شنبه 21 مهر 1403 - 17:55

کد خبر 660757

شنبه 21 مهر 1403 - 21:21:00


نقد و بررسی طراحی فونیکس آریزو ۸؛ تکامل در سدان های چری


/ سدان های چینی در سال های اخیر پیشرفت خوبی در بحث طراحی داشته اند و ما در این مطلب را برای شما انجام داده ایم.

از زمانی که حضور اتومبیل های چینی با نام ها و مدل های مختلف در کشورمان پررنگ تر شد، نام یک برند همواره خودنمایی می کرد و آن برندی نبود جز چری! ورود چری به ایران با مدل QQ همراه بود، هاچبک کوچک و جمع و جوری که به نوعی نسخه چینی شده و جایگزین ارزانی برای دوو ماتیز دوست داشتنی بود که با همکاری شریک تجاری چری در ایران، با نام ام وی ام ۱۱۰ به بازار عرضه شد.

اما داستان ورود چری به ایران به همین جا خلاصه نمی شود، چرا که پس از عرضه هاچبک ۱۱۰، با عرضه سدان چری A15 یا همان چری ویانا توسط سناباد خودرو در اواسط دهه ۸۰ شمسی، فضایی برای حضور سایر مدل های این برند نیز در بازار مهیا شد تا چری به برندی شناخته شده تر در ایران تبدیل شود. هر چند که ماحصل حضور این سدان در ایران که بر پایه پلت فرم سئات تولدو توسعه یافته بود، چیزی جز شکست برای چری نداشت.

پس از این شکست، چری با گسترش همکاری های خود با مدیران خودرو و نیز عرضه محصولاتی به مراتب با کیفیت تر و مدرن تر به همراه استایل به روز تر در آن دوران، توانست حضور پرقدرت تری را برای خود رقم زده و به نوعی زمینه ساز حضور سایر برندهای چینی در ایران نیز باشد.

فارغ از دو محصول نامبرده شده، اما دو سدان ۵۳۰ و نسخه فیس لیفت آن یعنی ۵۵۰، محصولاتی بودند که سبب مطرح شدن چری به عنوان یک برند چینی در ایران شدند و به عنوان یک سدان، در مقایسه با مدل ویانا، حضور به مراتب موفق تری در بازار داشتند. سدان های سایز متوسطی که در آن زمان بار دیگر با همکاری مدیران خودرو و با نام ام وی ام به بازار عرضه شدند و با توجه به پکیجی که شامل موتور دو لیتری ۱۳۹ اسب بخاری، امکاناتی مانند سانروف، تریم چرمی و البته استایلی که در آن روزها اگر نگوییم زیباتر، اما کمی به روز تر و متفاوت تر از سایر محصولات تکراری داخلی بود، توانستند نظر گروهی از افراد را به خود جلب کند. هر چند که بسیاری بازهم محصولاتی مانند سمند، پژو پارس و… را به محصولات چینی ترجیح می دادند و این خود نشان دهنده وضعیت نه چندان بد صنعت خودرو ایران در مقابل خودروسازی چین در ان دوران بود.

اما اکنون سال ها از آن زمان گذشته و باید اعتراف کرد که نه محصولات و به طور دقیق تر سدان های چری در آن شکل و شمایل هستند و نه محصولات داخلی ایران‌خودرو و سایپا پیشرفت قابل توجهی کرده اند . به عبارت بهتر، محصولات چری آنقدر از نظر استایل و کیفیت و نیز استفاده از تکنولوژی های روز پیشرفت کرده اند، که به رقبای مستقیم محصولات روز آسیایی و حتی اروپایی تبدیل شده اند، در حالی که ما همچنان اندر خم یک کوچه ایم!

بگذریم، در اواسط دهه ۹۰ شمسی، مدیران خودرو تصمیم به عرضه سدان آریزو چری در کنار کراس اوور های تیگو گرفت و آریزو ۵ اولین محصول از سدان های مدرن چری بود. پس از آریزو ۵ شاهد عرضه آریزو ۶ و البته چند نسخه بروزرسانی شده از آریزو ۵  و آریزو ۶ با نام مختلف بودیم. با این حال تمامی سدان های عرضه شده از محصولات چری، محصولاتی نسبتا اقتصادی به همراه برخی ویژگی های اسپرت بودند که با توجه به برخورداری از امکانات رفاهی و ایمنی مناسب، به یکی از گزینه اصلی خریداران در این سگمنت تبدیل شده اند.

اما مدتی است که در کنار معرفی انبوهی از کراس اوورها و SUV های چینی و غیر چینی، شاهد معرفی یک سدان سایز متوسط و نسبتا لوکس از برند چری هستیم که قرار است با نام فونیکس آریزو ۸ پا به خیابان های ایران بگذارد تا با عنوان لوکس ترین سدان مونتاژی، به رقابت با برخی محصولات کره ای، ژاپنی و حتی اروپایی بپردازد و مطلبی که در ادامه مطالعه می کنید، نقد و بررسی طراحی ظاهری و کابین این سدان جدید بازار است تا ببینیم که آیا اما مدتی است که در کنار معرفی انبوهی از کراس اوورها و SUV های چینی و غیر چینی، شاهد معرفی یک سدان سایز متوسط و نسبتا لوکس از برند چری هستیم که قرار است با نام فونیکس آریزو ۸ پا به خیابان های ایران بگذارد تا با عنوان لوکس ترین سدان مونتاژی، به رقابت با برخی محصولات کره ای، ژاپنی و حتی اروپایی بپردازد و مطلبی که در ادامه مطالعه می کنید، نقد و بررسی طراحی ظاهری و کابین این سدان جدید بازار است تا ببینیم که آیا آریزو ۸، از نظر ویژگی های زیبایی شناسی توانایی رقابت با محصولات روز و یا حتی قدیمی تر کره ای و ژاپنی را دارد یا خیر؟۸، از نظر ویژگی های زیبایی شناسی توانایی رقابت با محصولات روز و یا حتی قدیمی تر کره ای و ژاپنی را دارد یا خیر؟

ویدیوی معرفی

طراحی فونیکس آریزو ۸ در بدنه
دوران مدرن در طراحی محصولات چری، با زبان طراحی آغاز شد که بر گرفته از سه عنصر طبیعی و باستانی چینی، یعنی جریان آب، ساختمان های باستانی و نیز نماد یین و یانگ« Yin and Yang» بود که نزدیک به یک دهه پیش در کراس اوور تیگو ۷ و سدان آریزو ۵ برای نخستین بار معرفی شد. با این حال در این چند سال و با توجه به گسترش سبد محصولات و همچنین زیر برند های چری، ما شاهد تغییر در روند طراحی محصولات این برند و نیز معرفی زبان طراحی جدیدی تحت عنوان «ماتریس کهکشانی» بودیم که البته بر خلاف قبل چندان خاص و متفاوت نبود، اما همچنان یک الگوی عامه پسند و مدرنی از محصولات چری را به نمایش می گذاشت.

بر همین اساس، یکی از ایراداتی که می توان به زبان طراحی و روندی که چری در این چند ساله طی کرده است وارد کرد، عدم تکامل یک الگو طراحی در محصولاتش بوده است. به عبارتی بهتر، بر خلاف سایر محصولات برندهای چینی مانند چانگان و یا جیلی، در چری شاهد یک روند ثابت در طراحی نیستیم و به اصطلاح می توان گفت چری از این شاخه به اون شاخه می پرد. هرچند یکی از دلایل این امر می تواند مربوط به زیر برند ها و تنوع زیاد محصولات چری در مقایسه با برخی دیگر از رقبای هموطن خود باشد.

اما با معرفی آریزو ۸، چری نشان داد که توانسته به تعامل مناسبی میان زبان طراحی قدیمی که بر گرفته از عناصر طبیعی و باستانی بود، با زبان طراحی مدرن تر خود برسد و در نتیجه باید گفت که چری یا فونیکس آریزو ۸، بیش از اینکه از یک استایل خاص و متمایز برخوردار باشد، از یک طراحی تکاملی و پخته، حداقل در گروه سدان های چری برخوردار است.

در نمای جلو، اولین نکته ای که جلب توجه می کند، جلوپنجره چند ضلعی بزرگ با زوایای شارپ جلو است که می توان گفت، نخستین عنصر تکامل یافته در طراحی بدنه آن است.چرا که فرم پردازی فریم کناری ان، تصویری مدرن از جلو پنجره قدیمی تر محصولات آریزو را به نمایش می گذارد و در کنار حالت سه بعدی که خطوط درهم تنیده و افقی به وجود آورده اند، تداعی کننده الگوهای الماسی شکل زبان طراحی «ماتریس کهکشانی» چری است که طبق ادعای چری، بیانگر مفهوم حرکت از استایل بیوتیکی به سمت ظرافتی تکامل یافته می باشد. ضمن اینکه بر خلاف آریزو ۶ GT، غلظت شباهت به زبان طراحی لکسوس به شدت کاهش یافته و حتی می توان گفت از بین رفته است.

در بالای جلو پنجره، استفاده از یک نوار افقی کرومی که از مرکز لوگو، به کناره ها کشیده شده است و با حالتی تراش خورده، تا روی چراغ امتداد پیدا کرده، علاوه بر اینکه چهره ای مدرن به آریزو ۸ بخشیده است، بر عرض بصری خودرو نیز کمک کرده است.

طراحی چراغ ها و گرافیک ان نیز، از نکات جذاب این نما است که بر ذات اسپرت آریزو ۸ افزوده است. علاوه بر این خطوط اجرا شده بر روی کاپوت که تا چراغ ها امتداد پیدا کرده، از هماهنگی خوبی با چراغ ها و عناصر جلوپنجره برخوردار شده است. اما نکته جدیدی که در این قسمت وجود دارد، خط جدایش کاپوت است که برای اولین بار در چری و به سبک محصولات مرسدس بنز، به چراغ و جلو پنجره متصل نشده است.

طراحی سپر و ورودی های هوای کناری که به صورت عمودی طراحی شده اند، با توجه به جلو پنجره بزرگ، ساده و هماهنگ بوده و خطوط اجرا شده هر چند خیلی محسوس نیستند، اما از هارمونی مناسبی برخوردار می باشند و حسی از تداخل جزئیات ظریف و قدرتمند را به بیننده منتقل می کند. ضمن اینکه استفاده از دو پروژکتور دایره ای شکل در ورودی هوای کناری، جالب از آب درآمده و بر پویایی این نما افزوده است.

با رسیدن به نمای جانبی، آن روند تکاملی که به آن اشاره کردیم، در این قسمت هم کاملا به بیننده منتقل می شود. چرا که فرم کلی این نما، تا حد زیادی یادآور آریزو ۵ و ۶ می باشد. هر چند که جزئیات به مراتب مدرن تر و زیباتر از دو مدل دیگر می باشند. با وجود اینکه ما با یک خودرو محور جلو سروکار داریم و خب طبیعتا به لحاظ تناسباتی، با توجه به اینکه در خودروهای دیفرانسیل جلو یا محور محرک جلو، اوورهنگ جلو بلندتر و عقب کوتاه تری در مقایسه با خودروهای محور محرک عقب داریم، اما اریزو ۸ توانسته تناسبات کلی مناسبی را در این قسمت داشته باشد.

علاوه بر این استفاده از خط سقف شیب دار و امتداد آن با زاویه ای ملایم و بدون شکست بر روی صندوق، و ایجاد حالتی فست بک مانند، در کنار «Greenhouse» کوتاه، سبب بهبود تناسبات این نما در مقایسه دو سدان قدیمی تر چری شده است.

سه خط شخصیتی، خطوط اصلی این نما را تشکیل می دهند که به نوعی جلوه ای از پویایی و حرکت را منتقل می کنند. یک خط که از چراغ های جلو شروع شده و با گذر از زیر پایه آینه های جانبی تا انتهای در جلو امتداد یافته و محو می شود و خط دیگری که با حالتی گوه ای شکل« Wedge Line»، از گلگیر های جلو شروع شده و با گذر از چراغ های عقب، بر روی در و اسپویلر در صندوق امتداد یافته و به نوعی دور خودرو را احاطه کرده است. با این حال این دو خط شخصیتی یا «Character line»، به خوبی بر پویایی این نما افزوده اند. ضمن اینکه استفاده از یکی نوار کرومی طراحی این قسمت را از یکنواختی خارج کرده است. خط شخصیتی روی رکاب درها نیز، علاوه بر اینکه کاملا متفاوت با گذشته است، ساده و در عین حال فانتزی بوده و به خوبی بر روی خطوط سپرهای جلو و عقب امتداد پیدا کرده است.

فرم پردازی فریم شیشه های جانبی نیز، اگر چه تا حدی تکراری است، اما از هارمونی مناسبی با کلیت نمای جانبی برخوردار می باشد. هر چند که در ترکیب خط کمر و خط شانه یا همان خط شخصیتی و بخصوص در یک سوم انتهایی بدنه و بر روی ستون C، حسی ملموس از هیوندای سوناتا نسل قبل را منتقل می کند.

اما در نمای عقب آریزو ۸، روند تکامل در طراحی سدان های چری به اوج خود می رسد. طراحی چراغ ها یک تکه در کنار محل قرارگیری پلاک، کاملا تداعی کننده آریزو ۶ می باشد. هر چند که باید یادآور شد که چراغ ها چه از نظر فرم پردازی و چه از نظر گرافیکی، بسیار پخته تر طراحی شده اند و بر خلاف آریزو ۶، این حس را که به دلیل تزریق بوتاکس کمی بیش از حد متورم شده است را به بیننده منتقل نمی کند.

طراحی سپر عقب نیز تاکیدی بر جنبه های اسپرت خودرو بدارد که البته از هارمونی مناسبی با جزئیات نمای جلو برخوردار شده است. استفاده از ورودی های هوای عمودی تزئینی در کناره ها که چراغ های شبرنگ نیز در داخل آن قرار گرفته است و نیز دیفیوزر نسبتا بزرگ و کشیده و استفاده سراگزوز های دوبل دایره ای در دو طرف دیفیوزر، پویا و جذاب به نظر می رسد. با این حال، اما این سوال همچنان وجود دارد که چرا چری، در تمامی مدل هایش، حتی در مدل های رده بالا مثل آریزو ۸، از سنسور های همرنگ بدنه بر روی سپر عقب استفاده نمی کند تا جلوه ای بصری بهتری به محصولات خود بدهد؟!

در کنار این مورد نقد دیگری که می توان نسبت به  طراحی نمای عقب آریزو ۸ داشت، عدم بکارگیری هیچ قطعه تزئینی کرومی در این نما است تا هارمونی بهتر با ویژگی های لوکس دو نمای دیگر ایجاد شود. هر چند که این مورد صرفا در بهبود این نما به لحاظ بصری می توانست کمک کنه و به عنوان یک ایراد بزرگ نمی توان از آن یاد کرد.

طراحی فونیکس آریزو ۸ در کابین
با ورود به کابین آریزو ۸، ما با داشبوردی روبه رو می شویم که تقریبا در سایر محصولات رده بالای چری، مانند تیگو ۸ نیز پیش از این دیده بودیم. هر چند که این سبک از طراحی داشبورد و کنسول، به یک ترند جهانی تبدیل شده است، اما کابین اریزو ۸، به عنوان یک خودروی چینی که در سگمنت B حضور دارد، توانسته ترکیبی پخته از ظرافت و پیچیدگی را به نمایش بگذارد.

فضای داخلی با عناصر الهام گرفته از اب تزئین شده است و حسی از ظرافت را القا می کند و طراحی جزئیات داشبورد بر پایه محور افقی شکل گرفته اند و به نوعی در یک امتداد بصری جذاب قرار دارند. استفاده از نمایشگر و کلاستر دیجیتال یکپارچه شاید چندان جدید و عجیب نباشد، اما استفاده از یک نمایشگر منحنی در این کلاس، قطعا بر جذابیت کابین افزوده است. علاوه بر این پانل رودری ها، به شکل «Twin Swallows» یا «پرستوهای دو قلو» شکل گرفته  و امتداد بصری خطوط بر روی تریم صندلی ها و نورپردازی داخلی بر هارمونی و جذابیت کابین نیز افزوده است.

کیفیت متریال داخلی نیز در این سگمنت خوب و قابل قبول است، اما نمی توان نسبت به عمر طولانی آن با اطمینان خاطر نظر داد.

ارزیابی کلی
آریزو ۸، به عنوان یک سدان سایز متوسط از یک برند چینی، قطعا به لحاظ سبک طراحی و استایل  محصولی جذاب است که از تمامی فاکتورهای مدرن که عامه پسند هم باشد برخوردار است و قطعا توانایی رقابت با رقبای مطرح را از نظر طراحی و ویژگی های زیبایی شناسی دارد.

با این حال باید از آریزو ۸، در بین محصولات مدرن خانواده چری نیز به عنوان یک محصول تکامل یافته در زمینه طراحی و ارائه زبان طراحی یاد شود. چرا که می توان گفت جز معدود محصولات چری است که توانسته زبان طراحی اصلی که چری با آن وارد دنیای مدرن طراحی خودرو شد و خود را به جهان معرفی کرد را با المان های بر گرفته از ترند طراحی روز تلفیق کند و به تکامل برساند تا ما از آریزو ۸ به عنوان یک سدان زیبا، جذاب و با تناسباتی قابل قبول و نسبتا پخته از آن یاد کنیم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط