چهارشنبه 18 مهر 1403 - 02:48

کد خبر 657034

چهارشنبه 18 مهر 1403 - 11:20:00


«ساختن بهشت در جهنم» و «نوشتن زندگی»


ایسنا/ترجمه کتاب‌های «ساختن بهشت در جهنم» نوشته ربکا سولنیت و «نوشتن زندگی» نوشته آنی دیلارد راهی بازار کتاب شده‌اند.

کتاب «ساختن بهشت در جهنم» نوشته ربکا سولنیت با ترجمه زهرا زارعی در ۴۴۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۴۰ هزار تومان در نشر رایبد عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: این کتاب به بررسی عمیق پنج فاجعه از زلزله ۱۹۰۶ در سانفرانسیسکو تا توفان و سیل در نیواورلئان در نودونه‌ سال بعد می پردازد. سولنیت در لابه‌لای کتاب سراغ فجایع مختلفی رفته است که از میان آن‌ها می‌توان نمونه‌های ویژه‌ای را بیرون کشید؛ از جمله فاجعه بمباران هوایی بلیتز لندن، زلزله در چین و آرژانتین، فاجعه هسته‌ای چرنوبیل، موج گرمای شدید شیکاگو در سال ۱۹۹۵، زلزله ماناگوئه در نیکاراگوئه که به سرنگونی رژیم کمک کرد، ایپدمی آبله در نیویورک و فوران آتشفشان در ایسلند و ... همه این فجایع و بلایای طبیعی - با ذکر این تعبیر دیوید هاروی که «هیچ‌چیز طبیعی در هیچ فاجعه طبیعی وجود ندارد» _ حاوی نیروی رهایی‌بخش و زندگی‌ساز مردمی است که در جهنم ساخته و پرداخته قدرت و ثروت، برای نجات جان‌ها و زندگی‌های بسیاری کوشیدند و دستاوردهای بزرگی را ارمغان آوردند. این کتاب درباره امید در تاریکی است، درباره الزام بازگشت به نیروی مردم و فهم این نکته که اگر این مردم در فجایع بزرگ کاری کردند که بهشت در جهنم پدید آمده، به این دلیل است که در تعلیق نظم و قانون و شکست اکثر نظام‌ها، ما آزاد هستیم که به گونه‌ای دیگر زندگی و رفتار کنیم و روایت غالب رسانه‌ها و صاحبان قدرت و سرمایه را پس رانده و روایت درست و دقیق خودمان را ارائه دهیم؛ از چگونگی ساختن بهشت در جهنم.


 همچنین کتاب «نوشتن زندگی» نوشته آنی دیلارد با ترجمه زهرا زارعی در ۹۴ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و بهای ۹۰ هزار تومان در نشر یاد شده منتشر شده است.

 در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: این کتاب درباره زندگی نویسنده و مواجهه‌اش با مسئله نوشتن است. نویسنده در این جستار، با سبک شخصی و سادگی منحصر به‌فردش، نوشتن را عذاب بزرگی می‌داند که ای کاش می‌شد از آن دست بردارد! او اما از نوشتن دست برنداشته و مواجهه زندگی و نوشتن را در مقام یک نویسنده جستان و خیزان روایت کرده است. دیلارد در همه آثارش مواجهه نویسنده و طبیعت را با حساسیتی ویژه پیش برده و از سختی‌ها، مرارت‌ها، اشتباهات، بدفهمی‌ها و توهم‌های نویسنده در مسیر نوشتن، پرده برداشته است: «وقتی سر یک کتاب گیر کرده‌ای، آن‌هم وقتی زمان زیادی از شروع کار گذشته و می‌دانی باید چه بنویسی، ولی قادر به ادامه دادن نیستی، وقتی‌که یک هفته یا یک ماه هر صبح به آن اتاق سر می‌زنی و هر بار پشتت را به آن می‌کنی، مشکل معمولا یکی از این دو است؛ یا  ساختار دو شاخه شده و روایت داستان شکستگی مویی پیدا کرده که ممکن است خیلی زود آن را به دو نیم کند، و یا در حال نزدیک شدن به اشتباهی مرگ‌بار هستی. چیزی که در ذهن نقشه‌اش را کشیده بودی جوابگو نیست. اگر راه فعلی‌ات را ادامه بدهی، کتاب از دست می‌رود یا فرو می‌پاشد، و هنوز دقیق متوجه این نیستی.» دیلارد در «نوشتن زندگی»، به تنهایی و جمعیتِ نویسنده در حین نوشتن رجوع کرده و به اتصال و انفصال نویسنده، نوشتن و زندگی می‌پردازد. هم چون معلمی که در ۲۴ سالگی برنده جایزه پولیتزر شده و امروز د دهه هشتم زندگی‌اش، درس‌های بسیاری برای هرکسی دارد که دوست‌دارِ نوشتن، خواندن و زندگی است!


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط