چهارشنبه 18 مهر 1403 - 21:53

کد خبر 657924

چهارشنبه 18 مهر 1403 - 18:50:00


تراشه مشترک انویدیا و مدیاتک نیمه دوم ۲۰۲۵ برای AI PC-ها معرفی می‌شود؛ رقیب جدی اینتل، AMD و کوالکام


زومیت/ انویدیا و مدیاتک تا سال آینده از تراشه‌ی لپ‌تاپی مشترک خود پرده‌برداری می‌کنند.

مدیاتک و انویدیا قصد دارند نسل جدید تراشه‌ی هوش مصنوعی مورد انتظار خود را در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۵ رونمایی کنند.

تراشه‌ی مشترک AI PC دو غول تراشه‌ساز جهان قرار است معادلات بازار را تغییر دهد و چالشی برای AMD، اینتل و کوالکام ایجاد کند.

براساس پست یک افشاگر در ویبو، انتظار می‌رود تراشه‌ی هوش مصنوعی مبتنی‌بر معماری آرم انویدیا و مدیاتک در نیمه‌ی دوم سال آینده معرفی شود. گفته می‌شود این تراشه قبلاً به مراحل نهایی تولید رسیده است.

تیم سبز در طراحی واحد پردازنده‌ی گرافیکی تراشه به‌طور مستقیم وارد عمل می‌شود و مدیاتک برای اولین‌بار شانس خود را در صنعت PC امتحان خواهد کرد. تراشه‌ی لپ‌تاپی این دو شرکت باید با لونار لیک اینتل، رایزن AMD و اسنپدراگون کوالکام به رقابت بپردازد.

گفته می‌شود در ساخت تراشه‌ی مشترک انویدیا و مدیاتک از لیتوگرافی سه‌نانومتری نسل دوم TSMC استفاده خواهد شد که مشابه فناوری به‌کاررفته در تراشه‌ی M4 اپل است. احتمالاً هزینه‌ی تولید پردازنده مذکور به‌‌دلیل بهره‌گیری از نود و پکیجینگ پیشرفته‌، به ۳۰۰ دلار در تولید انبوه خواهد رسید.

افشاگر همچنین اشاره کرد که شرکت‌هایی مانند لنوو، دل، HP و ایسوس به پروژه‌ی جدید انویدیا ابراز علاقه کرده‌اند و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این شرکت‌ها بلافاصله پس از رونمایی، تراشه را در محصولات خود به‌کار ببرند.

علاوه‌بر تراشه‌ی مورد بحث، مدیاتک و انویدیا در بخش خودروسازی درحال همکاری هستند و روی توسعه‌ی تراشه‌های MediaTek Dimensity Auto کار می‌کنند. پیش‌از این نیز دو شرکت در ادغام فناوری G-Sync در مانیتورها برای کاهش تأخیر نمایشگر با یکدیگر مشارکت داشته‌اند.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط