شنبه 21 مهر 1403 - 13:46

کد خبر 660368

شنبه 21 مهر 1403 - 14:40:00


برنده نوبل ادبیات، کتابفروشی‌های کره جنوبی را به هم ریخت


ایسنا/۹ مورد از ۱۰ کتاب پرفروش بزرگ‌ترین کتابفروشی زنجیره ای کره، آثاری از هان کانگ، جدیدترین برنده نوبل ادبیات است.

 با اعلام هان کانگ به عنوان نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴، کتابدوستان کره‌ای برای خرید این آثار این نویسنده به کتابفروشی‌های کره جنوبی و فروشگاه‌های آنلاین سرازیر شدند.

مرکز کتاب کیوبو به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای کتاب در کره جنوبی اعلام کرد که فروش کتاب‌های هان کانگ از روز جمعه با استقبال بی‌سابقه‌ای همراه شده و همه عناوین تقریبا به فروش رفته است.

سیاستمداران، نویسندگان و خوانندگان کره جنوبی پیروزی بزرگ این نویسنده را جشن گرفتند و یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی در یک پست فیس بوک به هان کانگ تبریک گفت و در پارلمان کره جنوبی نیز با توقف روند اداری، کسب نخستین جایزه نوبل ادبیات برای کره جنوبی را مورد تمجید قرار داد.

هان کانگ پس از کسب مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات گفت: «وقتی برای اولین بار از کسب جایزه با خبر شدم، خیلی شگفت زده شدم. وقتی تماس تلفنی به پایان رسید، به آرامی احساس واقعیت را به دست آوردم و شروع به احساس آن کردم. از اینکه من را به عنوان برنده انتخاب کردید بسیار متشکرم. امواج عظیم تبریک‌های گرمی که در طول روز به من داده شد نیز تعجب‌ آور بود. از ته قلبم از شما متشکرم».

مین جین لی نویسنده کره ای - آمریکایی نیز در واکشن به اعطای نوبل ادبیات ۲۰۲۴ گفت: «هان کانگ رمان‌نویس درخشانی است که شرایط مدرن ما را با شجاعت، تخیل و هوش منعکس می‌کند. او بیش از همه شایسته این شناخت جهانی است».

هان اولین چهره اهل کره جنوبی بود که به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات شناخته شد. سونگ ایل کیم، نویسنده کره‌ای گفت: اگر یک رمان‌نویس کره‌ای باید جایزه نوبل ادبیات را دریافت می‌کرد، آن نویسنده هان کانگ بود».

۹ مورد از ۱۰ اثر پرفروش لیست شده در سایت مرکز کتاب کیوبو به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای کتاب در کره جنوبی از آثار هان کانگ هستند. پرفروش‌ترین کتاب  او رمان «گیاهخوار» است که در سال ۲۰۰۷ نوشته شد و در سال ۲۰۱۵ توسط دبورا اسمیت به انگلیسی ترجمه شد و متعاقباً برنده جایزه بین المللی بوکر شد.

برنده نوبل ادبیات، کتابفروشی‌های کره جنوبی را به هم ریخت
هجوم کتابدوستان کره‌ای برای خرید آثار برنده نوبل ادبیات

آثار هان اغلب به آسیب‌های تاریخی می پردازد. رمان سال ۲۰۱۴ او با نام «اعمال انسانی» درباره قیام می ۱۹۸۰ گوانگجو است، در حالی که رمان  سال ۲۰۲۱ او با نام «از هم جدا نخواهیم شد» که قرار است در فوریه سال آینده به زبان انگلیسی منتشر شود نیز به قیام ججو در سال‌های ۱۹۴۸-۱۹۴۹ می‌پردازد.

جئون هیجین دیگر نویسنده کره جنوبی درباره اعطای این جایزه گفت: «به محض شنیدن خبر برنده شدن جایزه نوبل هان کانگ، به فداکاری او برای نوشتن رمان‌هایی فکر کردم که به گروه‌های به حاشیه رانده شده و تبعیض شده می‌پردازد. هان کانگ مانند کیم دائه جونگ اهل منطقه هونام است. کیم بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ رئیس جمهور کره جنوبی بود و در سال ۲۰۰۰ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد».

او افزود: «منطقه هونام و گوانگجو هر دو از تبعیض و تعصب رنج برده‌اند، جنایات دیکتاتوری را تحمل کرده‌اند و نقش تاریخی مهمی در حفظ دموکراسی در کره در دوران سخت ایفا کرده اند. من معتقدم که هان کانگ مانند کیم دائه جونگ، درد و تبعیض تاریخ مدرن کره را با کار خود نشان می‌دهد و در عین حال شجاعت همه ما برای حرکت به سوی آینده‌ای بهتر را نشان می‌دهد».

به گزارش رویترز، پدر هان کانگ گفت که برنده جدید جایزه نوبل ادبیات ممکن است تصمیم بگیرد از کانون توجهات دور شود و با توجه به جنگ‌های شدید روسیه و اوکراین و سرزرمین‌های فلسطین و مردمی که هر روز جان خود را از دست می‌دهند، چگونه می‌توان جشن و کنفرانس مطبوعاتی شاد برگزار کرد!

پدر نویسنده برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۴ گفت که هان کانگ خبر برنده شدنش را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از اینکه بقیه دنیا بفهمند دریافت کرد. او آنقدر از این موضوع شگفت زده شد که در یک لحظه فکر کرد ممکن است کلاهبرداری باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط