دوشنبه 23 مهر 1403 - 01:49

کد خبر 662387

یک‌شنبه 22 مهر 1403 - 23:45:00


جلسات فرمالیته هریس با مسلمانان


دنیای اقتصاد/متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

کامالا هریس، نامزد دموکرات ریاست جمهوری، به‌‌رغم حمایت تزلزل‌‌ناپذیر خود از اسرائیل در حالی که این بازیگر در غزه و لبنان جنگ می‌کند، تلاش می‌کند تا قبل از انتخابات ماه آینده، حمایت جوامع عرب و مسلمان در ایالات متحده را جلب کند. به گزارش الجزیره، در هفته‌‌های اخیر، معاون رئیس‌‌جمهور ایالات متحده و تیم او با «رهبران جامعه» عرب و مسلمان دیدارهایی داشته‌‌اند و در عین حال از افراد و گروه‌‌های مسلمان همسو با حزب دموکراتش حمایت کرده‌‌اند. اما بسیاری از ناظران استدلال می‌کنند تا زمانی که هریس به تعهد خود مبنی بر ادامه تسلیح اسرائیل پایبند باشد و از حمایت بی‌قید و شرط جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده فاصله نگیرد، هیچ چیز به او کمک نمی‌‌کند که رای دهندگان عرب و مسلمان در کنار او قرار گیرند. علاوه بر این، منتقدان، جلسات خصوصی هریس و مشاور ارشد امنیت ملی او را با شرکت‌کنندگان دست‌‌چین شده - که هویت آنها اغلب علنی نمی‌شود - به شدت مورد انتقاد قرار داده‌‌اند، زیرا آنها نماینده جوامعی نیستند که کمپین او می‌‌گوید امیدوار است برنده شود.
 
لورا آلباست، یک فعال آمریکایی فلسطینی، در منطقه واشنگتن دی‌‌سی، به الجزیره گفت: «دیدار با چنین گروه‌‌ها و افرادی که نامی از آنها برده نمی‌شود تنها صرفا به این دلیل صورت می‌گیرد که بگویند ما دیدارهایمان را با این طیف از رای‌‌دهندگان داشته‌‌ایم تا یک تیک کنار «انجام کارهایشان» بخورد.» به گفته این فعال فلسطینی‌‌تبار، هریس به جای اینکه دنبال سیاست‌‌های تاثیرگذار باشد، از روندها و الگوهای تکراری پیروی می‌کند.

ملاقات‌‌ها
تلاش هریس برای ارتباط با رای‌دهندگان عرب و مسلمان در حالی صورت می‌گیرد که حملات نظامی اسرائیل به غزه و لبنان در حال تشدید است و خشم و اضطراب را در این جوامع، درست چند هفته قبل از انتخابات ۵ نوامبر افزایش داده است. ماه‌‌هاست که اعضای جامعه از معاون رئیس‌‌جمهور خواسته‌‌اند که از بایدن جدا شود و شرایط تازه‌‌ای را برای کمک‌‌های نظامی آمریکا به اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن این رژیم برای پایان دادن به حمله خود به نوار غزه مطرح کند. اما هریس این درخواست‌‌ها را رد کرده است. در ماه اوت، در بحبوحه مبارزات انتخاباتی او درخواست‌‌ها برای اجازه دادن به سخنران آمریکایی-فلسطینی در کنوانسیون ملی دموکرات‌‌ها در شیکاگو را رد کرد. این هفته، او در تماسی که با بنیامین نتانیاهو، ‌‌نخست‌‌وزیر اسرائیل داشت از «حمایت آهنین» خود سخن گفت و این‌گونه راه بایدن را ادامه داد.

هریس روز یکشنبه با نمایندگان عرب و مسلمان در فلینت، در دیترویتِ میشیگان - یک ایالت چرخشی- ملاقات کرد. چند روز قبل، مشاور ارشد امنیت ملی او جلسه مشابهی را به صورت مجازی برگزار کرد. حسین دباجه، مشاور سیاسی لبنانی - آمریکایی در منطقه دیترویت، عدم‌شفافیت در مورد چنین جلساتی را محکوم کرد. او گفت که کمپین هریس از گفت‌‌وگوی باز با نمایندگان جامعه (عرب و مسلمان) «ترس» دارد، بنابراین به بحث‌‌های پشت درهای بسته بازمی‌گردد تا به نظر برسد که به سخنان عرب‌‌ها و مسلمانان آمریکایی گوش می‌دهد. وی تاکید کرد که مخاطبان اصلی این جلسات عرب‌‌ها و مسلمانان نیستند، بلکه رای‌‌دهندگان گسترده‌‌تر حزب دموکرات هستند تا این‌گونه خود را نامزد فراگیر و دلسوز نشان دهند.

دباجه به الجزیره گفت:« این جلسات فقط برای این است که یک تیتری در روزنامه‌‌ها آورده شود. در واقع هیچ هدف دیگری جز این دیده نمی‌شود.» وی ادامه داد: «مایه تاسف است که افرادی که با آنها ملاقات می‌کنند پس از گذشت یک سال از قتل‌‌عام مردم ما معتقدند که این جلسات ساختگی همچنان می‌تواند موثر واقع شود.» دولت و کمپین انتخاباتی بایدن - قبل از کناره‌‌گیری از رقابت‌‌های ریاست جمهوری - نیز جلسات مشابهی برگزار کردند که نتوانست جایگاه او را در میان عرب‌‌ها و مسلمانان آمریکایی بهبود بخشد یا خشم ناشی از حمایت او از جنگ غزه را فرونشاند. ایالات متحده سالانه حداقل ۳.۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی می‌کند و دولت دموکرات بایدن مجوز ۱۴ میلیارد دلار دیگر را هم داده است تا در جنگ جاری روانه کابینه نتانیاهو شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط