چهارشنبه 18 مهر 1403 - 14:46

کد خبر 657372

چهارشنبه 18 مهر 1403 - 10:49:00


AMD احتمالاً مشتری عمده واحد تولید تراشه TSMC در آریزونا خواهد بود


زومیت/ AMD سعی دارد به دومین مشتری بزرگ کارخانه‌ی تراشه‌سازی TSMC در آمریکا تبدیل شود.

گفته می‌شود AMD می‌خواهد تراشه‌های هوش مصنوعی خود را در کارخانه‌ی جدید TSMC در آریزونا تولید کند و به دومین مشتری برجسته‌ی خط تولید جدید تراشه‌ساز تایوانی پس از اپل تبدیل شود.

Fab 21، کارخانه‌ی جدید TSMC واقع در نزدیکی فینیکس آریزونا، تولید آزمایشی نود پنج نانومتری خود را در فاز نخست آغاز کرده است. این نود شامل فرایندهای N4/N4P/N4X و N5/N5P/N5X می‌شود.

تراشه‌ی A16 Bionic اپل که در آیفون ۱۴ پرو مکس و مدل‌های پایه‌ی آیفون ۱۵ استفاده می‌شد، در حال حاضر در Fab 21 با استفاده از فرایند N4P در مقیاس کوچک در حال تولید است. ماه‌ گذشته،‌ بلومبرگ عملکرد این کارخانه را مشابه کارخانه‌های TSMC در تایوان توصیف کرد.

به‌گزارش تیم کپلن، خبرنگار تایوانی، ساخت تراشه‌های سفارشی AMD در Fab 21 فعلاً در مرحله‌ی برنامه‌ریزی قرار دارد و احتمالاً از سال آینده در آریزونا کلید خواهد خورد. فاز اول کارخانه محدود به فناوری‌های N4 و N5 است و احتمال تولید هرگونه پردازنده AMD جدیدتر از RDNA 3 و Zen 4 را منتفی می‌کند.

آریزونا می‌تواند محلی باشد که تراشه‌های هوش مصنوعی MI325X در آنجا ساخته شوند. این تراشه‌ها که قرار است در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۴ به‌عنوان رقیبی برای H200 انویدیا عرضه شوند، با لیتوگرافی N4 ساخته خواهند شد؛ در حالی که MI350 نسل بعد بر فناوری سه نانومتری تراشه‌ساز تایوانی استوار خواهد بود.

گفته می‌شود پکیجینگ نهایی تراشه‌های AMD باید در تایوان انجام شود. با این حال، توافق اخیر بین Amkor و TSMC برای همکاری در پکیجینگ پیشرفته در آریزونا، زنجیره‌ی تأمین تراشه‌های هوش مصنوعی را در آمریکا بیشتر تثبیت خواهد کرد.

تأسیسات تست و پکیجینگ دو میلیارد دلاری شرکت Amkor احتمالاً از سال ۲۰۲۶ فعالیت خود را در آریزونا آغاز خواهد کرد. این شرکت مجوز فناوری‌های CoWoS و InFO را از TSMC دریافت کرده است. Amkor ساخت کارخانه‌ی خود را با امید به اینکه TSMC به مشتری اصلی آن تبدیل شود، آغاز کرد.

توافق احتمالی AMD و TSMC برای منافع ایالات متحده بسیار مهم است. کارخانه‌ی آریزونا TSMC از سال ۲۰۲۳ به‌خاطر مشکلات مختلفی که در حین ساخت با آن مواجه بود، مانند اختلافات کاری بین کارگران و رهبری آمریکایی و تایوانی، توجه زیادی را به خود جلب کرد. اقبال اپل و خبر جدید AMD به افزایش اعتماد به Fab 21 کمک زیادی خواهد کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط