شنبه 21 مهر 1403 - 19:00

کد خبر 660782

شنبه 21 مهر 1403 - 17:00:00


نوبت به افزایش قیمت برنج رسید


تجارت نیوز/ پس از گمانه‌زنی‌ها و تأخیر فراوان، سرانجام قیمت برنج اعلام شد. چنانکه وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای قیمت خرید انواع کالاهای کشاورزی ازجمله نرخ تضمینی برنج را برای سال زراعی 1403_1402 ابلاغ کرد.

 پس از فراز و نشیب فراوان سرانجام قیمت برنج برای سال جدید زراعی بین 70 هزار تا 118 هزار تومان اعلام شد. موضوعی که علاوه بر اعتراض مصرف‌کنندگان، نارضایتی تولیدکنندگان را هم به همراه دارد.
طبق گزارش‌های مرکز آمار ایران هر ایرانی به‌طور متوسط سالانه ۳۵ کیلوگرم برنج مصرف می‌کند. بر این اساس با توجه به برآورد جمعیت ۸۹ میلیون نفری در کشور، حدود سه میلیون و 100 هزار تن برنج نیاز کل کشور قابل محاسبه است.
طی ماه‌های گذشته یکی از عواملی که بازار این محصول را در تنگنا قرار داده، مسئله ممنوعیت واردات برنج خارجی، کمبود عرضه در سیستم و به دنبال آن گرانی این کالای اساسی بوده است.
گرانی‌های موجود در بازار این محصول به پایان ممنوعیت واردات دامن زد؛ به گونه‌ای که از تاریخ 15 آبان با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخل، واردات برنج بر اساس چارچوبی آزاد می‌شود و اولویت با واردکنندگانی است که در خرید حمایتی برنج تولید داخل مشارکت کنند.

رفع ممنوعیت قیمت برنج را تعدیل می‌کند؟
مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره رفع ممنوعیت واردات برنج اعلام کرد: به میزانی که زمان حذف ممنوعیت کوتاه‌تر باشد، بازار به سمت تحولات مثبت، از منظر جلوگیری از صعود قیمت برنج خارجی و متعادل‌سازی قیمت برنج ایرانی گام برمی‌دارد.
او ادامه داد: قیمت‌گذاری تضمینی که در زمان فعلی به اجرا درآمده است، حداقل قیمت را به نمایش می‌گذارد؛ در حالی که این نوع قیمت‌گذاری هنگامی که دولت به عنوان خریدار وارد بازار می‌شود باید اجرا شود؛ زیرا شکاف قیمتی زیادی میان نرخ ابلاغی و نرخ در سطح بازار صورت می‌گیرد که باعث تنش در بازار می‌شود.

قیمت انواع برنج طبق ابلاغیه
طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی که از 2 مهر 1403 با رویکرد جایگزینی سیاست تضمینی به جای خرید تضمینی به تصویب رسید، قیمت انواع برنج در گروه یک با توجه به 10 درصد شکستگی (خزر، فجر و ارقام مشابه) برای هر کیلوگرم ۷۵ هزار تومان تعیین شد.
همچنین قیمت برنج گروه دو (شیرودی، سازندگی و ارقام مشابه) برای هر کیلو گرم ۷۳ هزار تومان ابلاغ شده است. قیمت برنج گروه سه (ندا، نعمت و ارقام مشابه) نیز برای هر کیلو گرم ۷۰ هزار تومان لحاظ شده است.
برنج معطر هاشمی، با بالاترین سطح قیمتی و در جایگاه پرطرفدارترین انواع برنج ایرانی، به ازای هر کیلوگرم 118 هزار تومان در سطح بازار عرضه می‌شود.
برنج دودی که بر اثر در معرض قرار گرفتن دود چوب به مدت چند ساعت دودی می‌شود و مخاطبان مختص به خودش را دارد، به ازای هر کیلوگرم 104 هزار تومان معامله می‌شود.
در پیوست این نامه نیز، ذکر شده است که وزارت کشاورزی این مسئولیت را بر عهده دارد که واردات برنج و پخش آن در سطح کشور به گونه‌ای عمل کند که فروش برنج در فصل برداشت با مشکل مواجه نشود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط