شنبه 21 مهر 1403 - 13:48

کد خبر 660378

شنبه 21 مهر 1403 - 17:01:00


نبرد دوازده سیلندر، درگ لامبورگینی روئلتو با فراری 812 سوپرفست


پدال/ در یک مسابقهٔ درگ طولانی‌تر ۸۰۰ متری، آیا فراری ۸۱۲ سوپرفست با قدرت کمتر ولی وزن سبک‌تر، حریف لامبورگینی روئلتو خواهد شد؟
 
در حال حاضر در سبد محصولات فراری، اصلی‌ترین رقیب برای لامبورگینی روئلتو، سوپرکار هیبریدی SF90 است زیرا این دو خودرو از لحاظ نوع قوای محرکه، محور محرک و قدرت بسیار به هم نزدیک هستند. بااین‌حال، اگر فقط پیشرانهٔ بنزینی را در نظر بگیریم، شرایط متفاوت خواهد بود زیرا لامبورگینی در روئلتو همچنان به موتور V12 تنفس طبیعی وفادار مانده و در محصولات فراری اگر به دنبال چنین پیشرانه‌ای باشیم، باید سراغ مدل ۸۱۲ سوپرفست یا جانشین آن، دودیچی چیلیندری برویم. ازاین‌رو، درگ‌تایمز در جدیدترین مسابقهٔ درگ خود، روئلتو را در برابر ۸۱۲ سوپرفست قرار داده است تا شاهد نبرد دوازده سیلندرها باشیم.

هرچند این سوپرکارهای ایتالیایی هردو از پیشرانه‌های ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کنند ولی شباهت‌ها در همین‌جا به پایان می‌رسد و دو خودرو تقریباً از هر لحاظ دیگری کاملاً باهم متفاوت هستند. روئلتو یک سوپرکار موتور وسط است که علاوه بر پیشرانهٔ V12، از سه موتور الکتریکی هم بهره می‌برد که دوتای آن در جلو نصب شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم می‌کنند. این قوای محرکه مجموعاً ۱۰۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۶۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. وزن خشک این خودرو ۱۷۷۲ کیلوگرم است ولی این رقم با مایعات و آپشن‌ها، در نمونهٔ حاضر در این ویدئو به ۱۹۶۵ کیلوگرم رسیده است. قیمت پایهٔ روئلتو از ۶۰۸ هزار دلار آغاز می‌شود ولی نمونه‌ای که در اینجا می‌بینیم، با آپشن‌های مختلف ۶۸۳ هزار دلار قیمت دارد.

از سوی دیگر، ۸۱۲ سوپرفست یک سوپرکار موتور جلوی سنتی است. در اینجا خبری از سیستم هیبریدی و سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست و همه‌چیز بر عهدهٔ یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی است که ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۱۸ نیوتن متر گشتاور را صرفاً به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد؛ بنابراین، طبیعی است که سوپرفست با وزن ۱۷۴۴ کیلوگرم (وزن خشک ۱۶۳۰ کیلوگرم)، از لامبورگینی سبک‌تر باشد. قیمت ۸۱۲ سوپرفست در زمان تولید از ۳۳۵ هزار دلار آغاز می‌شد درحالی‌که این نمونهٔ خاص ۴۰۵ هزار دلار قیمت دارد.

برخلاف مسابقات درگی که قبلاً از درگ‌تایمز دیده‌ایم، این مسابقه بجای پیست درگ، در باند فرودگاه انجام شده و مسافت درگ هم بجای ۴۰۰ متر، دو برابر یعنی ۸۰۰ متر است. درهرحال، با توجه به اعداد و ارقام و مشخصاتی که بیان شد، مشخص است که فراری در این جدال شانسی نخواهد داشت و در پایان ۸۰۰ متر شاهد اختلاف زیادی بین دو خودرو هستیم ولی همچنان دیدن نبرد این دو سوپرکار ایتالیایی و شنیدن صدای جذاب موتورهای V12 هیجان‌انگیز خواهد بود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط