دوشنبه 23 مهر 1403 - 01:53

کد خبر 662384

یک‌شنبه 22 مهر 1403 - 23:37:39


ماه عسل کوتاه‌مدت نتانیاهو


دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

پس از نزدیک به یک‌سال شکاف سیاسی، اعتراض و انزوای بین‌المللی، به‌نظر می‌رسد حملات اسرائیل به لبنان «باد دومی» را به حکومت بنیامین نتانیاهو وزانده است. حملات اسرائیل به لبنان بیش از ۲۰۰۰ نفر را شهید و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است و این کشتارها پس از انفجار هزاران دستگاه ارتباطی بمب‌گذاری‌شده متعلق به حزب‌الله صورت گرفت. «سایمون اسپیکمن کوردال» در تحلیل ۱۱اکتبر در الجزیره نوشت، انفجارها در اواخر سپتامبر موجی از حمایت در داخل اسرائیل از نخست‌وزیر بحران‌زده و حزب راست‌گرای او (لیکود) را برانگیخت. این حمایت تنها زمانی افزایش یافت که جبهه دوم در لبنان گشوده شد و چند روز بعد سید حسن نصرالله (رهبر حزب‌الله) ترور شد. درحالی‌که نتانیاهو از تجدید حیات خود خوشحال است اما منتقدان سیاسی او سکوت کرده‌اند. با این حال، ناظران به ابر توفان‌ها اشاره کرده‌اند که در حال بازگشت به کابینه است.
 
سیاست اسرائیل چقدر دچار شکاف است؟
خیلی. از زمان تشکیل کابینه ائتلافی و جنگی اضطراری پس از حمله حماس در ۷اکتبر۲۰۲۳، نتانیاهو خود را گرفتار بازی بی‌پایان سنجش تعداد کرسی‌های حامیانش در کنست در برابر تصمیمات سیاسی احتمالی دید. یکی از جدی‌ترین اتفاقات برای رویارویی با نتانیاهو، استعفای مهم‌ترین رقیب سیاسی او، بنی گانتس از کابینه جنگ بود. او در ماه ژوئن استعفا کرد و هشت کرسی کنست را با خود برد که برای تضعیف اکثریت نخست‌وزیر کافی بود؛ اما او را ساقط نمی‌کرد. دلایل گانتس برای استعفا این بود: امتناع نتانیاهو از برنامه‌ریزی برای «روز بعد» درگیری در غزه و دستیابی به توافق بر سر آزادی گروگان‌ها. یکی از لحظات مهم، بازگشت یکی از سرسخت‌ترین منتقدان نتانیاهو، یعنی «گیدئون ساعر» به کابینه ائتلافی بود که چهار کرسی مورد نیاز برای تقویت نتانیاهو و ایجاد وزنه تعادلی برای وتوی وزرای راست‌افراطی را با خود آورد.

نتانیاهو چقدر منفور بود؟
در اکتبر۲۰۲۳، اندکی پس از حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل که بسیاری نتانیاهو را مسوول آن می‌دانستند، نظرسنجی روزنامه عبری زبان «معاریو» میزان محبوبیت نخست وزیر را تنها ۲۹درصد نشان داد و ۴۸درصد از پاسخ‌دهندگان رقیب او گانتس را ترجیح دادند. نظرسنجی این روزنامه در همان زمان نشان داد که ۸۰درصد از اسرائیلی‌ها خواستار این بودند که ببینند نتانیاهو در قبال شکست‌هایش در ۷اکتبر پاسخ‌گو می‌شود. مدیریت نتانیاهو بر جنگ محبوبیتی برایش نیاورد. در ماه آوریل، ماه‌ها اعتراض با تجمع ده‌ها هزار معترض در خیابان‌های قدس اشغالی به اوج خود رسید و خواستار برکناری نتانیاهو و توافقی برای آزادی اسرا شدند. در مقابل، نظرسنجی کانال ۱۲اسرائیل پس از شهادت نصرالله نشان داد که ۳۸درصد از پاسخ‌دهندگان از نخست‌وزیر حمایت می‌کنند؛ درحالی‌که لاپید، رهبر مخالفان، ۲۷درصد رای آورد.

نتانیاهو اکنون غیرقابل توقف است؟
«آلون پینکاس» سفیر سابق اسرائیل و منتقد قدیمی نتانیاهو به الجزیره گفت: «افرادی که بسیاری از آنها برای روزنامه‌های غربی کار می‌کنند، می‌گویند این نظرسنجی‌ها به این معنی است که نتانیاهو در قله است.» او می‌گوید: اما«چنین نیست.» به گفته پینکاس، «نتانیاهو پس از حملات پیجری و ترور نصرالله محبوبیت زیادی پیدا کرد؛ اما این محبوبیت کوتاه‌مدت بود. اکنون همه چیز به حالت عادی بازگشته است.» این سفیر افزود: «منظورم این است که او اخیرا میزبان یک ویدئو بود که از مردم لبنان می‌خواست قیام کنند، با حزب‌الله بجنگند و رژیم را تغییر دهند. این عجیب است.» به همین ترتیب، موج محبوبیت در مراحل اولیه شادی پس از حمله به یکی از دشمنان بلندمدت کشور، حزب‌الله، نیز به نظر می‌رسد در حال تزلزل است. با این حال، این نگرانی‌های داخلی و سرنوشت اسرای باقی‌مانده اسرائیلی در غزه است که ستاره بخت نتانیاهو را با علامت سوال مواجه کرده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط