پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 11:46

کد خبر 658407

پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 11:02:00


چند راهکار ساده و مؤثر برای خوش خط شدن کلاس اولی‌ها


نمناک/ اول ابتدایی نخستین سال از آموزش رسمی کودکان اهمیت زیادی دارد زیرا در این سال، دانش‌آموزان با مهارت های اساسی و مفاهیم پایه‌ای خواندن، نوشتن و اعداد آشنا می‌شوند. بهترین زمان برای خوش خط نوشتن کودکانپایه اول ابتدایی است. آموزش‌های خط در این مقطع پایه و اساس خط کودک در آینده را شکل می‌دهد. اگر می خواهید دانش آموز کلاس اولی خوش خط تر از همیشه باشد، با این مطلب همراه شوید و با چند راهکار ساده ومؤثر برای خوش خط شدن کلاس اولی ها آشنا گردید.

ایجاد انگیزه
برای اینکه دانش آموز کلاس اول خوش خط بنویسد، در او ایجاد انگیزه نمایید. او را با الفاظ زیبا بیشتر به تلاش کردن ترغیب کنید و به خاطر بدخطی سرزنش یا تنبیه نکنید.

تمرین های کوتاه و مکرر
تمرین های کوتاه و منظم موجب می شود که دانش آموز به سوی خوش خط شدن سوق یابد. متن هایی که برای خوش خط شدن دانش آموز انتخاب می کنید نباید خیلی بلند باشد تا او خسته و دلزده شود.

پاداش
پاداش دادن به کودک را جدی بگیرید و زمانی که او خوش خط تر از همیشه تکالیفش را نوشت او را تشویق کرده و پاداش دهید. اگر می‌بینید که در حال بهتر شدن است او را با پاداش های کوچک بیشتر به تلاش کردن ترغیب کنید.

افزایش تمرکز و کاهش استرس
افزایش تمرکز و کاهش استرس روی زیبایی خط و خوش خط شدن دانش آموز تاثیر دارد؛ فشار زیاد مداد حاصل استرس و اضظراب، سر خوردن مداد به دلیل عرق کف دست که ناشی از استرس است، موجب می شود کودک بد خط بنویسد.

آموزش صحیح
در همان ابتدای یادگیری حروف الفبای فارسی باید به خوش خط نویسی دانش آموز توجه نمود. معلم این مقطع باید بتواند به خوبی خط زیبا را به او آموزش بدهد. آموزش صحیح خط و یاد دادن رعایت فاصله ی حروف و کلمات، جهت حروف، جهت صحیح حرکت دست و رسم الخط در خوش خطی دانش آموز تاثیرگذار است.

مقایسه نکردن
برای خوش خط شدن دانش آموز او را با هیچ کسی مقایسه نکنید و تنها اعتماد به نفسش را بالا ببرید. هر چقدر که دانش آموز اعتماد به نفس بالاتری داشته باشد بهتر می‌تواند توانایی‌های خود را به کار بگیرد.

ابزار مناسب
قلم مناسب و کاغذ باکیفی تاثیر بسیاری بر زیبا نوشتن دارد پس در انتخاب قلم و کاغذ دقت کافی داشته باشید. برای تمرین خوش خطی دانش آموزان و کودکان مداد مشکی نوک تیز بهترین قلم می‌باشد و استفاده از مداد نوکی ( اتود ) به دانش آموزان کلاس اولی توصیه نمی شود.

تمرین خوشنویسی
برای خوش خط شدن دانش آموز می توانید او را در کلاس خط ثبت نام کنید یا از کتاب‌های خط دارای سرمشق خوشنویسی به عنوان یک تمرین خوش خطی خوب و سرگرم‌کننده در خانه استفاده نمایید. شما می توانید تمرین خوش خطی کودکان را به یک بازی یا یک عمل سرگرم‌کننده تبدیل کنید مثلا با او معلم بازی کرده و یا از او بخواهید لیست خرید را بنویسد.

نرمش و ورزش انگشتان دست
مناسب ترین تمرین خوش خطی کلاس اولی ها تمرین‌هایی مثل خمیر بازی، بازی با اسلایم، نرمش و ورزش انگشتان دست و … هستند زیرا استفاده نادرست از عضلات دست و مهارت دست ورزی ضعیف سبب بد خط شدن دانش آموز می شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط