سه‌شنبه 17 مهر 1403 - 18:15

کد خبر 656723

سه‌شنبه 17 مهر 1403 - 15:42:33


ادعا درباره بتن‌ریزی در شهر جهانی بیشاپور فارس و حقیقت ماجرا


ایرنا/ مسیر دسترسی شهر جهانی بیشاپور کازرون استان فارس اجرایی شده اما به تازگی انتشار خبر و تصاویری از نحوه ساخت این مسیر با استفاده از بتن، نگرانی‌ها و سوالاتی را برای دوستداران این میراث باستانی کشور مطرح کرد در حالی که به گفته مسئولان میراث فرهنگی فارس، آنچه در این تصویرها دیده می‌شود بتن نیست بلکه مواد دیگری است که برگشت پذیرند.

ایجاد مسیر دسترسی برای بازدید ایمن گردشگران از میراث ساسانی کازرون ضرورتی انکارناپذیر است که علاوه بر رونق توریسم، پشتوانه‌ای برای حفاظت و حراست مداوم آن نیز خواهد بود.
این اقدام به تازگی به انجام رسیده و قرار است با اجرای آخرین مرحله، در هفته آینده به سرانجام برسد اما خبری از "بتن‌ریزی در شهرجهانی بیشاپور" در فضای رسانه‌ای در حال دست به دست شدن و منجر به ایجاد علامت سوال‌ها و نگرانی‌هایی برای فعالان و دوستداران میراث باستانی ایران شده است.
در پی انتشار این خبر و تصاویر مرتبط، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس جوابیه‌ای را در اختیار ایرنا قرار داد که چیزی متفاوت از شائبه‌های مطرح شده را بیان می‌کند.
همه چیز قانونی و مورد تایید شورای فنی است
ثابت اقلیدی در ابتدا این نکته را یادآور شد که هر گونه رفتار در سایت های تاریخی طبق ضوابط و قوانین موجود در میراث فرهنگی و شورای فنی طراحی و اجرا می‌شود.
او افزود: مسیر بازدید گردشگران در شهر جهانی بیشاپور کازرون نیز بر همین اساس، طراحی شده و اجرا می شود.
مدیرکل‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: مناسب سازی و ایجاد مسیر بازدید برای تردد گردشگران در محوطه‌های تاریخی الزامی است و طرح مسیر بازدید شهر جهانی بیشاپور نیز در کمیته فنی و راهبردی پایگاه میراث جهانی ساسانی فارس تایید شده است.
او اعلام کرد: گام پایانی آن یعنی پیاده کردن پوشش چوبی (چوب پلاست) بستر ماسه سیمانی اواخر همین هفته اجرایی خواهد شد.
بتن نه، پلی اتیلن و ژئوگرید است
ثابت اقلیدی در پاسخ به گزارشی که باعنوان "بتن‌ریزی در بستر میراث جهانی بیشاپور" در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد، این توضیح را داد که برای ایجاد مسیر بازدید گردشگران از بخش‌های مختلف این میراث ساسانی، الوارهای چوبی روی بسترهای سیمانی که برای مسیر بازدید در نظر گرفته شده قرار می‌گیرند که کمترین عرض ممکن را دارد ، به طوری که با دو تا سه لایه جداکننده شامل پلی اتیلن، ژیو گرید و در مواردی ماسه، از کف محوطه فاصله گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این را هم اضافه کرد که این پوشش، برگشت پذیری لازم را نیز دارد.
او اضافه کرد: طی سال‌ها، عوامل طبیعی و بلاتکلیفی حفاظت و نبود مسیر بازدید ، آسیب‌های جدی به محوطه تاریخی شهر بیشاپور وارد کرده است.
ثابت اقلیدی ادامه داد: اکنون چند دهه از کاوش‌های شهر جهانی بیشاپور می‌گذرد و در همه این سال‌ها، بدنه‌ها و کف‌های معماری این شهر در معرض باد، باران، گرما و سرما و تردد بی قاعده بازدید کنندگان قرار داشته و امروز به ندرت می‌توان آن همه تزیینات منحصربه فرد و بسترهای تاریخی را مشاهده کرد.
برای ایجاد مسیر بازدید از شهر جهانی بیشاپور، الوارهای چوبی روی بسترهای سیمانی قرار می‌گیرند که کمترین عرض ممکن را دارد، به طوری که با دو تا سه لایه جداکننده شامل پلی اتیلن، ژئو گرید و در مواردی ماسه، از کف محوطه فاصله گرفته است.
او بیان کرد: هم اکنون در بسیاری از قسمت های شهر بیشاپور دیگر اثری از اندود کف باستانی باقی نمانده است.
بازدید از میراث جهانی بشاپور حق همه است
ثابت اقلیدی گفت: مناسب سازی تردد گردشگران در این محوطه باستانی ضروری است چرا که بهره بردن از زیبایی‌ها و جذابیت‌های آثار تاریخی همچون شهر بیشاپور، تنها حق افراد سالم و توانمند نیست.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: سالخوردگان، معلولان و کودکان هم حق برخورداری از مواهب میراث فرهنگی و تاریخی فارس را دارند و از این رو طراحی و اجرای مسیر ایمن با رعایت حداکثری قواعد حفاظتی، این نیاز را در حد معقول بر آورده می سازد.
او ادامه داد: هم اکنون در دیگر ابنیه شاخص منظر باستانی ساسانی فارس از جمله کاخ ساسانی در سروستان و کاخ اردشیر و شهر گور در فیروزآباد نیز برنامه ایجاد مسیر بازدید برای دسترسی ایمن به فضاهای معماری البته با سبک و سیاقی متفاوت و متناسب با ماهیت آثار تدارک دیده شده است.
بیشاپور از شهرهای باستانی ایران در بخش مرکزی کازرون استان فارس است که در زمان ساسانیان ساخته شده‌است و امروزه ویرانه‌های آن برجای مانده‌است و درنهم تیرماه ۱۳۹۷ به ثبت نهایی در میراث جهانی یونسکو رسید.
بیشاپور به سال ۲۶۶ میلادی و به دستور شاپور اول پادشاه ساسانی ساخته شده‌است. پس از پیروزی شاپور بر والرین امپراتور روم، شاپور دستور داد در ناحیه‌ای خوش آب و هوا بر سر راه تخت جمشید به تیسفون شهری بنا کنند. این جاده در زمان هخامنشیان، شهرهای تخت جمشید و استخر را به شوش وصل می‌کرد. شاپور نام خود را بر این شهر نهاد.
بیشاپور در نزدیکی کازرون و کازرون در غرب شهر شیراز است و حدود ۱۶۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط