چهارشنبه 18 مهر 1403 - 02:52

کد خبر 657041

چهارشنبه 18 مهر 1403 - 10:55:00


حیفا سرخ شد


وطن امروز/متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

 رزمندگان حزب‌الله لبنان 8 اکتبر در نخستین سالگرد ورود حزب‌الله لبنان به نبرد توفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از مقاومت غزه، شهرهای شمالی فلسطین اشغالی بویژه شهر مستعمره‌نشین حیفا را موشک‌باران کردند. قوای موشکی حزب‌الله لبنان شامگاه دوشنبه و روز سه‌شنبه در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان در غزه و لبنان، طی چند مرحله شهرهای شمالی سرزمین‌های اشغالی و مستعمره‌نشین را موشک‌باران کرد. حزب‌الله لبنان دوشنبه شب با استفاده از 5 راکت سنگین مقر موساد در حومه تل‌آویو را با رمز «لبیک یا نصرالله» هدف قرار داد. این عملیات منجر به اعلام وضعیت قرمز در تل‌آویو و شهرک‌های حومه‌ای آن در مرکز سرزمین‌های اشغالی شد. طبق اعلام منابع عبری، در شهرک غوش‌دان در حومه تل‌آویو در پی عملیات موشکی حزب‌الله صدای انفجارهای مهیبی به گوش رسیده است. رسانه‌های عبری همچنین از فرود راکت‌های حزب‌الله لبنان در نقاطی از تل‌آویو خبر دادند. عملیات‌های موشکی حزب‌الله تحت عنوان سلسله عملیات‌های خیبر در شهرک‌های شمالی و مرکزی سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود. هدف از عملیات موشکی دوشنبه شب در حومه تل‌آویو پایگاه اطلاعاتی گلیلوت در حومه تل‌آویو بود که مرکز یگان 8200 و مقر موساد در آن قرار دارد. 
حزب‌الله لبنان همچنین طی این سلسله عملیات‌های موشکی شهرک‌های نتالیا، الخضیره، شلومی، حانیتا، یرعون، پایگاه المرج، منطقه دیشون و دلتون، آدامیت، عرب العرامشه، کریات یام و شهر حیفا را در شب دوشنبه و روز سه‌شنبه هدف حملات موشکی و راکتی خود قرار داد. در این حملات پایگاه‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، عقبه و تجمعات نیروهای ارتش رژیم اشغالگر هدف قرار گرفت. شهر حیفا نیز به عنوان بزرگ‌ترین شهر پشتیبانی جبهه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه شاهد سنگین‌ترین حملات راکتی و موشکی حزب‌الله لبنان بود؛ حملاتی که از جنگ 2006 بی‌سابقه بود. حزب‌الله لبنان در سالگرد 8 اکتبر و ورود حزب‌الله لبنان به نبرد توفان الاقصی در حمایت از فلسطین طی چند مرحله 120 موشک و راکت سنگین و دوربرد به شهر مستعمره‌نشین حیفا شلیک کرد. طبق اعلام رسانه‌های صهیونیستی حجم خسارات حملات موشکی روز سه‌شنبه حزب‌الله لبنان به حیفا به شکل بی‌سابقه‌ای از جنگ 2006 تا امروز بوده است. حجم خسارات به حدی بود که شهردار حیفا که تا پیش از این و بعد از حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران آتش‌بس را برای جلوگیری از نابودی شهرک‌های شمالی در جنگ با حزب‌الله الزامی می‌دانست، ابراز نگرانی شدید کرد. شهردار حیفا در پی اصابت‌های متعدد به حیفا و کریات یام و همچنین بندر حیفا خواستار تخلیه فوری مواد شیمیایی و قابل اشتعال از بندر حیفا شد؛ درخواستی که با بی‌توجهی کابینه رژیم رو‌به‌رو شد. شهردار حیفا همچنین به منظور حفاظت بیشتر از شهرک‌نشینان غاصب و آوارگان شهرک‌های شمالی درخواست بودجه اضافی کرده است؛ مساله‌ای که با توجه به افزایش هزینه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در پی تجاوزات آنها به غزه، لبنان، سوریه و یمن به شکل قابل توجهی به چالشی جدی برای کابینه صهیونیست‌ها تبدیل شده است. 
تداوم شلیک موشک از جنوب لبنان و حتی نوار غزه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در مرکز و شمال نوار غزه تمام ادعاهای ارتش رژیم در نابودسازی توان موشکی مقاومت را زیر سوال برده است و به موازات آن ناامنی در بسیاری از شهرک‌های پرجمعیت رژیم پس از آغاز تجاوز علیه لبنان افزایش یافته است. نیروهای حزب‌الله لبنان طبق معادله‌ای که دبیرکل شهید این جنبش، سیدحسن نصرالله برای میدان جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی تعیین کرده بود، به عملیات موشکی گسترده علیه شهرک‌های مستعمره‌نشین دست‌ زده و تعداد بیشتری از شهرک‌نشینان غاصب صهیونیست را آواره کردند. این عملیات‌ها پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به جنوب لبنان از محدوده 5 تا 20 کیلومتری فراتر رفته و اکنون هر شب و هر روز تل‌آویو و حیفا را هدف قرار داده و ناامن کرده است، به نحوی که تعداد اصابت‌های پرتابه‌های حزب‌الله لبنان به بیش از 100 مورد در شهرک‌های حاشیه بندر و خلیج حیفا رسید. این وضعیت اثر معکوسی بر تلاش اشغالگرانه رژیم  برای  بازگرداندن آوارگان شهرک‌های شمالی گذاشته است و در نهایت جنگ را برای ارتش رژیم اشغالگر فرسایشی خواهد کرد. در کنار فرسایشی شدن جنگ، خسارات و تلفات صهیونیست‌ها چه هنگام ورود به جنوب لبنان و چه در شهرک‌های شمالی و مرکزی رژیم افزایش یافته و به موازات آن هزینه‌های نظامی و اقتصادی دولت غاصب صهیونیستی بشدت بالا رفته است.
روز گذشته اتاق عملیات حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر آمادگی یگان موشکی خود، اعلام کرد می‌تواند هر نقطه‌ای را در فلسطین اشغالی آماج حملات خود قرار دهد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط