چهارشنبه 18 مهر 1403 - 15:56

کد خبر 657711

چهارشنبه 18 مهر 1403 - 16:01:00


پراید دوست داشتنی را برق گرفت!


/ شاخه کیا در انگلستان از یک پروژه بسیار جذاب رونمایی کرد. این پروژه در حقیقت نسخه بازسازی‌شده از پرایدِ هاچبک قدیمی است. جالب اینکه در این پروژه، پیشرانه اصلی با یک پیشرانه مدرن الکتریکی جایگزین شده، به همین خاطر با یک پراید کلاسیک اما برقی طرف هستیم. این پیشرانه تقریباً دو برابر پیشرانه بنزینی اصلی قدرت دارد، به همین خاطر پروژه متفاوت کیا در مقایسه با نسخه بنزینی از شتاب خیلی بهتری برخوردار است.
 
شاید بپرسید چرا کیا خودروی پراید را برای این پروژه انتخاب کرده است؟ در پاسخ باید گفت کیا با این هاچبک دوست‌داشتنی وارد بازار انگلستان شده و پراید اولین مدل کمپانی در این کشور به شمار می‌رود. خودرویی که برای بازسازی انتخاب شده یک دستگاه هاچبک LX مدل ۱۹۹۶ می‌باشد. در این پروژه کیا با شرکت الکتروجنیک (Electrogenic) که مقر آن در آکسفورد شایر قرار دارد، همکاری کرده و پیشرانه توسط آن تأمین شده است.

مشخصات فنی کیا پراید برقی
همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، در این پروژه جذاب موتور بنزینی ۱.۳ لیتری با یک موتور الکتریکی جایگزین شده است. این موتور برقی در صورت انتخاب حالت رانندگی اسپرت ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۴ نیوتن متر تولید می‌کند. اما در حالت اکو، میزان خروجی به ۶۰ قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور محدود می‌شود تا حس رانندگی با پراید برقی درست مثل رانندگی با نسخه اصلی باشد. شاید بدانید موتور بنزینی در حالت استاندارد ۶۰ اسب بخار قدرت دارد. در حالت رانندگی اکو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۱.۸ ثانیه عنوان شده است.

همچون قبل نیروی پیشرانه از طریق گیربکس دستی ۵ سرعته به سمت چرخ‌ها ارسال می‌شود. کیا معتقد است استفاده از این گیربکس حس درگیر شدن بیشتر را برای راننده به ارمغان می‌آورد. شاخه کیا در انگلستان شتاب صفر تا ۱۰۰ نسخه برقی پراید را در حالت رانندگی اسپرت حدود ۸ ثانیه تخمین زده است. اینکه این پیش‌بینی تا چه حد به واقعیت نزدیک است، در آینده مشخص خواهد شد، چرا که قرار است عملکرد پراید برقی در تست‌های مستقل ارزیابی شود. به غیر از حالت اکو و اسپرت، یک حالت دیگر با نام اتو تعریف شده است. در این حالت سامانه بازیابی انرژی ترمز بیشتر در مدار قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در این حالت میزان خروجی به ۷۵ درصد ارقام مذکور محدود می‌شود. در نتیجه نباید انتظار سرعت و شتابی مشابه با حالت اسپرت داشت.

مشخصات باتری و مسافت قابل پیمایش کیا پراید برقی
باک پراید در حالت استاندارد گنجایش ۳۷ لیتر سوخت را دارد. اما در نسخه برقی طبیعتاً خبری از باک نبوده و به جای آن از دو باتری ۱۰ کیلووات ساعتی استفاده شده؛ یکی از این باتری‌ها در زیر کاپوت و دیگری در زیر کف صندوق عقب نصب شده است. با این حساب باید گفت باتری‌های کیا پراید برقی در مجموع ۲۰ کیلووات ساعت ظرفیت دارند. با اتکا به این دو باتری و در حالت رانندگی «اکو» می‌توان تا ۱۲۰ مایل یا ۱۹۳ کیلومتر مسافت را با هر بار شارژ طی کرد. اما در حالت اسپرت طبق انتظار مسافت قابل پیمایش کاهش می‌یابد.

آنطور که خودروساز بزرگ کره‌ای اعلام کرده، نسخه برقی پراید از طریق یک سوکت Type 2 شارژ می‌شود. این سوکت در پشت درب باک بنزین تعبیه شده است. حداکثر سرعت شارژ باتری‌ها به ۳.۳ کیلووات می‎‌رسد و زمان پر شدن کامل از ۱ تا ۱۰۰ درصد حدود ۶ ساعت زمان می‌برد.

طراحی داخلی و خارجی
نسخه بازسازی‌شده از هاچبک کیا پراید از نظر ظاهری تا حد امکان به نسخه اصلی وفادار باقی مانده است. این نسخه روی همان رینگ‌های فولادی ۱۲ اینچی سوار شده و سپرهای آن همچون قبل پلاستیکی هستند. تنها تفاوت ظاهری به رنگ بدنه مربوط می‌شود که از آبی به سفید صدفی تغییر یافته؛ این رنگ در مدل‌های EV3، EV6،  EV9و نیرو نیز استفاده شده است. ناگفته نماند در گرافیک چراغ‌های جلو و عقب هم بروز آوری‌ هایی دیده می‌شود.

در داخل خودرو نشانگرهای اصلی حفظ شده، البته با این تفاوت که عقربه نشانگر سوخت برای نمایش وضعیت شارژ باتری تغییر کرده است. همچنین طراحی داخلی شامل پارچه‌های خاکستری با نوارهای سبز لیمویی است که به رنگ شاخص مدل EV6 GT اشاره دارد.

به دلیل تغییرات بنیادین در قوای محرکه، نسخه برقی کیا پراید وزن بیشتری نسبت به مدل اصلی دارد. البته این افزایش تنها ۲۰ کیلوگرم بوده و وزن کلی پراید برقی از ۸۵۰ کیلوگرم به ۸۷۰ کیلوگرم رشد کرده است. با این حال، کیا اعتقاد دارد قدرت بیشتر پیشرانه به خوبی اضافه وزن را جبران می‌کند.

شایان ذکر است پراید برقی به مناسبت هشتادمین سالگرد تأسیس شرکت کیا توسعه پیدا کرده؛ این شرکت که در سال ۱۹۴۴ به عنوان تولیدکننده قطعات دوچرخه تأسیس شد، از سال ۱۹۷۴ وارد عرصه خودروسازی شده است. کمپانی کره‌ای اولین اتومبیل ساخت خود را در سال ۱۹۹۱ به انگلستان صادر کرده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط