جمعه 20 مهر 1403 - 21:52

کد خبر 659697

جمعه 20 مهر 1403 - 17:40:00


درباره سریال فلسطینی «عملیات اقتدار» و چند نکته در مورد جنگ فرهنگی


جام جم/ سریال فلسطینی عملیات اقتدار با نام اصلی قبضه الاحرار که به‌صورت تحت‌اللفظی، مشت آزادگان معنا می‌شود، سال ۲۰۲۲ به کارگردانی محمد خلیفه در غزه تولید شد.
 

در این سریال بازیگرانی نظیر رشاد ابوسخیله، زهیر البلبیسی، احمد فیاض و علاء قدوحه حضور دارند. سریال نخستین‌بار سال گذشته از شبکه افق سیما پخش شد. بازپخش آن از شبکه آی‌فیلم روی آنتن رفت و به‌تازگی با توجه به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان بار دیگر به پخش تلویزیون رسیده و از شبکه دو سیما با مخاطبان همراه شده است. این سریال در ۳۰ قسمت از ۷ مهرماه روایت قصه خود را آغاز کرده است. فرآیند خرید حق پخش این مجموعه نمایشی فلسطینی با پیگیری‌های اداره کل تامین برنامه خارجی انجام شد و دوبله آن هم در امور دوبلاژ معاونت سیما صورت گرفت.

 مجاهدت در راه هنر
آنچه عملیات اقتدار را نسبت به دیگر آثار در حوزه مقاومت متمایز می‌کند، حضور چهره‌هایی است که مجاهدانه در این اثر حضور داشتند، زیرا گفته می‌شود این سریال با هزینه‌ای اندک و با حضور چهره‌های جدید مقابل دوربین رفته و بسیاری به عشق جبهه مقاومت و بدون دستمزد حاضر به بازی در این اثر تلویزیونی شده‌اند؛ اثری که تا امروز توسط بسیاری از شبکه‎های عربی روی آنتن رفته است. تصویربرداری سریال حدود شش ماه و آن هم در مکان‌‎های عمومی و خیابان‌ها زمان برده است. سریال پیش از وقوع طوفان‌الاقصی، حوادثی چون افشای جاسوسان اشغالگر و اسارت تعداد زیادی از سربازان صهیونیستی را به تصویر می‌کشد که با وقایع این عملیات همخوانی دارد. «عملیات اقتدار» درباره عملیاتی است که توسط نیروهای مقاومت فلسطین پشت خطوط دشمن صهیونیستی در منطقه‌ای موسوم به «سرزمین ۴۸» انجام می‌شود و در نهایت به تسخیر یکی از پایگاه‌های نظامی مهم ارتش این رژیم توسط رزمندگان مقاومت می‌انجامد.
 نبرد در جبهه فرهنگی
سریال علاوه بر تاثیرات اقتصادی و اجتماعی تنش‌ها و درگیری‌ها در این منطقه، درگیری اطلاعاتی مقاومت و اشغالگر را هم به تصویر می‌کشد و همچنین راوی برتری اخلاقی مقاومت در برخورد با اسرای اسرائیلی در مقابل رنج اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل است.
جواد هارودا یکی از بازیگران این سریال است. وی کارمند بازنشسته است که پیش از این برای تلویزیون فلسطین کار می‌کرد. او نقش رئیس آژانس امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) را بر عهده دارد. هارودا پیش از این هم نقش شخصیت‌هایی از رژیم صهیونیستی را در آثار هنری بازی کرده است.
او در مصاحبه‌ای اظهار داشت: به‌عنوان بازیگران فلسطینی، کسانی که روزانه با رنج اشغال و جنایت روبه‌رو هستیم، در ایفای این نقش‌ها توانمندتریم. موفقیت هر بازیگر در ایفای نقش، همزیستی با شخصیتی است که بازی می‌کند. موفقیت ما در افشای اشغالگری و نشان‌دادن بی‌عدالتی و جنایات آن است.
آنچه هارودا بیان کرده همان نبرد در حوزه فرهنگی و حفظ سنگر در این جبهه است. رسانه‌ملی نیز با وقوف به این امر آثاری را در نوبت پخش قرار داده یا روی آنتن برده که راوی مقاومت است.
سریال عملیات اقتدار امتداد آثار هنری است که بخش تولیدات هنری حماس در چند سال گذشته تولید کرده است.
می‌توان گفت نبرد هرروزه فلسطین و نیروهای مقاومت با نیروهای اشغالگر فقط در میدان جنگ نیست و در فضای مجازی و فرهنگی هم ادامه دارد.
این را از حذف محتواهای مربوط به جنایات رژیم صهیونیستی در فضای مجازی و همچنین مقابله با پخش و انتشار آثار هنری با رویکرد مقاومت در غرب می‌توان دریافت که یکی از آنها همین عملیات اقتدار است و البته سابقه دارد.
نظیر جلوگیری از پخش ماهواره‌ای سریال چشمان آبی زهرا که خوی وحشی‌گری صهیون را نمایان می‌کرد و به نفع غرب بود که این روایت در پس پرده بماند.

صدای آزادگان
سریال فلسطینی عملیات اقتدار در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله شد. مدیر دوبله این سریال شیلا آژیر است. رضا آفتابی، ارغوان افراسیاب، رضا الماسی، دانیال الیاسی، آرزو امیربدری، محمد بهاریان، کریم بیانی، علی بیگ‌محمدی، محمد تنهایی، علی جلیلی‌باله، ارسلان جولایی، محمدرضا حسینیان، شراره حضرتی، امیر حکیمی، علی‌اصغر نیک‌رضایی، آرزو روشناس، افشین زی‌نوری، حسین سرآبادانی، لادن سلطان‌پناه، زهرا سوهانی، ابوالفضل شاه‌بهرامی، مریم شاهرودی، فاطمه شعشعانی، پریا شفیعیان، خشایار شمشیرگران، سعید شیخ‌زاده، محمد صادقیان، فاطمه صبا، سحر صحامیان، مهسا عرفانی پارسایی، بهروز علیمحمدی، میلاد فتوحی، پویا فهیمی، علیرضا کامیابی‌پور، مریم معینیان، مهرتاش اسفندیار، علی همت مومیوند، علیرضا ناصحی و حسین نورعلی از گویندگان این سریال فلسطینی هستند.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط