلیغات خود را مشخص می‌کند. اما این درآمدها مشمول مالیات شده‌اند؟!
تکلیف مالیات بلاگرها چه شد؟
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۹ در ادامه قانون مالیات‌های مستقیم، بندی را در قانون بودجه تصویب کردند که بر اساس آن، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور (مانند اینستاگرام و تلگرام) از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. رصد اینفلوئنسر و بلاگرها از سال ۱۴۰۰ در دستورکار قرار گرفت. طبق اعلام این سازمان، ۵۵۱کاربر و فعال مجازی بیش از نیم‌میلیون دنبال‌کننده دارند. از این تعداد ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد ۲.۳ هزار میلیاردتومانی در سال ۱۴۰۰ داشتند و سهم مالیات‌شان ۱۷میلیارد تومان تشخیص داده شد، پذیرفته‌اند که این مالیات را بر اساس توافق ماده ۲۳۸ مالیات پرداخت کنند و مابقی شانه خالی کرده‌اند. همچنین بر اساس آمارهای سال گذشته نیز، ۶۲۸ بلاگر و اینفلوئنسر شناسایی شدند که برای حدود ۳۰۰ نفر از این افراد اظهارنامه برآوردی تولید شده است. هرچند تعداد بلاگرهای اینستاگرامی با فالوئرهای بالا بیشتر از این‌هاست اما این سازمان می‌گوید شناسایی اینفلوئنسرهایی که اطلاعات هویتی مشخص ندارند یا با اسامی مستعار فعالیت می‌کردند از طریق شرکت‌های واسطه‌ای تبلیغاتی در حال رصد است؛ اما این که کی و کجا قانون مالیات بلاگرها به یک بند مشخص حقوقی تبدیل شود مانند آن چه در فیش حقوقی کارگر، کارمند، معلم، پزشک و ... وجود دارد، یک سوال بزرگ است که برای به جواب رسیدن نیاز به سازوکارهای مشخصی است که همه چیز در آن شفاف باشد و البته در گرو فیلترینگ نباشد.
هر پست ۲۴ساعته ۲۰۰میلیون تومان!
برای یک تبلیغ به تعدادی اینفلوئنسر پیام دادیم تا تعرفه درج آگهی در پیج‌شان را برای ما بفرستند؛ بعضی از اعداد شوکه‌کننده بودند
مجید حسین زاده  |  روزنامه‌نگار - این روزها شبکه‌های‌اجتماعی نقش پررنگی در معرفی و فروش محصولات مختلف ایفا می‌کنند. در بیو بیشتر اینفلوئنسرها که دنبال‌کنندگان زیادی برای خودشان در اینستاگرام جذب کردند، نوشته‌شده که برای تبلیغات به دایرکت مراجعه کنید. ما هم برای یک تبلیغ به تعدادی از آن‌ها که در حوزه‌های مختلف فعالیت داشتند، پیام دادیم که در ادامه، نتایج این گزارش را خواهید خواند. در خور ذکر است که اسکرین‌شات دایرکت تمام این پیج‌ها بعد از ارسال تعرفه‌های‌شان موجود است.
 صفحه‌ای درباره چالش‌های دوقلوها
تعداد دنبال‌کننده؟ ۲۲۳هزار
محتوا؟ در این صفحه که ظاهرا توسط یک مادر مدیریت می‌شود، ویدئوهایی شاد و طنز از دوقلوهایش می‌بینیم. ادمین این کانال، لحظات مختلفی از سبک‌زندگی این دوقلوها شامل تفریحات، غذا خوردن، جشن تولد، مدرسه رفتن و ... را با دنبال‌کنندگان به اشتراک می‌گذارد.
هزینه تبلیغات؟ هر استوری یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان و پست ۲۴ ساعته، ۵ میلیون تومان. هزینه آنباکسینگ یک محصول، ۷۰۰تومان بیشتر خواهد بود.
شوخی با همه چی در یک پیج
تعداد دنبال‌کننده؟ ۷ و نیم میلیون
محتوا؟  در این صفحه با مردی روبه‌رو هستیم که با پوشش زنانه، بعضی از رفتارهای آنان را با زبان طنز به چالش کشیده و با آن‌ها شوخی می‌کند. پای ثابت این شوخی‌ها، رفتارهای مامان‌ها، جاری‌ها، دختران مجرد و ... است.
هزینه تبلیغات؟استوری با اجرا توسط صاحب پیج، ۱۰میلیون تومان آب می‌خورد.
 روایتگران دنیای زن‌و‌شوهری
تعداد دنبال‌کننده؟۲ میلیون و ۱۰۰هزار
محتوا؟  در این صفحه با یک زن و شوهر مواجه می‌شویم که زوایای مختلف دنیای متاهلی را به تصویر می‌کشند؛ از لحظات شیرین زندگی‌مشترک و جشن‌ها و ... بگیرید تا رایج‌ترین چالش‌هایی که برای‌شان ایجاد می شود. بیشتر ویدئوهای این پیج، طنز و بعضی‌هایش هم جدی‌تر است.
هزینه تبلیغات؟ هزینه هر استوری در این پیج ۵ میلیون تومان و هر پست ۴۰ میلیون است.
بیا فقط بخندیم
تعداد دنبال‌کننده؟ ۲ و نیم میلیون
محتوا؟ در این صفحه با یک اینفلوئنسر طرف هستیم که هدفش فقط خنداندن مردم است و بس. او با مسائل مختلف اجتماعی، ورزشی و فرهنگی شوخی می‌کند و بازدید بعضی از ویدئوهایش از ۱۰۰میلیون هم بیشتر است.
هزینه تبلیغات؟ استوری بنر آماده در این پیج، ۸ و نیم میلیون تومان آب می خورد. هزینه استوری با موضوع طنز که توسط ادمین تولید شود، ۲۵ میلیون تومان است. همچنین تعرفه ساخت یک کلیپ و قرار دادن آن به صورت یک پست بر روی این پیج، ۲۰۰میلیون تومان است.
 در جست‌و‌جوی ترفندهای خانه‌داری
تعداد دنبال‌کننده؟۳ میلیون و ۷۰۰ هزار
محتوا؟  در این صفحه با همه آن چیزی که باید برای خانه‌داری یاد داشته باشید، روبه رو می‌شوید. از راه‌های شستن لکه‌های سخت بگیرید تا ترفندهای پختن خوشمزه‌تر غذاها. همچنین از خواص خوراکی‌ها و راه‌های داشتن بدنی سالم‌تر در این پیج گفته شده است. هر روز تعدادی پست فان و طنز هم به صورت استوری در این صفحه قرار می‌گیرد تا مخاطب با محتواهای بیشتر همراه شود.
هزینه تبلیغات؟ هزینه هر استوری در این صفحه از ۳ میلیون و پانصدهزار تومان به بالاست. برای هر پست ۲۴ ساعته هم باید ۷ میلیون تومان پرداخت کنید.
پول درآوردن از حواشی بازیگران
تعداد دنبال‌کننده؟ ۱۱۵ هزار
محتوا؟  در این صفحه که کاملا به اخبار زرد درباره چهره‌ها می‌پردازد با دلایل طلاق فلان بازیگر، عکس لورفته از یک بازیگر در جشن شبانه و تصاویر کمتر دیده شده خانواده‌های بازیگران روبه‌رو هستیم. این پیج برای افرادی که به زندگی شخصی بازیگران و حواشی پیرامون آن‌ها علاقه دارند، جذاب به نظر می‌رسد. هرچند بعضی از محتواهای آن بر اساس شایعات است و نمی‌توان به همه‌شان اعتماد کرد.
هزینه تبلیغات؟ هزینه پست دائمی در این کانال ۸۰۰ هزار تومان و هر استوری ۲۴ ساعته هم ۶۰۰ هزار تومان است.
 ​​​​​​​یک فعال حوزه بازاریابی
تعداد دنبال‌کننده؟ ۳۶ هزار
محتوا؟  در این صفحه که برای علاقه‌مندان به راه‌های نوین کسب درآمد به خصوص از طریق فضای مجازی جذاب به نظر می‌رسد، با یک مشاور کسب و کار روبه رو هستیم که هر روز با استوری‌های انگیزشی، مخاطب‌هایش را به سمت موفقیت راهنمایی می‌کند.
هزینه تبلیغات؟ هزینه پست دائمی در این کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر استوری با معرفی توسط صاحب پیج که ۲۴ ساعته خواهد بود، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط