چهارشنبه 18 مهر 1403 - 14:49

کد خبر 657378

چهارشنبه 18 مهر 1403 - 10:42:38


شهر رباط پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۲۶ شد


مهر/مدیرکل یونسکو، بر اساس توصیه کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب‌، شهر رباط در کشور مراکش را به عنوان پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۲۶ اعلام کرد.

آدری آزولای مدیرکل یونسکو، بر اساس توصیه کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب‌، شهر رباط در کشور مراکش را به عنوان پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۲۶ اعلام کرد.

در متن پیام آزولای برای این‌اعلامیه این‌چنین آمده است:

«خوشحالم که رباط را _پس از ریودوژانیرو در سال ۲۰۲۵_ به عنوان پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۲۶ اعلام کنم. رباط یک چهارراه فرهنگی است که کتاب‌ها در آن به انتقال اشکال متنوع دانش و هنر کمک می‌کنند. صنعت رو به رشد کتابِ محلی نیز نقش مهمی در پیشرفت آموزش ایفا می‌کند. این اقدامات با تعهدات یونسکو همخوانی دارد.»

صنعت کتاب رباط با ۵۴ انتشارات، سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و نشر در آفریقا و تعداد فزاینده کتابفروشی‌ها، نه تنها بخش مهمی از اقتصاد خلاق شهر است، بلکه در همگانی کردن دانش پیشروست. یونسکو و کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب، رباط را به دلیل تعهد آشکارش به توسعه ادبی، توانمندسازی زنان و جوانان از طریق مطالعه و مبارزه با بی سوادی، به ویژه در میان جوامع محروم، به رسمیت شناخته اند.

رباط به عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶، مجموعه‌ای از ابتکارات را با هدف تقویت رشد اقتصادی پایدار و مزایای اجتماعی از طریق افزایش دسترسی به کتاب و حمایت از صنعت نشر محلی اجرا می‌کند. به ویژه، این شهر یک ابتکار بزرگ را برای تقویت سوادآموزی همه شهروندان خود آغاز خواهد کرد. جشن‌های این سال از ۲۳ آوریل ۲۰۲۶ _روز جهانی کتاب و حق چاپ_ آغاز می‌شود.

درباره پایتخت‌های جهانی کتاب

شهرهایی که به عنوان پایتخت جهانی کتاب یونسکو تعیین شده اند، متعهد می‌شوند که کتاب و کتابخوانی را برای همه سنین و گروه‌ها، در داخل و خارج از مرزهای ملی ترویج کنند و برنامه‌ای از فعالیت‌ها را برای سال سازماندهی کنند.

رباط به عنوان بیست و ششمین شهری که از سال ۲۰۰۱ این عنوان را به خود اختصاص داده است، پس از مادرید (۲۰۰۱)، اسکندریه (۲۰۰۲)، دهلی نو (۲۰۰۳)، آنتورپ (۲۰۰۴)، مونترال (۲۰۰۵)، تورین (۲۰۰۶)، بوگوتا (۲۰۰۷)، آمستردام (۲۰۰۸)، بیروت (۲۰۰۹)، لیوبلیانا (۲۰۱۰)، بوئنوس آیرس (۲۰۱۱)، ایروان (۲۰۱۲)، بانکوک (۲۰۱۳)، پورت هارکورت (۲۰۱۴)، اینچئون (۲۰۱۵)، وروتسلاو (۲۰۱۶)، کوناکری (۲۰۱۷)، آتن (۲۰۱۸)، شارجه، (۲۰۱۹)، کوالالامپور (۲۰۲۰)، تفلیس (۲۰۲۱)، گوادالاخارا (۲۰۲۲)، آکرا (۲۰۲۳)، استراسبورگ (۲۰۲۴) و ریودوژانیرو (۲۰۲۵) انتخاب شده است.

کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب یونسکو متشکل از نمایندگان فدراسیون کتاب‌فروشان اروپایی و بین‌المللی (EIBF)، انجمن بین‌المللی نویسندگان (IAF)، فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های کتابخانه‌ها (IFLA)، انجمن بین‌المللی ناشران (IPA) و یونسکو است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط