چهارشنبه 18 مهر 1403 - 13:52

کد خبر 657269

چهارشنبه 18 مهر 1403 - 09:43:12


سرمقاله آرمان ملّی/ همگرایی منطقه‌ای


آرمان ملی/ « همگرایی منطقه‌ای » عنوان سخن روز در روزنامه آرمان ملّی به قلم احمد دستمالچیان است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

دیپلماسی منطقه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران در این شرایط حساس یک ضرورت در جهت تحرکات دیپلماتیک است تا نسبت به شرارت‌های بی‌حد و حصر اسرائیل یک چاره‌اندیشی شود و جلوی این رژیم وحشی و جنایتکار گرفته شود.

چرا که صهیونیست‌ها می‌خواهند کل منطقه را به آتش و خون بکشند و همه منطقه را بی‌ثبات کند. لذا سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان نیز در همین راستا قابل بحث و بررسی است. بسیار ضروری است که در این شرایط دیپلماسی فشرده‌ای را با کشورهای همسایه و ذیربط مثل روسیه و چین و اروپا در راستای اقدامات بازدارنده انجام شود که در حال حاضر این سیاست در حال اجراست و همان‌طور که وزیر امور خارجه نیز گفته‌اند در آینده سفر‌های دیگری هم در این مسیر صورت خواهد گرفت. از طرف دیگر ایجاد ثبات و امنیت در منطقه یک نیاز مشترک برای همه کشورهای منطقه است و اگر منطقه بی‌ثبات شود خب قطعاً اثرات سوء این بی‌ثباتی روی کشورهای منطقه هم تاثیر می‌گذارد. لذا باید یک سیاست همگرایی و همکاری‌های منطقه‌ای آغاز شود برای اینکه کشورهای منطقه که بیشتر هم کشورهای مهم نفت‌خیز هستند در تله و دام رژیم صهیونیستی نیفتند و جلوی این سیاست خبیث و شرورانه آمریکا و اسرائیل گرفته شود. این یک مورد استراتژیک برای همگرایی منطقه‌ای است و در این رابطه جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد. هر چند که از قدیم هم اولویت سیاست خارجی ایران داشتن رابطه خوب با همسایگان بوده است. اما در شرایط فعلی این یک ضرورت استراتژیک است که کشورهای منطقه با یکدیگر گفت‌وگو کنند و جلوی این فتنه و توطئه خطرناک که رژیم صهیونیستی می‌خواهد در منطقه ایجاد کند گرفته شود. البته در خصوص تاثیر قدرت‌های فرامنطقه‌ای بر تحولات منطقه نیز باید اذعان داشت روسیه و چین حضور کمرنگی دارند چین اخیراً حوزه اقتصادی خودش را افزایش می‌دهد و لذا در مسائل منطقه چندان تاثیر‌گذار نیستند ولی این موضوع باید مورد بازبینی قرار گیرد که روسیه و چین در مورد منطقه تجدید نظر کنند چون این منطقه بسیار حساس است و برای امنیت و منافع ملی خودشان هم که شده باید فعال‌تر برخورد کنند. اما آمریکا سیاست‌های مداخله‌گرانه و تنش‌زایی در منطقه  دارد که همین هم باعث شده در عراق و افغانستان دخالت کند و هزینه‌های سنگینی را هم پرداخت کند بدون اینکه هیچگونه دستاوردی داشته باشد. از افغانستان مجبور شد خارج شود و در عراق هم روز به روز حضور و نفوذ خود را کاهش می‌دهد و در کشورهای خلیج فارس هم حضور آمریکاست که باعث این اختلافات در منطقه شده و کشور‌های همسایه نمی‌توانند با یکدیگر به یک همگرایی برسند. اگر کشورهای منطقه به این دوراندیشی برسند که امنیت را کشورهای منطقه باید تامین کنند نه از خارج از منطقه امنیت وارد شود یا به عبارت دیگر امنیت مقوله وارداتی نیست بلکه برآیند همکاری دسته‌جمعی کشورهای منطقه است که می‌تواند امنیت‌زا باشد خیلی از مسائل منطقه حل می‌شود. تنها راه هم یک گفتمان دیپلماتیک و اصولی هست که باید به تفاهم برسند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط