جمعه 30 شهریور 1403 - 17:11

کد خبر 65936

سه‌شنبه 02 خرداد 1402 - 11:54:39


عکس/ سازه آرامگاه سعدی در حال فُرو ریختن!


باشگاه خبرنگاران/ سازه آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی، به شدت نیازمند مرمت و بهسازی است، در غیر این صورت شاهد ویرانی حداقل بخشی از آن خواهیم بود.

سازه آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی، که هم به لحاظ قدمت، هم از نگاه معماری، واجد ارزش بوده و یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود، به شدت نیازمند مرمت و بهسازی است، وگرنه شاهد ویرانی حداقل بخشی از آن خواهیم بود.
طی حداقل هفت دهه گذشته، علیرغم اقداماتی برای مصفا کردن باغ و آب و جاروی مدام محوطه و گلکاری و چمن‌آرایی‌های مکرر، هیچ‌گاه به تقویت، بهسازی و حتی نوسازی سازه اصلی بنای آرامگاه، توجه جدی و اثرگذار نشده است. 
طرح ورودی بنای اصلی آرامگاه سعدی، توسط «آندره گدار» هنرمند شهیر فرانسوی، طراحی شد و پس از آن مجموعه کلی بنا سال ۱۳۲۹ به دستور علی‌اصغر حکمت و توسط محسن فروغی، معمار برجسته ایرانی طرح و اجرا شد و امروز نیاز به مرمت و بهسازی از هر ستون و سنگ آن به گوش می‌رسد. 
به نظر می‌رسد که اگر نسبت به اختصاص اعتباری مناسب برای مطالعه دقیق و اجرای طرح‌های مرمتی و بهسازی و نوسازی، اقدامی سریع به دست متخصصان انجام نشود، عاقبت کار، پشیمانی خواهد بود و بس.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط