یک‌شنبه 22 مهر 1403 - 15:44

کد خبر 661831

یک‌شنبه 22 مهر 1403 - 14:01:00


بررسی موتورسیکلت یاماها MT-09 Y-AMT مدل 2024


/ اولین موتورسیکلت کاملاً اتوماتیک یاماها، با سیستم جدیدY-AMT که روی مدل درخشان MT-09 نصب شده است، نشان می‌دهد که این سیستم چقدر در موتورسیکلت‌های اسپرت موثر است و واقعاً به خوبی کار می‌کند.
 
آخرین تولیدکننده موتورسیکلت است که سیستم‌های انتقال اتوماتیک را معرفی کرده و اولین مدل آن، با ترکیب سیستم جدید Y-AMT و MT-09، به‌ عنوان یک موتورسیکلت اسپرت کامل به‌ خوبی از عهده این کار برآمده است. این سیستم با دو حالت اتوماتیک فول و یک حالت دستی بدون کلاچ، عملکرد مطلوبی دارد و به نظر می‌رسد در آینده یاماها نقش مهمی ایفا کند.

بررسی طراحی
این موتورسیکلت طراحی خشن و جذابی دارد ولی در اینجا همه چیز معطوف به سیستم انتقال است. با توجه به اینکه شرکت‌هایی مانند BMW و KTM در حال کار روی گزینه‌های اتوماتیک خود هستند، یاماها مشتاق بود که گام اول را بردارد و خود را از گیربکس اثبات‌شده DCT هوندا متمایز کند. گیربکس DCT هوندا در موتورسیکلت‌های بزرگ مسافرتی، ادونچر و شهری بسیار موفق بوده است، اما یاماها با انتخاب MT-09 برای معرفی سیستم جدید خود نشان داد که این سیستم می‌تواند در موتورسیکلت‌های اسپرت نیز کارآمد باشد. این سیستم ساده ولی کارآمد است.

موتورها کلاچ را فعال می‌کنند و تعویض دنده با سامانه الکترونیک هوشمند کنترل می‌شود. این سیستم توسط یک کلید انتخاب حالت روی دسته سمت راست و یک کلید سبک و سنگین دنده روی دسته سمت چپ برای تعویض دستی کنترل می‌شود، که جایگزین اهرم کلاچ و دنده‌ پایی سنتی شده‌اند. دو حالت اتوماتیک D و D+ وجود دارد که کاربرپسند و مناسب برای رانندگی شهری هستند، اما حالت دستی MT به شما امکان می‌دهد به‌ طور کامل از دینامیک MT-09 بهره ببرید و حتی موتورسواران با تجربه نیز از این قابلیت لذت ببرند.

بررسی موقعیت نشستن
با توجه به اینکه موتور پایه تغییر چندانی نکرده، ممکن است فکر کنید نسخه Y-AMT تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند، و بیشتر اینطور هم هست. موقعیت نشستن و ارگونومی مشابه MT-09 مدل ۲۰۲۴ است و به همان اندازه متعادل و اسپرت است که انتظار دارید. اما بدون وجود دنده دستی، خودتان را در وضعیت متفاوتی خواهید دید. بنابراین مگر اینکه با سرعت بالا رانندگی کنید، به ندرت نیاز به جابجایی روی موتور خواهید داشت. علاوه بر این، نسخه Y-AMT همانند نسخه استاندارد MT-09 یک موتورسیکلت شهری و اسپرت است، با این تفاوت که فاقد محافظ و فلاپ بدنه است. با این حال بین موتورسیکلت‌های شهری، مثل نسخه استاندارد MT-09 و نسخه جدید SP، این مدل یکی از بهترین‌هاست.

بررسی کاربردپذیری
اضافه شدن سیستم Y-AMT بیش از آنچه که ممکن است فکر کنید، بر کاربردی بودن MT-09 تأثیر مثبت دارد. انتخاب سریع و آسان حالت‌های انتقال دنده (از طریق دکمه MT/AT روی دسته سمت راست) به شما امکان می‌دهد که بسته به نوع رانندگی، انتخاب‌های مختلفی داشته باشید. هنگام رانندگی در جاده‌های پرپیچ و خم، ما معمولاً از حالت دستی MT استفاده می‌کردیم که همچنان با پنج حالت مختلف موتور هماهنگ بود. اما در شهر یا جاده‌های دوطرفه، حالت D یا D+ به شما امکان می‌دهد به‌ کلی فراموش کنید که باید دنده را عوض کنید. به جز این، موتور پایه همان MT-09 استاندارد است که به‌ طور کلی ساده، راحت، سرگرم‌کننده و بسیار مناسب برای شهر است، به‌ طوری که تقریباً هر نیازی را برآورده می‌کند.

بررسی عملکرد فنی
از آنجا که نسخه Y-AMT اساساً همان MT-09 با سیستم Y-AMT است، عملکرد نسخه اتوماتیک از نظر تئوری مشابه عملکرد نسخه دستی است. موتور سه سیلندر ۸۹۰ سی‌سی و ۱۱۹ یکی از بهترین انجین های دنیای موتورسیکلت است که قدرتی قوی در دور میانی دارد و صدای بم و عمیق و همچنین توان خروجی بالای آن هیجان‌انگیز است.

گیربکس اتوماتیک جدید کمی به زمان نیاز دارد تا به آن عادت کنید. حالت پیش‌فرض D به خوبی کار می‌کند. شما فقط موتور را روشن و دنده را انتخاب می‌کنید و مثل یک اسکوتر شروع به حرکت می‌کنید، و موتور به‌ طور خودکار دنده را با توجه به سرعت و بار گاز تغییر می‌دهد. در حالت D+، موتور دنده‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگه می‌دارد، اما در حالت‌های اتوماتیک کامل، زمان‌بندی تعویض دنده همیشه ایده‌آل نیست و در شرایط ترمز گیری شدید، دقتی که در تعویض دنده دستی دارید را نخواهید داشت. اینجا ست که حالت دستی MT وارد می‌شود، که سرعت و دقت موتورسیکلت‌های اسپرت واقعی را ارائه می‌دهد، تا حدی که ممکن است فکر کنید تعویض دنده سنتی با کلاچ و اهرم دنده کمی قدیمی شده است.

بررسی سواری و هندلینگ
در اینجا تغییرات قابل توجهی نسبت به مدل پایه MT-09 وجود ندارد، به جز آنچه قبلاً درباره کمتر حرکت کردن روی موتور ذکر شد. این تغییر سبک ممکن است پس از طی مسافت بیشتری اتفاق بیفتد و قطعاً نمی‌توان برای آن نمره منفی در نظر گرفت. سواری، مانند نسخه عادی موتور، محکم و کنترل‌ شده است، اگرچه فاقد نرمی و لطافت نسخه SP است. MT-09 همچنان سبک رانندگی اسپرت را تشویق می‌کند که با فرمان‌ پذیری دقیق و تمایل به مانورهای سریع به‌ خوبی پاسخ می‌دهد.

بررسی دوام و قابلیت اطمینان
یاماها MT-09 Y-AMT کاملاً جدید است و سیستم انتقال قدرت اتوماتیک آن، هرچند بخشی از آن از سیستم ساده‌تر YCC-S یاماها بر روی FJR1300AS گرفته شده، همچنان در طولانی مدت آزمایش نشده است. با این حال، ویژگی‌های اصلی آن به‌ ویژه انجین، اثبات شده است و MT-09 در طول ۱۰ سال سابقه خود رکورد قابل‌ توجهی از نظر قابلیت اطمینان داشته است. البته همیشه احتمال وجود مشکل در تکنولوژی جدید، مانند سیستم اتوماتیک و کلیدهای کنترلی وجود دارد، اما به غیر از آن، نگرانی خاصی نداریم.

تجهیزات و امکانات
نسخه Y-AMT تمام تجهیزات مدل پایه را دارد که همچنان به دلیل شایستگی خود در دریافت امتیاز کامل ۵ ستاره و حضور در این مدل با اضافه شدن سیستم اتوماتیک و نمایشگر و کلیدهای اصلاح‌شده، معتبر است. سه حالت رانندگی با دو گزینه قابل تنظیم، یک کیلومتر شمار TFT شفاف با اتصال بلوتوث، ABS، کنترل کشش و… در اینجا وجود دارد. دیگر نمی‌توان گفت که MT-09 پایه نسبت به برخی دیگر از موتورسیکلت‌های این کلاس جایگاه پایینی دارد. نسخه Y-AMT همچنین به سیستم استارت بدون کلید هم مجهز است.

جمع‌بندی
با یاماها MT-09 Y-AMT یک دوراهی وجود دارد، عمدتاً به این دلیل که مدل پایه MT-09 هم بسیار خوب است. سیستم انتقال قدرت اتوماتیک به‌ طور فوق‌العاده‌ای عمل می‌کند و یاماها باید به خاطر اجرای بی‌نقص آن و معرفی آن روی موتورسیکلتی که به راحتی می‌توان مقایسه‌های مستقیم انجام داد و به‌ خصوص که یک موتورسیکلت اسپرت است، تحسین شود.

مشکل این است که نسخه دستی استاندارد MT-09 احتمالاً همچنان انتخاب اصلی برای مخاطبان هدف خواهد بود. اما اگر شما یک موتورسوار جوان، یک علاقه‌مند به تکنولوژی‌های جدید یا به دلایلی قادر به استفاده از دنده دستی نیستید، این یک گزینه عالی است. همچنین در آینده برای استفاده در موتورسیکلت‌های مبتدی، مسافرتی یا حتی موتورسیکلت‌های اسپرت مخصوص پیست، احتمالاً به انتخابی قطعی تبدیل خواهد شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط