سه‌شنبه 17 مهر 1403 - 21:59

کد خبر 656810

چهارشنبه 18 مهر 1403 - 08:45:00


به حداقل رساندن فشار در لوله‌های انتقال آب و نفت با مخزن ضربه‌گیر ایران‌ساخت


ایسنا/یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی مخزن ضربه‌گیر شده است که اثرات کاهش یا افزایش فشار در خطوط لوله انتقال آب، نفت و سیستم‌های پمپاژ را به حداقل رسانده و از موج‌های ناگهانی که اصطلاحا به نام ضربه قوچی شناخته می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

حمید عابدین‌زادگان عبدی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در زمینه کاری این شرکت، گفت: ارائه خدمات مهندسی پایه و تفضیلی، تامین و فروش تجهیزات و ادوات نیروگاهی و پالایشگاهی و سکوهای نفتی، راه‌اندازی، اصلاح و بهینه‌سازی واحدهای پروسسی و نیروگاهی و ارائه پکیج‌های تخصصی به صورت کلید در دست از فعالیت‌های این شرکت دانش‌بنیان است.

عابدین‌زادگان در خصوص کاربرد مخزن ضربه‌گیر، گفت: مخزن ضربه‌گیر، یکی از مهم‌ترین تجهیزات در خطوط انتقال آب، نفت و سیستم‌های پمپاژ است که سعی در به حداقل رساندن اثرات کاهش یا افزایش فشار در خطوط لوله تحت فشار و رخ ندادن پدیده ضربه قوچی دارد؛ به عبارت دیگر ضربه‌گیر در مسیر خطوط انتقال سیال تحت فشار قرار می‌گیرد تا در صورت افزایش فشار در نقش مخزن ذخیره و کاهش فشار به عنوان مخزن و منبع تغذیه عمل کند.

وی ادامه داد: افزایش یا کاهش فشار در خطوط انتقال آب، نفت و ... باعث ایجاد موج‌های ناگهانی می‌شود که اصطلاحا به عنوان «ضربه قوچی» شناخته می‌شوند. ایجاد پدیده ضربه قوچی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که تغییرات دبی و فشار و سرعت انتقال سیال از جمله این موارد است. با توجه به خطرات و آسیب‌های جدی که پدیده ضربه قوچی به بدنه لوله‌ها و تاسیسات انتقال سیال ایجاد می‌کند، مخزن ضربه‌گیر می‌تواند عامل مؤثری در حذف این پدیده باشد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، عابدین‌زادگان در پایان در خصوص میزان صرفه‌جویی ارزی‌ای که از رهگذر این محصول رقم خورده است، افزود: بومی‌سازی مخزن ضربه‌گیر، چیزی حدود ۳۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد و در کنار عواید مالی از قبل این طرح در بحث طراحی هشت نفر و در بحث ساخت ۲۲ نفر مشغول به کار و فعالیت شده‌اند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط