دوشنبه 23 مهر 1403 - 12:50

کد خبر 662505

دوشنبه 23 مهر 1403 - 09:40:00


پورمحمدی: مردم از قدرت اسرائیل نترسند


نامه نیوز/ پورمحمدی با اشاره به اینکه « بحث ما درباره فلسطین صرفا آرمانی و حمایت از فلسطین نیست» گفت: «ما در حال دفاع از منافع و امنیت خودمان هم هستیم. وجود اسرائیل ضد امنیت و منافع ملی ما است.»

حجت‌ الاسلام مصطفی پورمحمدی امشب مهمان برنامه «اینک مقاومت» که از شبکه خبر پخش می‌شود، بود. وی در ابتدا شرحی از روند شکل‌گیری گروه‌های مقاومت را بیان کرد و گفت: «داستان فلسطین برای منطقه ما و دنیا خیلی مهم است. مبارزات از 1948 - تقریبا 76 سال – که دولت اسرائیل از طرف سازمان ملل به رسمیت شناخته شد، شکل گرفت. از قبل آن هم مبارزات پراکنده برخی کشورهای اسلامی و گروه‌های فلسطینی و با گروه‌های پارتیزان اسلامی صورت گرفته بود. این ها بسیار گفته شده و تاریخ خواندنی است که نسل جوان باید آن را بداند».

وی افزود: «مبارزات از آن زمان شکل گرفته بود و بعد از آن سازمان آزادی بخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات شکل گرفت. این سازمان هم فعالیت‌هایی داشت. بعد از آن جنگ اعراب و اسرائیل چند نوبت شکل گرفت تا در 1973 یک پیشروی اتفاق افتد که خط بارلو توسط مصر شکسته شد. ما فقط در این سال مختصر پیشروی داشتیم و بعد از آن متوقف شد. بلندی‌های جولان در اختیار اسرائیل ماند و کرانه باختری در همان وضعیتی که داشت ماند.»

افول رژیم صهیونیستی بعد از جمهوری اسلامی شروع شد

پورمحمدی در ادامه با بیان اینکه « انقلاب اسلامی را یک مقطع در نظر بگیریم» گفت: « از سال 48 تا 79 شاهد سیر صعودی و اقتدار دولت جعلی اسرائیل بودیم، کشورهای اسلامی هم تسلیم شدند و بخشی از اراضی آنها در اختیار صهیونیست‌ها بماند. داستان اردن که پیش آمد و تعداد زیادی فلسطین کشته شدند، این‌ها سمت بیروت و لبنان کوچ داده شدند. در لبنان از سال 1975 و 1976 درگیری بین گروه‌ها  وجود داشت. جنگ داخلی لبنان هم چند سال طول کشید. سازمان آزادی بخش فلسطین تقریبا یک سازمان منسجم با مرکزی بیروت بود و عمدتا گروه هایی با ایدئولوژی ناسیونالیستی و عربی بودند. گرایش اعتقادی که امروز به عنوان مقاومت می‌شناسیم نبودند. بیشتر حرکت آزادی بخشی و ناسیونالیستی داشتند و در مرحله دوم هم سوسیالیستی بودند و تمایل به شوری سابق داشتند. در ادامه که هجوم اسرائیل به داخل لبنان ایجاد شد و به بیروت رسیدند، فلسطینی‌ها و به خصوص سازمان آزادی بخشی فلسطین را مجبور کردند که بیرون بروند. تونس کشور میزبان فلسطینی‌ها شد و این اتفاقات تا اوایل دهه 80 رخ داد.»

وی ادامه داد: «در منطقه کرانه باختری گروه‌های پراکنده با جنبه تبلیغاتی بودند و  خیلی عملیاتی نبودند. این وضعیت تا انقلاب اسلامی موجود بود و عملا منجر شد به اینکه انورسادات با اسرائیل صلح کند و عملا مصر هم تسلیم شد و در قبال پس گرفتن اراضی ، قرارداد صلح را امضا کردند. جبهه تقریبا ضعیف بود و فقط سوریه به عنوان نیروی مقاوم باقی ماند. جریان مبارزه و امید به پیروزی و مقاومت تقریبا از بین رفته بود. یعنی از تشکیل دولت صهیونیستی تا سی و پنج سال شاهد این روند صعودی آنها بودیم.» 

وی خاطرنشان کرد: «با پیروزی جمهوری اسلامی چند اتفاق افتاد. یکی اینکه مبارزان شیعی به رهبری امام موسی صدر از اوایل دهه هفتاد شکل گرفتند. جریان شیعی هم در جنوب لبنان متشکل شدند. یک جریان اعتقادی استوار شد و این نیرو و انرژی مضاعفی به نیروهای رزمنده داد. انقلاب اسلامی هم به دلیل حمایت از مردم مسلمان شیعه و فضای عمومی حمایت از فلسطین که در شعارهای امام از خرداد سال 42 به صورت برجسته و فراسرزمینی مطرح بود.»

جمهوری سبب تقویت گروه‌های مقاومت شد

پورمحمدی با تاکید براینکه «جمهوری اسلامی دو هدف و دو سیاست‌گذاری اصلی داشت» گفت: « جمهوری اسلامی در داخل ضد استبداد و ضد سلطنت پهلوی بود. در فضای بین المللی هم ضد استعمار بود. نماد مشخص استعمار نیز امریکا به عنوان شیطان بزرگ بود. نیروی مسلط آمریکا در منطقه نیز اسرائیل بود. اتفاق بزرگ اینجا صورت گرفت . یعنی فلسطینی‌هایی که ناامید شده بود، مصر و سایر کشورها را از دست داده بودند ، سوریه هم توان چندانی نداشت . یک پناه‌گاه جدید به عنوان جمهوری اسلامی پیدا کردند. »

وی تصریح کرد: «اتفاق اول در خود لبنان افتاد که جریان های انقلابی و ضد صهیونیستی بدون دخالت ما و متاثر از شعارهای جمهوری اسلامی انرژی گرفتند و تقویت شدند. معلوم شد که دشمنی اصلی آنها کیست و با چه کسی باید مبارزه کنند. جوانان عمل مثل سید حسن نصرالله، عماد مغنیه و ... خدمت حضرت امام آمدند و حزب الله شکل گرفت. همزمان با حزب الله در داخل نیروهای فلسطینی جریاناتی شکل گرفت. حماس که نشات از اخوان المسلمین مصر بود، بیشتر گروه های فکر و تبلیغی بودند به عنوان گروه های اسرائیل فعال شدند.  جریان عملیاتی ضد اسرائیل که اولین آن فتحی شقاقی بود، شکل گرفت. او جذب شعارهای امام شد و با محوریت او جهاد اسلامی فلسطین را دهه 60 تشکیل شد. آنها در مکان های مختلفی داشتند اما مرکزیت آنها به سوی لبنان و سوریه رفت. با امام دیدار کردند و امام خیلی آنها را تشویق کرد. مسئول پشتیبانی آنها هم وزارت اطلاعات بود. البته پیشتر پشتیبانی‌ها فکری و مشورتی و تا حدی هم مالی بود . این ها خیلی توان عملیاتی نداشتند و خودشان هم اسلحه و مواد منفجره و حتی پادگان داشتند، بیشتر کمک فکری و پشتیبانی سیاسی نیاز داشتند. جریان متشکل عملیاتی به رهبری فتحی شقاقی شکل گرفت و تا اواسط دهه 70 ادامه یافت. آن زمان حماس هم فعال بود اما فعالیت بیشتر سیاسی داشت. گروه‌های دیگر هم همین طور. با فشار و تحرک جهاد اسلامی حماس هم فهمید که اگر می‌خواهد موفق باشد باید وارد مبارزه شود و به تشکل عملیاتی روی آورد».

رژیم اسرائیل اساسا تروریستی است

پورمحمدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مساله نفوذ و توان اطلاعاتی و امنیتی رژیم اسرائیل پرداخت. وی گفت: « دولت اسرائیل یک دولت اطلاعاتی، امنیتی و تروریستی است. دو حزب معروف لیکود و کارگر در واقع گروه‌های تروریست هستند که خودشان هم در تاریخ خود نوشته اند. حتی تشکیل اسرائیل در یک عملیات اطلاعاتی و منفی بود. این عملیات پنهان دولت های غربی و آمریکا برای اهدافی که در منطقه داشتند، بود. شاکله آنها اطلاعاتی و امنیتی و تروریستی است. »

وی افزود: «انگلستان، فرانسه و امریکا با شروع این دولت امکانات و ابزار و راهنمایی و تکنیک های امنیتی را در بالاترین سطح در اختیار اسرائیل قرار دادند. شما دقت کنید که اسرائیل یک دولت نوپا بود وقتی ساواک را آموزش داد . تمام کارهایی که ساواک در داخل ایران و خارج از آن داشت با آموزش های اسرائیل بود.  ما وابسته به انگلیس و امریکا بودیم اما برای کار اطلاعاتی سراغ اسرائیل می‌رفتیم!»

پورمحمدی تاکید کرد: «مبارزه با قدرت‌های پنهان عملا یک جنگ اطلاعاتی است یعنی ساختار مقابله اسرائیل با دشمنانش غیر از کشورهای عربی که آنها را سرکوب کرد، کار اطلاعاتی بود. بدون شک موساد و دستگاه های اطلاعاتی دیگرشان از مقتدرترین دستگاه های امنیتی دنیا هستند. از نظر ابزار و تکنیک و پشتیبانی‌هایی که می‌شوند بسیار قوی هستند. این واقعیت را باید بپذیریم که اسرائیل از ابتدای تشکیل، هم ارتش و هم دستگاه اطلاعاتی بسیار قوی داشته است. نفوذ آنها حتی داخل کاخ سفید هم بوده است . با اینکه امریکا با آنها هم پیمان است اما داخل آمریکا هم کار جاسوسی می‌کند و این در کنگره آمریکا مطرح شد. یعنی برای اینکه باج بگیرد و پشتیبانی آنها را جذب کند با هم پیمان خود هم کار اطلاعاتی می‌کند».

وی با بیان اینکه «سید حسن نصرالله تعبیر قشنگی داشت مبنی بر اینکه  اسراییل همان آمریکای کوچک است و آمریکا همان اسرائیل بزرگ است» گفت: « یعنی این‌ها یکی هستند و  تفاوتی ندارند. اینجا سرزمین کوچک شده اما هر آنچه امریکا و غرب دارد، را دارد. اسرائیل در سال 48 تشکیل شده اما اولین نیروگاه هسته‌ای آن در 57 با همکاری فرانسوی‌ها ساخته شده و از همان وقت ساخت بمب اتم را شروع کرده است!»

از قدرت اسرائیل نترسیم اما واقعیت را ببینیم

پورمحمدی تاکید کرد: «این‌ها را نمی‌گویم که مردم بترسند و نگران شوند که اسرائیل تا این حد قوی است» گفت: « این‌ها را می‌گویم که بدانند دشمنان ما از همه ابزار خود برای سرکوب استفاده می‌کنند و می‌خواهند سرنوشت دنیا در دست بگیرند. می‌خواهد دنیا برده آنها باشند و این ها قدرت برتر باشند. جمهوری اسلامی اما نه تنها خودش را از این سیطره نجات داد و یک کار فراتاریخی کرد، بلکه سبب تشویق گروه‌های مقاومت شد. انرژی جمهوری اسلامی سبب شد که فلسطینی‌ها نترسیدند و مقاومت کردند».

وی با اشاره به اینکه «ما از سیطره سیاسی آنها رها شدیم» گفت: « اما اشراف اطلاعاتی و نظامی و امنیتی آنها از بین نرفته است. منتها این را هم در نظر داشته باشید که جمهوری اسلامی طی 45 سال در مقابل تمام عملیات ها مقاومت کرده است. خبر همه عملیات‌هایی که خنثی شده به مردم نمی‌رسد، حالا دو تا ترور هم مشخص می‌شود. اگر این ها همه جا نفوذ داشتند که امنیت برقرار نبود! اگر این همه نفوذ ذاشتند که حماس و حزب الله نمی‌توانستند این همه مقاومت کنند».

قدرت جبهه مقاومت را دست کم نگیریم

وی با اشاره به انفجار پیجرها در لبنان گفت: «عملیات پیجر که عملیات بزرگی هم بود کلی خسارت زد اما حزب الله مقاوم ایستاده است، این شوخی نیست و حتی شهادت سید حسن نصرالله و دیگر فرماندهان با عملیات اطلاعاتی انجام نشده است. ترور سید حسن نصراله عملیات شبه اتمی بوده که آن همه آتش ریختند. دقت کنید که لبنان یک کشور خیلی کوچکی است، سیدحسن نصرالله سی و چند سال در شرایط پنهان و با زندگی سخت دوام آورد. از روز اول هم در خط ترور بود چون رهبر قبلی ترور شده بود. این سی و دو سال را نبینیم؟! مگر نفوذ و اطلاعات نبود؟ از فناوری بسیار پیشرفته‌ای هم برخوردار هستند. به هرحال جنگ است دیگر؛ یک بار می‌خوری ، یک بار می‎زنی».  

پورمحمدی با تاکید بر اینکه «نیروی مقاومت بسیار توانمند شده و در هم عرصه های اطلاعاتی و نظامی رشد کرده است» گفت: «حماس هنوز از درون غزه عملیات می‌کند. غزه یک شهرک بیشتر نیست. بزرگترین عملیات اطلاعاتی علیه اسرائیل همین پارسال انجام شده است. همه اینها قابلیت مقاومت است که علی رغم قدرت دشمن و فشارها ایجا شده است، اسرائیل را زمین گیر کرده است.  جبهه مقاومت قدرت عملیاتی و اطلاعاتی بالایی دارد اما نمی‌شود که تلفات هم نداشت. اصلا افزایش تلفات نشان می‌دهد که اسرائیل در عملیات اطلاعاتی و نظامی اسرائیل موفق نبوده که ناچار شده به کشتار انبوه غیرنظامیان دست بزند.»

وی همچنین گفت: «این یک حادثه عظیم است که برای دنیا مکشوف شده است. تظاهرات دانشجویان در غرب نشان می‌دهد که خودشان هم فهمیده اند یک جریان فریب کار و دروغگو در حال هدایت غرب است. این از همه چیز مهم‌تر است».

وجود اسرائیل ضد منافع ملی ما است

پورمحمدی در بخش پایانی این گفت‌وگو با اشاره به اینکه « بحث ما درباره فلسطین صرفا آرمانی و حمایت از فلسطین نیست» گفت: «ما در حال دفاع از منافع و امنیت خودمان هم هستیم. وجود اسرائیل ضد امنیت و منافع ملی ما است.»

وی افزود: «این حرف خیلی جای بحث دارد. همین قدر بگویم که وجود اسرائیل منافع و امنیت منطقه به خصوص ما که می‌خواهیم مستقل باشیم را به خطر می‌اندازد. پس ما برای دفاع از خودمان این کارها را می‌کنیم. ضمن اینکه یک حرکت آرمانی هم است.»

پورمحمدی گفت: «مگر اسرائیل قبل از انقلاب بازار ما را نگرفت؟ کل بهایی و یهودی‌ها که جمعیتی هم نداشتند بازار را دست گرفتند! مانور و آموزش خلبانان نظامی در اینجا صورت گرفت؛ بچه‌های ما زیر دست ساواکی‌ها که تحت آموزش موساد بودند، شکنجه می‌شدند. از این کدها بسیار است.»

وی تاکید کرد: «نکته جدی تر این است که ما یک حوزه تمدنی هستیم و یک نفوذ تمدنی داریم. ما منطقه هم فرهنگ و هم دین و هم نژاد هستیم. این حوزه تمدنی ما است. ما سلطه‌گر نیستیم اما می‌خواهیم با کل منطقه خوب رفتار کنیم. این منطقه نفوذ و تمدنی ما با پیشینه تاریخی است که حق ما است. باید در این منطقه راحت زندگی کنیم و با هم ارتباط خوبی داشته باشیم. ما باید این مسیر تمدنی که با اسلام تقویت شد را حفظ کنیم. نه با خوی زیاده‌خواهی و تجاوز اما با همکاری می‌توانیم این حوزه را رشد دهیم.»

ایرانی دین را هم نخواهد نباید به اسرائیل اجازه رشد دهد

پورمحمدی با تاکید بر اینه «اصلا نباید اجازه دهیم در جایگاهی که باید امنیت و روابط سیاسی و فرهنگی ما برقرار باشد، ملت‌های ما با لذت و امنیت زندگی کنند یک جرثومه فساد وجود داشته باشد و برای ما مشکل ساز شود» گفت: « این یک غده سرطانی است که نباید اجازه دهیم رشد کند. تعارف ندارد؛ ایران حتی اگر ایرانیان مسلمان نباشند و دین را نخواهند نباید اجازه دهند که اسرائیلی‌ها به منافع ما تعرض کنند. الحمدالله که مسلمان هستیم، انقلاب اسلامی شده، بالندگی سیاسی پیدا کرده ایم. آنها ایرانی آزاد را تحمل نمی‌کند چه رسد به ایرانی مسلمان انقلابی شیعی آزاد. این اما اتفاق افتاده است.»

وی در پایان گفت: «دقت در اظهارات نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا کاملا نشان می‌دهد که اینها چه دیدگاهی دارند».


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط