چهارشنبه 18 مهر 1403 - 18:50

کد خبر 657885

چهارشنبه 18 مهر 1403 - 16:46:00


بهادری جهرمی: امروز اگر تماشاچی باشیم، دیگران هندسه قدرت آینده جهان و کشورمان را طراحی می‌کنند


ایسنا/ حقوقدان و سخنگو و دبیر هیأت دولت شهید رئیسی با بیان اینکه هندسه قدرت جدیدی امروز در منطقه شکل گرفته است، گفت: جوامع دو دسته‌اند، عده‌ای آینده‌ساز و عده‌ای تماشاچی هستند. ما راه سومی نداریم؛ یا باید آینده را با اراده خودمان بسازیم و طراحی کنیم و یا در زمین بازی طراحی‌شده رقیب باشیم و حداکثر دست‌وپا بزنیم که حداقل منافعی داشته باشیم. مدل کنش‌گری جبهه مقاومت در تمامی کشورها، طراحی فعال بوده است.
علی بهادری جهرمی، حقوقدان و سخنگو و دبیر هیأت دولت شهید رئیسی عصر سه شنبه ۱۷ مهرماه در جمع دانشجویان در دانشگاه قم حضور پیدا کرد و به سخنرانی پرداخت.

سخنگوی دولت شهید رئیسی در این نشست با بیان اینکه امروز وسط میدان جنگ اقتصادی، شناختی، رسانه‌ای و امنیتی هستیم و مبارزه در این میدان مستلزم هوشیاری، آگاهی و آمادگی است، گفت: در سال ۱۹۴۵ توافقی میان روزولت، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و ملک عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان شکل گرفت که حفاظت نظامی پادشاهی سعودی را در ازای فروش انحصاری نفت عربستان به آمریکا و مبنا قرار دادن دلار برای معاملات نفتی تضمین می‌کرد. آن زمان هنوز دلار به عنوان ارز جهانی مشخص نشده بود. در اینجا یک خویشاوندی سیاستی بین یکی از کشورهای قلب جهان اسلام با نماد دنیای غرب شکل گرفت.
وی افزود: سه سال بعد، روز نکبت به وقوع پیوست و پس از جنگ اول اعراب و اسرائیل، با شکست اعراب، اسرائیل به صورت رسمی اعلام وجود کرد و آغازی برای تشکیل این رژیم نامشروع و وحشی شد. اگر آن مقدمه و ارتباط سعودی با آمریکا نبود، حلقه‌های وصل مهندسی جهان بعد از جنگ جهانی دوم ناقص می‌ماند و هرگز تکمیل نمی‌شد، چون جهان اسلام و جهان عرب با آنها منافع مشترکی نداشت و در مقابل آنها می‌ایستاد. اگر آن روز جوانانی از جهان اسلام، به پا می‌خواستند و دربرابر این معامله تماشاچی نبودند، روز نکبت در سه سال بعد آن هرگز رقم نمی‌خورد.
استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: چند سال پیش ترامپ به همراه رئیس امارات، بحرین و رژیم صهیونسیتی طرح قرارداد ابراهیم را امضا کردند تا در کشورهای عرب منطقه رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسند و با آن صلح کنند؛ این طرح آغازی برای طراحی هندسه جدید منطقه بود. اندکی بعد از این، از طرحی رونمایی کردند که مسیر جاده ابریشم سابق را تغییر دهند تا از قلب سرزمین‌های اشغالی بگذرد؛ این به معنای اتحاد استراتژیک با رژیمی است که به موجب این طرح زیر سوال رفتن امنیت‌اش که مسیر تبادل است، امنیت منطقه و شرق و غرب عالم را تحت تأثیر قرار می‌داد.
وی تاکید کرد: با این مقدمه، اهمیت یوم‌الله عملیات طوفان الاقصی را می‌فهمیم. اگر حماسه هفتم اکتبر اتفاق نمی‌افتاد، امروز باید شاهد استمرار و اجرایی شدن پیمان ابراهیم می‌بودیم و امروز رژیم صهیونیستی شریک مهم و راهبردی جهان عرب می‌شد و کریدور تجاری جدیدی در منطقه را ایجاد می کردند که امنیت این رژیم را به امنیت جهان متصل می‌کرد. این حماسه که جوانان فلسطینی رقم زدند، مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب، زمین بازی اسرائیل را ۷۰ سال به عقب برگرداند. ۷۰ سال قدم‌قدم طراحی شده بود که مقدمات طرح ابراهیم و تغییر مسیر تجاری فراهم شود؛ ولی هفت اکتبر این زمین بازی را به هم ریخت.
بهادری جهرمی با بیان اینکه هندسه قدرت جدیدی امروز در منطقه شکل گرفته است، گفت: جوامع دو دسته‌اند، عده‌ای آینده‌ساز و عده‌ای تماشاچی هستند. ما راه سومی نداریم؛ یا باید آینده را با اراده خودمان بسازیم و طراحی کنیم و یا در زمین بازی طراحی‌شده رقیب باشیم و حداکثر دست‌وپا بزنیم که حداقل منافعی داشته باشیم. مدل کنش‌گری جبهه مقاومت در تمامی کشورها، طراحی فعال بوده است.
وی با تاکید بر اینکه امروز باید زمین بازی را عوض کنیم، اظهار کرد: آن‌ها دنبال عادی‌سازی روابط بودند ولی با قیام هفتم اکتبر طراحی آنها بر هم خورد و مقاومت اسلامی میز بازی آن‌ها را بازهم زد. البته در میانه میدان هزینه زیادی تاکنون پرداخت شد که طبیعت مقاومت در برابر زورگویان است. آنها هم هزینه زیادی داده‌اند و میلیاردها دلار برای حمایت نظامی و تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی پرداخت کردند.
سخنگوی دولت سیزدهم ادامه داد: اگر امروز حواس‌مان به هندسه قدرت و تغییر آن نباشد، از طراحی‌های نظامات آینده عقب می‌افتیم‌. باید امروز با اشراف درست به اینکه کجا هستیم، کجا بودیم و کجا می‌رویم، به واقعیت‌های جهان درست بنگریم و بدون روتوش به حقایق نگاه کنیم. اگر امروز تماشاچی باشیم، دیگران هندسه قدرت آینده جهان و کشورمان را طراحی می‌کنند ولی اگر نقش‌آفرینی فعال داشته باشیم، زمین را طوری طراحی می‌کنیم که حداکثر منافع‌مان تأمین شود.
بهادری جهرمی تأکید کرد: پیش از انقلاب از آن طرف دنیا تصمیم می‌گرفتند بحرین که جزوی از خاک و سرزمین ما بود را از ما جدا کنند و حاکمان خائن این سرزمین نیز تبعیت می‌کردند؛ اما امروز در آن سوی جهان بدون در نظر گرفتن جمهوری اسلامی ایران و نقش و قدرت آن نمی‌توانند تصمیمی می‌خواهند بگیرند. این یعنی توانسته‌ایم برای آینده خودمان تصمیم بگیریم و سرنوشت خود را تعیین کنیم.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط