پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 20:00

کد خبر 658927

پنج‌شنبه 19 مهر 1403 - 17:35:45


ساخت و ساز فاز ۲ مترو در نزدیکی آرامگاه حافظ متوقف شد


ایسنا/مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس بیان کرد: میراث فرهنگی به محض اطلاع از موضوع ادامه کار فاز ۲ مترو با مکاتبات انجام‌شده دستور توقف پروژه را صادر کرد و اکنون پروژه متوقف شده است.

محمد ثابت اقلیدی در خصوص خط ۲ مترو که از نزدیکی آرامگاه حافظیه می‌گذرد و موجبات نگرانی تخریب و تهدید بنای حافظیه و آثار تاریخی موجود در مسیر مترو خط ۲ شیراز شده است، بیان کرد: در روزهای اخیر اطلاع‌رسانی مبنی بر اجرای خط ۲ مترو شیراز که در مسیر میدان اطلسی تا چهارراه ادبیات که در نهایت به آرامگاه سعدی می‌رسد، شنیده می‌شود.
وی ادامه داد: میراث فرهنگی به محض اطلاع از موضوع با مکاتبات انجام شده به دستور وزیر میراث فرهنگی و ورود استاندار فارس دستور توقف پروژه را صادر کرد و کار متوقف شد.
ثابت اقلیدی با بیان اینکه قرار است روز شنبه، ۲۱ مهر ماه یک گروه کارشناس حرفه‌ای از پژوهشگاه میراث فرهنگی برای بررسی جوانب کار اعزام شوند، گفت: این گروه به اتفاق همکاران ما در حوزه میراث فرهنگی اداره کل از پروژه بازدید میدانی خواهند داشت و مطالعات و بررسی خواهند کرد و چنان‌چه مطالعات همکاران ما به این نتیجه برسد که این فعالیت عمرانی موجب آسیب و تهدید برای مجمع حافظیه و قبرستان قدیم خواهد بود، قطعاً میراث فرهنگی از مجاری قانونی از ادامه پروژه جلوگیری خواهد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اضافه کرد: شهرداری اعلام کرده است که این پروژه در عمق ۲۶ متری زمین کار شده است و تجهیزات مورد استفاده فاقد لرزه بوده و آسیب‌رسان نیستند. اگر این موضوع اثبات شود و کارشناسان ما نظریه دهند که تهدیدی متوجه حافظیه نخواهد شد، قطعاً می‌توانیم مترو را به عنوان یکی از مؤلفه‌های تسهیل دسترسی به اماکن داشته باشیم و اگر کوچک‌ترین آسیبی متوجه این آثار باشد خط قرمز میراث فرهنگی است و به هیچ عنوان اجازه ادامه کار داده نمی‌شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط