دوشنبه 23 مهر 1403 - 12:49

کد خبر 662501

دوشنبه 23 مهر 1403 - 09:28:00


ابوالفتح: آمریکا نمی‌گذارد اسرائیل جنگ تمام عیار راه بیندازد


نامه نیوز/ منافع آمریکا اقتضا نمی کند که به جنگ تمام عیار وارد شود بنابراین کنترل می کند تا اسرائیل چنین جنگی را در منطقه رقم نزند.

دولت بایدن از هفت اکتبر 2023 تاکنون همواره سعی داشت تا ترمز جنگ را بکشد و صلح بین طرف ها برقرار شود اما خوی جنگ طلبی نتانیاهو مانع از این خواست بایدن در سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد و هر چه زمان گذشت شعله های جنگ وسعت بیشتری یافت. حال سئوال این است که آیا نتانیاهو می خواهد با زدن جرقه یک جنگ فراگیر در منطقه نقطه پایانی بر دولت دموکراتها بگذارد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره نسبت بین دولت بایدن و دولت نتانیاهو گفت: آمریکا همواره جنگ کنترل شده را در منطقه غرب آسیا خواسته است. البته این موضوع یک استثنایی دارد و آن زمانی بود که آمریکایی ها یک خطای فاحش مرتکب شدند و عراق را بمباران کردند.

وی افزود: حتی زمان جنگ ایران و عراق نیز آمریکا تمام تلاش خود را به کار بست که جنگ به سایر نقاط منطقه گسترش پیدا نکند، از این رو اقداماتی انجام داد و به هدف خود رسید. امروز نیز منافع آمریکا اقتضا نمی کند در منطقه حساس غرب آسیا همه کشورها با هم وارد یک جنگ تمام عیار شوند و زیرساختهای یکدیگر را نابود کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به تبعات سنگین رخ دادن یک جنگ آخرالزمانی برای منافع آمریکا در منطقه اظهار کرد: اگر چنین جنگی شروع شود منافع جهانی آمریکا به خطر خواهد افتاد بنابراین واشنگتن دنبال جنگ تمام عیار نیست و تمام ابزارها و اهرم های خود را برای کنترل اسرائیل به کار گرفته است.

وی درباره احتمال رکب انتخاباتی نتانیاهو به دموکرات ها با آغاز جنگ تمام عیار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه داد: البته تضمین 100 درصدی برای کنترل اسرائیل وجود ندارد، از این رو در موضوعاتی که سرنوشت کلان منطقه را تغییر ندهد و بر آینده نظام بین الملل اثر چشمگیری نگذارد اسرائیلی ها استقلال عمل دارد و آمریکا نیز از آنها حمایت می کند.

ابوالفتح یادآور شد: ارتش اسرائیل به قدری وابسته و تحت کنترل آمریکا است که حتی نخست وزیر اسرائیل خارج از میل واشنگتن عملیات نظامی را به اجرا درآورد. امروز اختلاف بین نتانیاهو و گالانت در همین چارچوب تحلیل می شود. در واقع ارتش اسرائیل نماینده وزارت دفاع آمریکا در منطقه است و کاملا همسو با آن عمل می کند. به عبارت دیگر نتانیاهو نمی تواند به ارتش اسرائیل دستور دهد که با ایجاد یک بحران بزرگ در منطقه، چالشی برای دولت واشنگتن رقم بزند، حتی اگر چنین دستوری هم بدهد ارتش تبعیت نمی کند، در همین یک سال گذشته بارها و بارها نتانیاهو خواسته ای از ارتش اسرائیل داشت اما ارتش حرف شنوی نداشت.

وی افزود: نتانیاهو می داند اگر اقدامی برای زمین زدن دموکراتها در انتخابات انجام دهد و باز هم هریس پیروز شود، اختلافات بین تلاویو و واشنگتن ادامه پیدا خواهد کرد بنابراین خیلی آشکارا و رو بازی نمی کند؛ البته تلاش کرده و می کند تا آمریکا نیز وارد این جنگ تمام عیار شود اما منافع آمریکا اقتضا نمی کند که به چنین جنگی وارد شود و کنترل می کند تا اسرائیل چنین جنگی را در منطقه رقم نزند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط