یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 16:46

کد خبر 66060

سه‌شنبه 02 خرداد 1402 - 13:21:00


مابه التفاوت خودروهای مونتاژی به مردم پرداخت می‌شود؟


آخرین خودرو/ بر اساس لیست قیمتی که شواری رقابت به تازگی منتشر کرد، مونتاژکاران توافق کردند تا قیمت های جدید را بپذیرند اما سوالی که حالا برای بسیاری از مشتریان مطرح می شود این است که مبالغ پرداخت شده قبلی چطور به مشتریان پرداخت خواهد شد؟

در هفته های اخیر شواری رقابت و مونتاژکاران در مورد قیمت اختلافات بسیار عجیب و عمیقی داشتند. از یک طرف شواری رقابت قیمت های منتشر شده را قطعی می دانست و از طرف دیگر مونتاژکاران قیمت های جدید را نمی پذیرفتند و ادعا داشتند با قیمت های خودشان فروش را انجام می دهند. اما حالا خبرها حاکی از آن است که مونتاژکاران قیمت های قطعی شواری رقابت را پذیرفته اند اما با پذیرش این قیمت ها چالش های جدیدی بوجود می آید. بسیاری از مخاطبین آخرین خودرو این روزها به این رسانه پیام داده اند که ما با قیمت های خودروساز در مرحله اول سامانه یکپارچه و یا در طرح جایگزینی مرحله اول پرداخت خود را انجام داده ایم و حالا تکلیف مبالغ اضافه ای که پرداخت کرده ایم چه می شود؟ بر اساس آنچه دیروز حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت روی آنتن صدا و سیما گفت، فروش های جدید باید بر اساس قیمت های شواری رقابت انجام شود ومابه التفاوت فروش های قبلی (از تاریخ 11 بهمن ماه) باید به مشتریان پرداخت گردد. اما نکته مهم این است که فرهیدزاده برای استرداد مبلغ به قرارداد های فروش خودروساز و مشتری اشاره می کند و آن را مبنای بازگشت پول قرار می دهد. جالب اینجاست در تبصره ای از قرارداد های برخی از این شرکت های مونتاژکار، نکته مهمی است که طبق آن مشتری توافق کرده است خودرو را بصورت قطعی با قیمت خودروساز و با توافق با فروشنده و همچنین بدون قید و شرط خریداری کرده است. طبق این تبصره و بر اساس آنچه رئیس سازمان حمایت می گوید، مشتریانی که چنین قراردادهایی را امضا کرده اند احتمالا نمی توانند مابه التفاوت قیمت های جدید و قدیم را دریافت کنند و عملا متضرر شده اند. میزان ضرر آن ها هم اصلا کم نیست و کافیست لیست قیمت شواری رقابت و خودروساز را با هم مقایسه کنید تا عمق فاجعه بیشتر برای شما مشخص شود. 

آدرس بازگشت مبالغ را به مردم بدهید!
اما اگر از کسانی که این نوع قرارداد ها را امضا کرده اند بگذریم، به مشتریانی می رسیم که با مراجعه به نمایندگی ها به دنبال مابه التفاوت قیمت خودروی خود هستند. طبق آنچه این عزیزان می گویند نه نمایندگی و نه شرکت از ساز و کار بازگشت پول ها بی اطلاع بوده و مسیر درستی برای این کار وجود ندارد. بنظر می رسد شورای رقابت و سازمان حمایت باید ساز و کار درستی برای بازگشت مبالغ اضافه در نظر داشته باشند. اینکه صرفا بخواهد قیمت جدیدی اعمال شود کافی نیست و باید نسبت به چالش های بوجود آمده مسئول باشند. اینکه تنها گفته شود مبالغ باید برگردانده شود بدون تردید کافی نیست و تنها مردم و خودروسازان را سردرگم می کند. تصور کنید که مشتریانی که می خواهند بازگشت مبالغ خود را پیگیری کنند وارد چه پروسه اداری-قضایی عجیبی خواهند شد و در این وضعیت نابسامان تورمی با چه دیرکردی به مبلغ خود خواهند رسید. 

نکته مهم دیگر این است که دلیل اصلی ورود شورای رقابت و اصرار بر قیمت های جدید در نهایت کنترل بازار بوده و هست اما زمانی که شما نتوانید فروش های قبلی را هم با قیمت های جدید هماهنگ کنید، هیچ سامانی به بازار خودرو داده نمی شود. تصور کنید یک مشتری، خودرو را با قیمت 400 میلیون بالاتر از قیمت های اعلامی خریداری کرده است و حالا یا بر اساس قرارداد موجود و یا بر اساس پروسه زمان بر اداری نمی تواند مبلغ اضافی را پس بگیرد. بدون شک این مشتری اگر بخواهد خودروی خود را در بازار آزاد بفروشد قیمتی بالا برای آن در نظر می گیرد چراکه می خواهد زیان ناشی از قیمت گذاری جدید و قدیمی را نداشته باشد و به نوعی بدلیل عدم هماهنگی مسئولین تصمیم گیر متضرر نشود. این یعنی اگر تکلیف فروش های قبلی مشخص نشود فعلا نباید امیدی به سامان دادن بازار آزاد خودرو داشت و پیگیری فروش های قبلی حالا نقشی اساسی تر و مهم تر از فروش های جدید در بازار امروز ما دارد. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط