پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 14:52

کد خبر 658487

پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 10:52:50


۲۷۰ هزار تبعه افغانستانی از طریق مرز دوغارون به کشورشان بازگشتند


ایرنا/ مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: ۲۷۰ هزار نفر تبعه افغانستانی خود معرف و غیرمجاز طی نیمه نخست امسال از طریق مرز دوغارون در تایباد به کشورشان بازگردانده شدند.

حسین شرافتی راد، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در راستای برخورد با حضور غیر قانونی اتباع کشورهای خارجی در کشور، این تعداد تبعه غیرمجاز در ۱۱ استان شناسایی و از طریق گذرگاه بین المللی دوغارون بعد از سیر مراحل قانونی راهی افغانستان شدند.
وی اضافه کرد: بازگرداندن اتباع افغانستانی خود معرف و غیرمجاز استان خراسان رضوی به کشورشان نیز از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی گفت: شناسایی اتباع خارجی غیرمجاز در سراسر کشور و برگشت آنان به کشورشان تا پایان امسال یکی از مهمترین برنامه های اولویت دار وزارت کشور است.
شرافتی راد به ممنوع بودن سکونت و اشتغال اتباع افغانستانی در هفت شهر مرزی استان اشاره و اضافه کرد: هیچ یک از اتباع افغانستانی مجاز و غیرمجاز حق سکونت و اشتغال در هفت شهری مرزی استان را ندارند و شناسایی این افراد در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفته است.
وی افزود: ساماندهی اتباع خارجی مجاز در سراسر کشور همچون سالهای گذشته در حال انجام است و از این به بعد آن دسته از اتباع خارجی می توانند در چارچوب قانون از خدمات دولت جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند که دارای مدارک معتبر هویتی باشند.
مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی با بیان این که هم اکنون ۶۰ هزار دانش آموز و دانشجوی خارجی مجاز پسر و دختر در فضاهای آموزشی استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند، گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ثبت نام دانش آموزان و دانشجویان تبعه خارجی مجاز در استان انجام شده است و 5 هزار نفر به دلیل تکمیل نبودن مدارک تحصیلی خود هنوز موفق به ثبت نام نشده اند.
شرافتی راد افزود: ۷۵ درصد مهاجران افغانستانی در ایران سکونت و اشتغال دارند و ۲۵ درصد دیگر آنها کشورهای اروپایی و آسیایی را انتخاب کرده اند که متاسفانه کمک نهادهای بین المللی در امور مهاجران خارجی به ایران در قبال اتباع کمتر از یک درصد است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط