شنبه 21 مهر 1403 - 11:55

کد خبر 660154

شنبه 21 مهر 1403 - 09:44:08


سرمقاله جمهوری اسلامی/ زیر پوست شبه‌ جزیره


جمهوری اسلامی/ « زیر پوست شبه‌ جزیره » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:     
      

بسم‌الله الرحمن الرحیم
برخلاف ظاهر آرام عربستان سعودی، از این کشور خبرهائی می‌رسد که آینده پرتلاطمی را نشان می‌دهند. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای کشورش کارهای عمرانی و تا حدودی نیز تامین رفاه شهروندی قابل توجهی انجام داده ولی در کنار این امتیاز، اقداماتی کرده که موجب نارضایتی‌های وسیعی شده است. در راس این اقدامات، همراهی‌های پنهان و آشکار با رژیم نامشروع صهیونیستی از یکطرف و تحرکات خلاف اعتقادات دینی قرار دارند که دو طایفه را در عربستان به خشم آورده‌اند، روحانیون و قشر مذهبی. این دو قشر اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌های دولت‌های عرب ازجمله رفاه نسبی و پیشرفت کاملاً بی‌بنیاد و سست به قیمت ذلت و تسلیم آنان در قبال اشغال فلسطین و کشتار روزانه اعراب مسلمان فلسطین طی 75 سال گذشته صورت گرفته بطوری که آنان را به «بردگان ذلت» تبدیل کرده است. آنها می‌گویند: 75 سال است که صهیونیست‌ها به پشتیبانی جهان مسیحی، امت حضرت محمد(ص) را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن آواره و زندانی و اسیر و کشتار می‌کنند و عرب‌های خلیج فارس و مصر و اردن فقط نظاره‌گر هستند.
یکی از علمای عربستان اخیراً در سخنرانی مهمی گفت: «من وقتی نام غزه را می‌شنوم شرم دارم سرم را بلند کنم. این سرافکندگی برای اینست که ما اعراب می‌بینیم صهیونیست‌ها مسلمانان را در غزه قتل‌عام می‌کنند، زنان باردار را می‌کشند، جان کودکان شیرخواره را می‌گیرند، خانه‌ها و مساجد و مدارس را ویران می‌کنند و دولت‌های ما فقط تماشاچی هستند!»
در اخبار غیررسمی که ناراضیان عربستان منتشر می‌کنند اعلام شد از آغاز جنگ غزه تاکنون 151 کشتی نفت از عربستان به اسرائیل فرستاده شده. امارات، بیشترین اقلام نیازهای غذائی و تدارکاتی را برای رژیم صهیونیستی تامین کرده و بحرین امکانات نظامی مورد نیاز صهیونیست‌ها را در اختیارشان قرار داده است. شیوخ امارات علاوه بر تامین اقلام مورد نیاز رژیم صهیونیستی حتی با اعزام افرادی با پوشش امدادگری به غزه، برای رژیم صهیونیستی جاسوسی می‌کنند و به ارتش این رژیم برای سرکوب مردم غزه و حماس اطلاعات می‌دهند.
رفتارهای خلاف انتظار روحانیون و قشر مذهبی عربستان که از محمد بن سلمان سر زده و جدیدترین آن دعوت به وحدت ادیان به معنای ادغام اسلام در مسیحیت و یهودیت است و عنوان «البیت الابراهیمی» برای آن در نظر گرفته شده، مشکل دولت سعودی را دوچندان کرده است. قبل از این، آزادسازی قمار، مشروب، بی‌بندوباری‌های جنسی تحت عنوان هنر در تعدادی از شهرهای عربستان به فرمان محمد بن سلمان باعث نارضایتی و خشم دو قشر روحانی و مذهبی شده بود و اکنون که به بهانه وحدت ادیان، فرمان ساخت مسجد و کلیسا و کنیسه در کنار هم در اماکن عمومی، فرودگاه‌ها و دانشگاه‌ها صادر و مقرر شده قرآن، تورات و انجیل به صورت یکجا و در یک جلد به چاپ برسند تا نمادی باشد برای وحدت ادیان ابراهیمی، این دو قشر مهم و تاثیرگذار سکوت خود را شکسته و این تحرکات را محکوم و دعوت‌کنندگان به آن را تکفیر کرده‌اند. در چنین وضعیتی، محمد بن سلمان ناچار است یکی از دو راه سرکوب مخالفین و یا عقب‌نشینی از افراط در دین‌زدائی را انتخاب کند. همین وضعیت است که جامعه عربستان را به سوی یک تلاطم به پیش می‌برد و نشان می‌دهد آنچه زیر پوست جامعه این شبه‌جزیره جریان دارد، چیزی غیر از ظاهر آرام آنست.
با قطع ‌نظر از اهداف واقعی ولیعهد جوان عربستان که اکنون شخص اول اجرائی این کشور است، اقدامات او در زمینه‌های همراهی با رژیم صهیونیستی و دین‌زدائی در پوشش آزاداندیشی، مورد رضایت و مطلوب دولت‌های غربی است. تردیدی نیست که غربی‌ها درصدد تامین منافع خود و حفاظت از موجودیت رژیم صهیونیستی هستند و برای رسیدن به این اهداف، آمادگی قربانی کردن تاج و تخت خاندان سعودی و سایر شیوخ منطقه را دارند. سران کشورهای عربی حتی برای باقی ‌ماندن در قدرت و حفاظت از منافع ملی کشورهایشان هم که باشد باید در کنار ملت‌هایشان بایستند و راهی غیر از این ندارند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط