جمعه 20 مهر 1403 - 12:01

کد خبر 659269

جمعه 20 مهر 1403 - 09:49:02


حکایت یک «سلاخ» در نمایشی که می‌گوید زنان بیشترین قربانیان جنگ‌ها هستند


ایسنا/ کارگردان نمایش «سلاخ» با ابراز تاسف از اینکه در جهان امروز همچنان جنگ یک مساله مهم بشری است، گفت: زنان بزرگترین قربانیان جنگ‌ها هستند.

آناهیتا آقاطاهر که این روزها نمایش «سلاخ» را در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌کند، در گفتگو با ایسنا با تشریح ویژگی‌های این اثر نمایشی، از استقبال تماشاگران ابراز خوشنودی کرد.

او در آغاز درباره درون مایه نمایش خود گفت: متن نمایش ما نوشته یک نویسنده کانادایی به نام نیکلاس بیلن است که این نمایشنامه را در اواخر قرن بیستم نوشته و داستان آن در کشوری فرضی رخ می‌دهد.

این کارگردان جوان اضافه کرد: بعد از انتخاب این متن و تحقیقاتی که انجام دادم، متوجه شدم، ظاهرا جنگی که مد نظر این نویسنده بوده، بیشتر جنگ یوگسلاوی و نیز جنگ صربستان با مردم بوسنی است.

آقاطاهر که این نمایشنامه را دراماتورژی کرده، افزود: در دراماتورژی متن، دادگاهی را به کار اضافه کردم که طی آن افرادی در این دادگاه حاضر می‌شوند و روایت‌هایی را تعریف می‌کنند. یکی از این افراد حاصل تجاوزی است که طی این جنگ رخ داده و فردی کاملا بی‌هویت است و حتی این بی‌هویتی را در پوشش و لباس او هم می‌بینیم.

حکایت یک «سلاخ» / زنان بیشترین قربانیان جنگ‌ها هستند

او، زنان را قربانیان اصلی جنگ دانست و افزود: هرچند در جنگ‌ها بیشتر مردان کشته می‌شوند ولی زنان بیش از مردان قربانی می‌شوند. در هر جنگی زنان بسیاری مورد تجاوز قرار می‌گیرند. در جریان جنگ بوسنی و صرب‌ها در مجموع به ۶۰ هزار زن تجاوز شده است و گویی جنگ‌طلبان از بدن زنان انتقام می‌گیرند و بدبختانه این وضعیت در جهان امروز هم همچنان ادامه دارد.

آقا طاهر اضافه کرد: ما در این اجرا ویلنسلی داریم که روی صحنه به طور زنده نواخته می‌شود. وقتی آرشه کشیده می‌شود و به ساز زخمه می‌زند، همانند زخمی است که بعد از تجاور در جنگ بر تن زنی می‌نشیند. ما امیدواریم با این ساز زدن هم بتوانیم این زخم زدن را نشان دهیم.

این دانش‌آموخته تئاتر که اجرای نمایش خود را از ۱۳ مهر ماه در عمارت نوفل لوشاتو آغاز کرده، افزود: خوشبختانه در این چند شب با استقبال خوب تماشاگران رو به رو شده‌ایم و هر شب تمام بلیت‌های ما به فروش رسیده است. ضمن اینکه نظرات تماشاگران هم مثبت بوده و بازخورد خوبی از کار گرفته‌ایم.

حکایت یک «سلاخ» / زنان بیشترین قربانیان جنگ‌ها هستند

آقاطاهر با بیان اینکه اجرای این نمایش تا ۲۸ مهر در عمارت نوفل لوشاتو ادامه دارد، درباره احتمال اجرای دوباره آن توضیح داد: برنامه‌ای برای تمدید اجرا نداریم ولی بسیار مشتاقیم تا نمایش را در دیگر شهرها هم اجرا کنیم. دعوتی برای اجرای آن در کیش داشته‌ایم و خودمان هم شهرهای دیگری مانند رشت و مشهد را در نظر داریم ولی هنوز هیچ یک از اینها قطعی نیست و در حد پیگیری‌های اولیه است. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم در مقطعی دیگر، نمایش را دوباره در تهران هم روی صحنه بیاوریم.

بازیگران این نمایش (به ترتیب ایفای نقش) نیما ‌هاشمی ‌سرشت، مهدی بزرگ زاده، پانته ‌آ ‌مرزبانیان، مریم گلدوز توکلی، علی ‌تیمورفامیان هستند.

این اثر نمایشی هر شب ساعت ۲۱ و پانزده و به مدت ۶۵ دقیقه در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط