چهارشنبه 29 آبان 1404 - 21:32
چشم پوشی از خط کش آلایندگی در واردات خودرو
دنیای اقتصاد/ با نزدیک شدن به فصل سرما نگرانیها در مورد آلودگی هوای کلانشهرها دوباره به دغدغهای عمومی تبدیل شده است. عبور و مرور خودروهایی که مصرف سوخت بالایی دارند یکی از دلایل اصلی آلودگی هواست، ولی گویا عزم جدی برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای تولیدی و وارداتی در میان سیاستگذاران وجود ندارد. طبق آخرین آمار منتشره، وسایل نقلیه سهم ۷۰درصدی از آلودگی هوای شهر تهران دارند. این در شرایطی است که برای مثال سهم آلایندگی کل صنایع در این ردهبندی تنها هفتدرصد است.
با این وجود نهتنها در حوزه تولید خودرو برنامههای جدی برای حرکت به سمت خودروهای کممصرف دیده نمیشود، بلکه حتی در مورد خودروهای وارداتی نیز نظارت جدی روی این مساله وجود ندارد. این اهمال در مورد نظارت بر مصرف سوخت و آلایندگی وارداتیها در حالی رخ میدهد که بند «۱» قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب آبان سال ۱۴۰۰ صراحتا تاکید میکند که «دولت مکلف است تعرفه واردات خودروی سواری را براساس حجم موتور، میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی تعیین کند.» با این وجود در تیرماه امسال زمانی که جزئیات تعرفه واردات خودرو اعلام شد، خبری از متر و معیاری بر اساس میزان مصرف سوخت آنها نبود بلکه همچنان تقسیمبندی صورتگرفته بر اساس حجم موتور این محصولات بوده و تعرفه خودروهای وارداتی بنزینی از ۴ تا ۱۷۵ درصد متغیر بود. البته در تعیین حقوق ورودی خودرو، سیاستگذار تعرفه واردات خودروهای برقی را از بنزینی جدا کرده و حقوق ورودی آن را نیم تا ۴درصد اعلام کرد.

شاید قوه مجریه با این تقسیمبندی خواسته پاسخی به الزام قانونی تعیین تعرفه بر اساس مصرف سوخت بدهد اما اگر اینگونه باشد باید آن را نوعی دور زدن قانون دانست؛ چراکه همچنان در مورد خودروهای بنزینی وارداتی که بخش بزرگتری از محصولات وارداتی را تشکیل میدهند، هیچ نظارتی بر میزان مصرف سوخت و آلایندگی وجود ندارد. بنابراین گرچه تخفیفات تعرفهای یکی از روشها و ابزارهایی است که برای کنترل مصرف سوخت و کاهش آلایندگی وسایل نقلیه در اختیار سیاستگذار است، اما گویا تصمیمگیران بهرغم الزام قانونی تصمیمی برای استفاده از این ابزار ندارند. علاوه بر آلودگی هوا، ناترازی بنزین نیز یکی از بحرانهایی است که از این نوع اهمالکاریها متاثر میشود. آن هم در شرایطی که قیمت بنزین در کشور نسبت به قیمت جهانی بسیار کم بوده و هزینههای زیادی را به دوش دولت میگذارد؛ اما افزایش بهای آن میتواند هزینههای اجتماعی به همراه داشته باشد. بنابراین برای حل این مشکل شاید چاره دیگری جز استفاده از خودروهای کممصرف وجود نداشته باشد.
شاید بتوان دلیل اصلی نادیده گرفتن تکلیف قانونی سنجش خودروهای وارداتی بر اساس میزان آلایندگی و مصرف سوخت را محدودیت قیمتی دانست که سیاستگذار برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته است. در واقع خودروهای کممصرفتر به دلیل بهرهای که از تکنولوژی بالاتر میبرند، قیمت بیشتری دارند اما سیاست دولت این بوده که با میزان محدودی ارز که به واردات خودرو تخصیص داده شده، بیشترین تعداد خودرو را وارد کشور کند. بنابراین به سراغ خودروهای ارزانتری که مصرف بیشتری دارند رفته و بند یک قانون ساماندهی صنعت خودرو را نادیده گرفته است. بااینحال بهجرات میتوان گفت واردات خودروهایی که مصرف سوخت آنها مورد سنجش دقیق قرار نگرفته، در آینده هزینههای بیشتری را برای کشور ایجاد خواهد کرد که برای رفع آنها نه تنها میزان ارز بیشتری نیز نیاز است بلکه حتی ممکن است به برخی از هزینههای اجتماعی نیز منتج شود.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
چراغ قوه همه کاره ( پاور بانک، شیشه شکن و ... )
-
هشدار آبفای کشور به مردم؛ هیچ ماموری فعلا برای قرائت کنتور آب مراجعه نمیکند
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
جارو شارژی !! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
فشار آبرو چند برابر کن ....
-
فرمانده کل قوا: ملت ایران در مقابل جنگ تحمیلی محکم میایستد همانگونه که در مقابل صلح تحمیلی نیز محکم خواهد ایستاد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
پایان زودهنگام گنبد آهنین؟ اسرائیل مجبور به جیرهبندی موشکها شد
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
واکنش عراقچی به تجاوز امروز آمریکا به تأسیسات هستهای فردو، نطنز و اصفهان
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
آخرین اخبار
-
موکبهای زنجان در سامرا و مرز خسروی مستقر میشوند
-
وزیر دفاع: ایران در برابر گستاخی متجاوز، پاسخ پشیمانکننده خواهد داد
-
وقتی کسی که دوسش داری میذاره میره...
-
سکانسی از فیلم رویای خیس
-
عکس/ دیدار مخبر با خانواده شهید سپهبد محمد باقری
-
نخست وزیر عراق: تمایلی جدی از سوی ایران برای دستیابی به توافقی با آمریکا وجود دارد
-
داریوش شجاعیان به شمسآذر قزوین پیوست
-
حماس: به شکست کشاندن مذاکرات سرگرمی نتانیاهو شده استم
-
بازداشت ۱۵ سارق مامورنما در بندرعباس
-
مرکز مدیریت و کنترل حوادث در استان بوشهر ایجاد میشود
-
کارشناس امنیتی: در ایران زمینه فعالیت موساد را فراهم کردیم، صدها کارشناس امنیتی از دوره احمدی نژاد خانهنشین شدند
-
این مجازات در انتظار لوئیس انریکه است
-
شناسایی ۱۴ نقطه حادثهخیز در ارومیه
-
ملیپوش امید به آلومینیوم پیوست
-
بازارهای جهانی زیر سایه تنشهای های سیاسی و تجاری
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
بازارهای جهانی زیر سایه تنشهای های سیاسی و تجاری
دوشنبه 24 تیر 1404 - 19:53:14
وقتی ماشین دیگر سرمایه نیست؛ بازار خودرو در شوک پس از جنگ
دوشنبه 24 تیر 1404 - 19:49:24
پیش بینی بورس سه شنبه 24 تیر 1404
دوشنبه 24 تیر 1404 - 19:30:00
تسهیلات ریالی و ارزی به دانشبنیانها اعطا میشود
دوشنبه 24 تیر 1404 - 18:56:58
ورق در بازار سکه و طلا برگشت؛ تداوم کاهش قیمت دلار
دوشنبه 24 تیر 1404 - 18:39:37